Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1811 ggr
ariama
5/26/12, 9:48 PM

Sable

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser vanlig sable ut!

Annons:
ariama
5/26/12, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nåja, vid 9 dagars ålder kan de utvecklas till vad som helst (nästan), men just nu ser de ut som bra sable faktiskt,

De två sabletjejerna (som ser svarta ut ovanifrån) är röda möss. Med umbrousgenen som ger sable, dvs färgad rygg i den färg som rödfärgen är baserad på (eller snarare dold under rödgenen).

Genetiken på de här är A(y)/a B/b C/* D/D E/E P/p, alltså dominant gul.

Om de inte varit röda, skulle de varit svarta. Därför är ryggfärgen svart, umbrous-genen (eller polygener).

Magen är röd (gul) och sedan går färgerna gradvis över i varandra på sidorna. Dess möss behöver inte alls vara tan, utan den röda magen beror på att det är röda möss!

ariama
5/26/12, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den röda ungen i kullen är bara röd, lite djupare rödfärg och/eller även sotad en smula.

ariama
5/26/12, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ena sableln är dessutom berkshire, dvs har pannfläck, vita tassar samt vit magteckning. Magteckningen syns inte än eftersom pälsen inte vuxit ut på magen, men jag vet att den finns där.

BEW-tjejen är svartögd vit (black eyed white), dvs tecknad utan någon färgfläck. Hon är rund och välmående. Jag håller utkik efter eventuell megacolon, vid första tecken därpå avlivar jag. Men jag är ganska säker på att hon mår utmärkt. Hon är i så bra kondition.

ariama
5/26/12, 10:02 PM
#4

Om några veckor kanske de här mössen har helt andra färger Förvånad så jag passar på att visa bilder medans färgerna är bra, haha!

Jag har inte medvetet avlat för att få sable, inte här i alla fall, det blev en överraskning som dök upp. Men annars har jag tänkt att ta tillvara sablegenen (umbrous som heter den) som dök upp i ljus färg på champagne-argente http://mus.ifokus.se/discussions/4f27d58e88f47207f6000272-lustig-farg-sotning och använda till något annat. Har riktigt spännande planer på gång, som bör funka. Och givetvis med RY och inte DY som här.

jauchzet
5/26/12, 10:55 PM
#5

Jag hade en mus som blev sable när hon var typ 3-4 månader… Hon var röd först.

Jag kan inget alls som sånt här, men varför blev det så?

Grodan
5/27/12, 10:33 AM
#6

#5 Det är ofta så… Att en röd mus blir så pass sotig att den kallas Sable sen…

Sable är en konstig variant. Hur många tycker att den är snygg?

Marten Sable däremot ser man inte ofta och den kan vara rätt ball.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
5/27/12, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En snyggt färgad sable är snygg, tycker jag. Jag kan "hissna" av en sådan! Däremot inte de sotade varianterna som ibland kallas sable.

Hittade förresten en sable till i min kull Förvånad, så kan det gå. En dutch sable.

Det är den överst i högen Glad. De andra tre är 2 sable och en bew.

ariama
5/27/12, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en sable ("vanlig" alltså svart-baserad).

ariama
5/27/12, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och här en bild på Harmoni, chocolate-sable. Hon fick 90 poäng på standardutställning 2007.

ariama
5/27/12, 3:41 PM
#10

Ska man ha snygga sable, så ska man avla på just det. Det har jag aldrig gjort och kommer inte heller att göra. Inte ens med RY, även om jag kommer att prova hur det ser ut på dem

Mea_K
5/27/12, 6:57 PM
#11

#9 Hon var riktigt vacker :)

axilur
5/28/12, 3:04 PM
#12

#6 Jag är ju helt kär i sable. Skäms 
Marten sable också för den delen, jättevackert.

/Anneli

Grodan
5/28/12, 3:08 PM
#13

#6 Kul. Ja, jag frågade ju för att jag är nyfiken på vad folk har för smak. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
zickan
5/29/12, 3:08 AM
#14

Dreggel. Verkligen fina möss ^^

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jauchzet
5/31/12, 10:22 AM
#15

Grodan, jag tycker om sable. Tycker att det ser väldigt coolt ut. Flört

Grodan
6/10/12, 12:50 AM
#16

#15 Kul. Flera som gillar Sable?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: