Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 837 ggr
[pandes]
2012-06-05 21:00

Afrikanska pygmémöss

Såg nyss en annons om dessa otroligt söta små varelserna på facebook. Men jag vet ju knappt något om dom, hittar ingenting! Vet bara att dom är relativt lika möss, fast mindre.

Så vad behöver man veta innan man köper ett par? Vill inte att det ska verka som jag bara köper första bästa djur jag ser, utan jag har tittat på dom i ungefär en vecka och försökt hitta info men det finns knappt nåt!

Hoppas jag la det i rätt kategori?

Annons:
ajanki
2012-06-05 21:13
#1

Ja, dom är otroligt söta!! Tyvärr kan jag inte så mycket om dom men här är en länk till Basic facts: Pygmémus

[pandes]
2012-06-05 21:22
#2

#1 Tack så mycket! Det fanns dock knappt någon info om hur dom är/hur man tar hand om dom… Men 45 lite rär ju ingenting, det är ju nästan perfekt. Fast jag kommer absolut ha mer än 45 liter, det är ju knappt något alls!

UlrikaD
2012-06-05 21:31
#3

Är väl lite märkligt om man läser artikeln som länken går till. Där rekommenderas minst 45l till dem, fast under står det att jordbruksverket rekommenderar minst 0.5kvm.

Det är ju lite skillnad.

Minoth
2012-06-05 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja gud 45 L är ALLDELES för lite… Egentligen enligt lag ska dom ju ha chinchilla mått..  Men jag skulle säga minst 100 L till dom!

Mina bodde först i ett terrarium i storlek 95x40x40, det funkade super! Sen hade jag dom i ett 110x45x45.
Dock får man tänka på att dom KAN rymma ur terrarium. En unge jag hade rymde ur skjutglasen…
Så jag skulle ändå säga ett Akvarium till dom. 

Mycket lättare att fånga in dom när man ska städa. Dom kan hoppa RÄTT ut i luften när du öppnar ett terrarium. Dom är supersuper snabba och hoppar högt. 

Nattaktiva och visar sig inte på dagen, ska äta en blandning av massa småfröer, undulatblandning, finkblandning. 
Insekter, ägg, grönsaker då och då. 

Jäkligt söta och fachinerande. Jag hade en blå nattlampa så jag kunde se dom på natten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
2012-06-05 21:40
#5

#3 ½ kvm. är för mycket, det skulle jag ju aldrig ha plats med…

UlrikaD
2012-06-05 21:45
#6

Men undrar hur 45l kom in i texten när det står i kommentarerna efteråt vad som gäller också.

Annons:
[pandes]
2012-06-05 21:46
#7

#4 Jag skulle aldrig ha 45l om jag skaffade såna, herregud, nej! Jag har mer vett än så! Tar självklart det största jag hittar, vilket skulle bli minst 100l, och det är ju mamma och pappa som betalar så det finns allt något bra på blocket!

Minoth
2012-06-05 21:50
#8

#7 hornbach har helt nya akvarium på 106L för 300 kr :) ett litet tips

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
2012-06-05 21:52
#9

Och jag själv är "nattaktiv" Flört

Jag är ett nattdjur och sover nog på tok för lite egentligen, men för mig är ett nattaktiv djur bara bra, jag är ju ändå i skolan på dagen!

Men jag är bara intresserad, jag behöver inte köpa dessa! Jag är intresserad av alla smådjur, tills jag hittat något djur som jag skulle vilja ha, det funkar ju inte med hund. Är också mycket inne på chinchillor, jag kan redan mer än många som har chillor då jag är bästa kompis med ChinHeart och från henne och hennes Artiklar har man ju lärt sig mycket. Glad Det pekar ändå mest åt chinchillor men jag vill också lära mig om andra djur för att se vilket som passar mig mest. Vill inte skynda mig, jag kan ändå inte skaffa något djur förrän efter sommaren!

Minoth
2012-06-05 21:54
#10

#9 det finns massor med spännande djur :) Jag sålde mina pygméer.. dom var lite too much för mig. Inte riktig vad jag hade tänkt mig. Efter 5e gången dom rymde var det nog för min del. 

Men varför inte tammöss?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
2012-06-05 21:56
#11

#10 Jag är öppen fär förslag- länka gärna Artiklar och sånt till andra smådjur som kan bli tama. :)

Minoth
2012-06-05 22:07
#12

#11 ja pygmémöss är ju inte kända för att bli tama :P så om de är de du vill så tycker jag tammöss är helt underbara!!! Läs runt lite här på mus i fokus så finns de massor med Artiklar och bilder

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-06-09 21:28
#13

#3 Tack för hädds öpp, ändrat nu.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: