Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 660 ggr
Toxxic
6/5/12, 6:28 PM

Vad har jag bakat för något?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bäsarna är 1 vecka gamla nu och har då fått päls. Pillade med dom idag och undrar vad vissa av dom har för färg? De röda bör väl vara Argente någonting. Är de svarta bara taskiga svarta? Med så mycket Tan-strån?

Mamma är helt svart och har i sin tur en svart pappa och en siames mamma.

Pappa är champagne argente och hans föräldrar är champagne argente och argente creme.

Annons:
Toxxic
6/5/12, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Samma föräldrar:

Toxxic
6/5/12, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Alla bebbar. Dock två olika kullar:

ajanki
6/5/12, 6:33 PM
#3

Bebisarna i #0 ser ut att vara argente och bebisarna i #1 är agouti.

Toxxic
6/5/12, 6:35 PM
#4

Är de "vanliga" argente? Inget creme eller champagne eller något sådant? Så det svarta kommer bli brunare och brunare?

ajanki
6/5/12, 6:38 PM
#5

För tidigt för mig att se vilken argente dom är men dom är inte cream argente. Menar du det svarta på agoutibebisarna? Ja, det svarta försvinner, mer på en del och mindre på vissa.

Toxxic
6/5/12, 6:40 PM
#6

Tack :D

Annons:
enbartmalin
6/5/12, 8:23 PM
#7

Ah här är dom ju :)
Har puttat upp ariamas tråd där även jag lagt in mina :)

Hälsningar Malin

enbartmalin
6/5/12, 8:24 PM
#8

Är någon av dom honor..? Oskyldig

Hälsningar Malin

Rosenwyns
6/5/12, 8:41 PM
#9

på bil nr 2 ser man ju precis likadana som jag försökte visa, ljust gråa å en mörkare variant grå… kan ngn säga vad d 2 färgerna heter tack? Dove? E d då d som e ljusast el?

Toxxic
6/5/12, 8:46 PM
#10

#8 Jag vet inte ännu. Har dock en hel hög folk som väntar på honor och jag vill spara något själv. Men jag funderar på att baka en ny kull med samma föräldrar om dessa blir bra Flört

Toxxic
6/5/12, 8:50 PM
#11

#9, Här hittar du trådar med massa färger. Klicka runt och jämför :)

http://mus.ifokus.se/discussions/4d713930b9cb462233050b79-farg-och-varianttradar-2010?discussions-1

enbartmalin
6/5/12, 8:57 PM
#12

Blir någon av dom som min och hona är jag otroligt intresserad :P
Ångrar att jag aldrig behöll henne :)

Hälsningar Malin

ariama
6/5/12, 9:42 PM
#13

Du har fått in sable-genen, Umbrous. Nu är jag inte säker på Umbrous, om det är en gen eller en grupp polygener. Den ger i alla fall sable på röd, och sotade agoutis på agouti. Det är inte alls säkert att det svarta försvinner på ryggen, troligtvis inte.

Gissar på att dina argenteungar är vanliga argente, alltså inte baserade på någon annan färg än vanlig agouti.

Annons:
Toxxic
6/5/12, 9:51 PM
#14

Då skulle de alltså vara argente sable?

[ElisabethYL]
6/5/12, 9:53 PM
#15

Häftigt! Sötisarna Kyss

ariama
6/6/12, 10:57 AM
#16

#14. Nej, de är inte argente sable. Sable är en 3-färgs-kombination, du har en 2-färgs-kombination. Du har ingen rödgen med i bilden.

Sable är en röd mus med Umbrousgenen (eller umbrousgenkomplexet) som ger ryggens färg i den färg som den röda musen baseras på.

När man avlar rött (eller gult) måste man tänka på vilka de andra färggenerna är. Dominant Yellow sitter på A-lokus, och du har fortfarande gener på B-, C-, och D-lokus som man måste tänka på, för dessa påverkar den röda färgen på olika vis.

Dvs avlar man röd på svart, chocolate eller blå grund? Jag avlar mina på chocolate/tan grund.

Vanlig sable är en röd mus baserad på svart = svart rygg. Chocolate sable är en röd mus baserad på chocolate = chocolatefärgad rygg.

Hur en argente sable skulle se ut, vet jag inte, annat än att det är en fawn (rödögd röd), troligtvis med beigeaktig rygg som endast ger en "dålig fawn", dvs ingen åtråvärd effekt.

Då är dina sotade argente ett bättre val, om man önskar en champagnefärgad mus med röda sidor och mage. Här finns ju inga defekta gener inblandade. Skrattande Det går alltid att avla på riktigt stark sotning på andra färger än röd, men då får de heta något annat än sable.

Toxxic
6/12/12, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är en dagsfärsk bild på en av tjejerna, fattar inte alls vart hon ska sluta färgmässigt..

Grodan
6/12/12, 6:45 PM
#18

#17 Argente brukar bli mer orange i nyansen med tiden. En oerhört tjusig färg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
6/12/12, 6:48 PM
#19

#18. Tack! Så svårt att veta när man har färgen för första gången. Just nu ser de inte kloka ut Skäms och jag trodde att jag var hyffsat safe färgmässigt med denna kullen då det inte är någon "gensoppa" bakåt som med den första jag hade.

Du tror att det "silvriga" kommer försvinna?

Grodan
6/12/12, 7:01 PM
#20

#19 Det silvriga skall vara på Argente. Det kallas tickning. Dock har våra Argentes i Sverige ganska dåligt med sådant tyvärr.

I SVEMUS Standard står det såhär:

Ögon röda eller rubin. En Argente mus skall vara en utsökt blandad nyans av orange och silver, som enfärgad silver, helt igenom jämn och de två färgerna så jämnt blandade att de ser ut som vattrat silke. Underfärgen skall vara blå, en så mörk nyans som möjligt. Magen skall vara guldorange och så lik kroppsfärgen som möjligt. Tassar skall matcha kroppsfärgen. Bandfärg röd, bottenfärg blå och tippfärg silver. Införd 1935: L. Madeley. (A-pp)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Toxxic
6/12/12, 7:06 PM
#21

#20, Hmm, jag tror att jag stirrar mig blind på pappan och därför blir förvirrad över ungarnas färg. Han har ju inte alls det silvriga, utan en mer sotad ton i pälsen. Jag hittade blue och blue argente bakåt i stamtavlorna (fick teorier på fejjan om att det kunde vara det?)

Grodan
6/12/12, 7:16 PM
#22

#21 Nä, det silvriga måste man avla på separat. Gensoppeparningar (sårri, inget personligt) kan inte alltid ge utställningsargente.

Jag kan säga att jag faktiskt inte fick lära mig hur en riktig Argente skall se ut förrän jag åkte till Polen och dömde. Då hade jag redan många år i nacken som Standarddomare. SkämsOskyldig


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
6/12/12, 7:21 PM
#23

#21 Det är okey Kyss

Ska ladda upp bild på hela högen, hur de ser ut idag.

Toxxic
6/12/12, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Då ska vi se.

Ljus bild:

Grodan
6/12/12, 7:31 PM
#25

#23 Haha… säg det till alla de som ställt Argente för mig i STandard…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
6/12/12, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mörk bild:

Grodan
6/12/12, 7:34 PM
#27

Ok nu vet jag vad du fiskar efter. De har "ål" som vi enkelt brukar säga. amaira pratar om umbrous, men orkar man inte sätta sig in i sådant kan man säga att tickningen på ryggen är felaktig och de har "ål". Syns endast på agoutivarianter (och sotade gula men det är överkurs anser jag-inget man behöver veta)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Toxxic
6/12/12, 7:38 PM
#28

#27. Se där ja. Brukar de behålla ålen eller växer det bort?

Grodan
6/12/12, 7:56 PM
#29

#28 Ser man den redan när de är bebbar är det riktigt illa…haha… då är den riktigt grov, alltså den växer inte bort.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
6/12/12, 8:08 PM
#30

#29, Coolt. Punkmöss ;)

Jag funderar faktiskt på att snoka rätt på en röd hona. Jag älskar verkligen rött på djur, och har alltid gjort. Pappan till denna kullen har ett så fantastiskt temperament och jag vill isf hitta en hona som helt machar honom i sättet.

Upp till toppen
Annons: