Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2501 ggr
ariama
2012-05-29 12:15

Mössens behov!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad menas med "behov" egentligen?

Wikipedia beskriver det såhär:

"Behov är ett inneboende krav på upphävande av viss brist, medvetet eller omedvetet."

Haha, det var ju lättförstått. Det som menas är, att vi alla (mus som människa och allt däremellan) har medfödda inre drifter, som pockar på att vi ska " göra något".

Det är så livet har utvekclats och fortsätter leva genom årmiljonerna. Det är så livet i sig självt fungerar, man behöver inte ens ha en hjärna för det. Man gör det man måste.

Fåglar sjunger, uppvaktar partners, bygger bo, föder upp ungar - fast de aldrig någonsin har blivit lärda hur man gör! Göken till och med flyttar söderut, utan att ha någon äldre som visar vägen! Föräldragökarna har dragit för länge sedan, och överlåtit åt andra att mata ungarna.

Man kan verkligen undra hur de gör, hur de hittar, hur de "vet". De styrs av sina inre drifter, utan att veta om det.

Den som inte får utlopp för sina drifter, mår dåligt. De vet inte vad de saknar, men de VET att de mår dåligt. I den mån en mus "vet".

Det är inte bara så att behov behöver uppfyllas för att ett djur ska må bättre, de behöver uppfyllas för att ett djur ska må BRA!

Tomma behov kan ge (men behöver inte alltid) ge upphov till så kallade tomgångshandlingar. Det kan vara krubbitning, vävning, eller luftslukning hos hästar, svansbitning hos grisar, hackkycklingar hos höns, och morrhårstugg eller barbering hos möss. Med mycket mer.

Annons:
ariama
2012-05-29 12:20
#1

Vad är då mössens viktigaste behov?

Ett av de starkaste behoven tror jag är att bygga bo.

De bör alltså ha en bolåda, och bomaterial som de kan använda. Driften ligger i att BYGGA boet, inte i att ha det!

Man har gjort försök med grisar, som också har ett stort behov av att bygga ett bo inför grisningen. Ett färdiggjort bo ville de inte ha, de behövde liksom börja från början. Driften BÖRJAR från början, med att leta upp lämplig plats, samla ihop bomaterial, osv. Det funkar inte att hoppa över några led, det tillfredsställer inte driften, dvs BEHOVET.

ariama
2012-05-29 12:24
#2

De har också ett mycket starkt behov av att kunna söka skydd, och att krypa in i gångar och små skrymslen - som de flest här nog redan känner till. Skrattande Hur många har inte hittat alla sin möss hopträngda i den allra minsta lilla "lådan" dom hittat? En trollerikonst att få in alla.

De har behov av att gnaga. Träbitar, grenar, kartonger är utmärkta berikningsmaterial. Själv samlar jag ihop tomma äggkartonger från folk i min omgivning, och de används flitigt och glatt!

De gräver gärna. Ett djupt bottenlager, gärna av grävvänligt material är underbart för dem. Själv har jag papperstidningar under bottenmaterialet, och från tidningarna river de små bitar och bygger sina bon med.

ariama
2012-05-29 12:27
#3

De har också stora rörelsebehov! De springer gärna, klättrar gärna. Möss är smidiga och starka, och de behöver få använda sin kropp och sina muskler. Springa, klättra. balansera.

Springhjul (används med klokhet, skaderisk i vissa siutationer). Grenar att klättra och balansera på. Galler i buren att klättra upp och ner på.

Nu är jag klar, fyll gärna på! Skrattande

Hur ska vi göra för att förbättra livet för våra små älsklingar, ALLA av dem, inte bara "vissa".

Mea_K
2012-05-29 13:50
#4

Riktigt bra och intressant tråd :D

Vattnadal
2012-05-29 17:14
#5

Har inte väldans mkt tid, men tar det jag hinner.

Möss behöver ha foderberikning. De måste få leta sin mat, därför kan man låta bli att ha matskål, sprida ut maten, gömma den, hänga upp den. Var kreativ och fantasirik!

De måste få undersöka maten, är det ätligt eller inte? Ge dem förutom basfodret, lite olika saker att testa. Allt behöver inte vara gott.

De måste få pyssla med maten, dela sönder, skala, gnaga. Jag ger hel säd och hela frön. De får ofta ben med lite rester på av både fisk, gris, går, kanin od.

Vissa möss vill hamstra, andra vill äta upp på en gång, en del vill lägga saker i vatten, vissa trycker ut äcklig mat genom gallret på buren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2012-05-29 17:18
#6

Möss har stora behov av kroppsvårdnad, dvs putsa sig, och andra. Får de inte ulopp för detta kan det slå över i barbering. Barbering kan i och för sig dyka upp av andra orsaker, att de är uttråkade, har ont ed.

En ensam mus kan bara putsa sig själv, och det kan lätt gå till överdrift, tex en hane som barberar pungen på sig själv. 
Det kan faktiskt hjälpa om man hanterar musen, så att den måste putsa sig efteråt. En mus som suttit i en varm och fuktig hand putsar sig alltid noga efteråt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2012-05-29 17:19
#7

Möss har revir, och särskilt hanar, har ibland stora behov av att markera sitt revir. Skurar vi bort alla markeringar hela tiden, markerar de troligen bara mer och mer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2012-05-29 17:22
#8

Sen har vi socialt samspel.
Möss har behov av andra möss. En hane kanske inte kan bo med andra hanar, bor han med en hona blir det ungar. Kan man inte kastrera, så kanske det ändå går att ha honom i en gallerbur med andra möss på andra sidan gallret. Han kan då umgås säkrare med dem, i alla fall veta att de finns.

I naturen träffas hona och hane, tycke uppstår och de parar sig. Om hanen i naturen hjälper till med ungar vet jag inte. Jag vet dock att mina tempreamentsavlade hanar fullkomligen älskar att hkälpa till med nyfödda ungar. De bor gärna kvar med honan och flyttar sedan ut och tar sönerna med sig.
De sover tillsammans, putsar varandra, de vuxna lär de yngre vad som är nyttigt att äta, när man borde springa och gömma sig osv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2012-05-29 17:26
#9

Kort om berikning i allmänhet:

Berikning är när en djurart får utlopp för sina medfödda beteenden. Vissa beteenden är högmotiverade, dvs. ett beteende som är så viktigt att djuret mår dåligt av att inte få utföra det. Sådana beteenden som ej fått utlopp dyker gärna upp i andra situationer, där de skapar problem för oss människor. Exempel på detta kan vara när våra hundar gräver i rabatter, när katten kissar på grannens tvätt, när en mus gnager sönder sin bur o.d. Går det riktigt långt kan det tom utvecklas till stereotypa beteenden, som vankande, barbering, maniskt springande i hjkul, klättrande i tak ed.

Berikning är snarare att erbjuda djuret möjlighet att utföra ett högmotiverat beteende. Att låta den välja att utföra det, utan att uppmuntra den. Det är viktigt att det är ett naturligt beteende som får utlopp på ett naturlikt sätt, och att djuret har möjlighet att påverka sin situation.
Man kan försvåra berikningen efter en tid, genom att tex. göra det obekvämare för musen att bädda. Bäddmaterialet ska bara läggas obekvämare, eller efter en tid kanske alldeles utanför kojan/bädden, dock inte gömmas. Det ska ta längre tid, inte kräva att musen ska tänka mer. Antalet gånger beteendet får utlopp är viktigare än tiden det tar.

Så till sist några korta saker att tänka på angående berikning:

  • Berikning ska vara naturtroget och ge ett för djuret väsentlig resultat.

  • Berikning ska vara avpassad efter ras, kön, ålder och individ.

  • Erbjud berikningen oregelbundet och med en bra avvägd balans.

  • Variera berikningen och gör den mångsidig, för djuret valfri och tillräcklig. Det är inte meningen att berikningen ska leda till stress mellan individer, eller att den på något sätt ska kunna skada djuret.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Minoth
2012-05-29 19:00
#10

Jag tycker detta med att boa är väldigt spännande. 
Mina första tjejer bygger alltid jätte avanerade bon och att bygga boet känns nästan som deras livsuppgift ibland.
Alla hjälps åt och det flätas ihop en stor boll med alla möjliga material dom har tillgång till. 

Mina gamla tjejer däremot vill absolut inte bygga något vidare. Har ändå testat att lägga massa spännande saker runt om i terrariumet. men nej..
Jag har lagt in i huset dom sover i och nu är dom nöjda. dom flyttar alltid runt det, ändrar om eller någonting

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[TomasH]
2012-05-29 21:44
#11

Jättebra skrivet Elin!

Grodan
2012-05-30 04:17
#12

Spännande. Bra skrivet amaira och Elin. Här har vi ju en artikel. Skrattande

Jag minns inte vem det var som tipsade att mössen inte skulle ha matskål utan få leta efter maten. Eva J förmodligen. (Jag tycker det är viktigt att ge kredit till rätt person!)

Jag kör utan matskål sedan många år och mössen har ett aktivt letande, bökande och grävande efter mat så det stimulerar dem verkligen.

Rå färskmat anser jag vara mkt berikande för mössen. Mössens naturliga liv består till stor del av att äta. De är små och måste ha näring till sina kroppar så att de inte förlorar kroppsvärme. Kolhydrater är ganska viktigt. Det är också viktigt att deras kropp får jobba ordentligt med maten, eftersom de har ett fullgott tarmsystem med en fungerande blindtarm, och då är råvaror det bästa eftersom de kan dra ut en massa näring ur det.

Vattenskål slutade jag med av många anledningar som jag inte orkar ta upp. Jag hade vattenskålarna på något, dvs aldrig direkt på bottenströet, och uppfattade det som att det var väldigt trevligt för djuren att kunna sitta på skålkanten och balansera samtidigt som de tvättade sig. Vissa kunde också fiska och doppa huvudet, alltså vara aktiva med vattnet. Jag har inte ännu testat om möss uppskattar "swimmingpool", vilket jag däremot vet att råttor gör. Vissa råttor simmar friskt, andra doppar bara huvudet och kollar lite på botten och en del sitter bara på kanten och plaskar med tassarna.

Behov? Mja, kanske. Det är i a f en av de enklaste aktiveringstipsen: ärt- och majsbad, dvs vattenskål fylld ärtor och majs som mössen får fiska efter. Man kan när mössen är vana vid detta byta till mat att ha i vattenbadet, som mössen skall fiska efter,  som sjunker till botten. Observera att detta skall göras på rastplats, under noga uppsikt och inte i buren. Om vattenskålen är djup så kan mössen trilla i och om de inte kommer upp få panik. Finns inte du där och hjälper dem kan de drunkna.

När jag har gjort "swimmingpool" till råttorna så har jag använt en stor balja som råttorna kan bottna på. Råttor är mindre rädda för vatten än möss och det är inte vanligt att de drunknar.

är läskigt och kan ge ohyra, men jag tycker att det är så underbart att kunna ge det till mössen. Det erbjuder så mkt aktivering och stimulans. Deras "flätningsbehov" blir tillgodosett - vad nu JBV menar med det, ska de ha 3 strån att fläta? *fniss*

I a f så både äter och bygger mössen med hö. De måste äta sin avföring för att kunna tillgodogöra sig stärkelsen. På sommaren plockar jag långa grässtrån med frön, sköljer noga, torkar och ger mössen. Plockar även grobladsstänger, örter och annat. De har mycket roligt med det.

Jag tycker det är viktigt att lära känna mössen och förstå vad just de mössen har för behov så att man kan tillgodose det. Kan man inte det och de inte klarar livet i fångenskap (det är ju trots allt begränsat vad man kan erbjuda de små liven) så kanske de inte mår bra. För mig är detta mkt viktigt och en stor del i min mushållning och avel. Jag äger och avlar på tammöss, inte på vildmöss, och de skall också kunna klara tammuslivet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-30 07:52
#13

Åh vilken underbar, spännande och bra tråd det blev!! KyssKyssKyss

Det här kommer jag att skriva ut och spara i min Spara-Pärm! Skrattande

Annons:
ariama
2012-05-30 08:04
#14

Grodan: "Jag avlar tammöss, inte vildmöss"

Bara för förtydligande, så kan man ändå aldrig lägga till något som inte finns med från början, eller dra ifrån något som finns där från början. Därför är det viktigt att ändå känna till den vilda varianten av djuret. Eller känna sin tama variant väldigt bra!

"Vad är en mus?" är min ständiga fråga, i både min mushållning och i min avel.

Det man kan göra med avel, är att förstärka eller försvaga sådant som redan finns, inte trolla fram något nytt, eller helt ta bort.

Grodan, jag vet att du vet, jag bara förtydligar.

När det gäller vårt allra mest domesticerade husdjur hunden, kan man dock inte gå tillbaka och försöka se hur vargar lever, och tro att det är relevant även för hundar. Ändå finns "ursprungsdjuret" kvar i botten.

För att ta ett extrem-exempel: Har du en grop i hakan, är det fjärde gälparet som inte växt ihop ordentligt Skrattande.

Ännu mer extremt, men lika spännande, så delar vi fortfarande en del gener med ett grässtrå! Vi har dock inte något grässtråbeteende, eftersom vi inte har utvecklats vidare från grässtrån, utan endast har en gemensam förfader.

NU har jag filosofi-utbrett mig långt utanför ämnet.

Upp till toppen
Annons: