Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2894 ggr
[pandes]
6/6/12, 4:58 PM

Tammusen

Fick tips om att tammusen skulle passa mig, men istället för att ta info från en annan sida, och sedan komma hit och bli utskälld för man gjort fel, så ber jag ni som har tammöss eller kan mycket om dom att berätta lite.

Jag vet redan hur dom ska bo, vad dom ska äta, och hur gamla dom blir, men får inte veta något om hur dom ska ha det i buren, hur jag ska hantera dom, och massor av annat som dom aldrig berättar!

Så jag vänder mig hit för lite info om själv mössen, inte material och sånt. Glad

Lägger det därför i beteende, hälsa & skötsel-kategorin.

Vill jättegärna se foton på era tammöss såklart!

Annons:
[pandes]
6/6/12, 5:04 PM
#1

Och skriv gärna info om mat, bur, och sådant. Jag tar ju till mig allt. Flört

Minoth
6/6/12, 5:05 PM
#2

Du kan väl berättta vad du vet först :) Så kan vi berätta sen också

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
6/6/12, 5:09 PM
#3

#2 Jag skrev ju att jag vet vad dom äter, hur dom ska bo och hur gamla dom är, men ni kan gärna berätta eftersom alla ger sina möss olika mat, och allas bor olika, och alla blir ju olika gamla. Flört

Minoth
6/6/12, 5:12 PM
#4

#3 nja i huvudsak så får dom nog ganska lik mat hos de allra flesta som matar rätt. 
:)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
6/6/12, 5:13 PM
#5

#4 Ja fast jag vill ju få så mycket info som möjligt- så prata med mig som om jag inte visste någonting. Jag har läst mest på zoonen.com men det finns knappt något där.

Camillhe
6/6/12, 5:42 PM
#6

Hej Pandes

Vad roligt att du vill skaffa möss, om du klickar på Artiklar längst upp till vänster så kommer det upp massor av info om mössens boende, mat etc. Sen när du läst det kan du väl ställa frågor om sånt du undrar över, det är svårt att svara så generellt som du undrar nu.

Annons:
Mice
6/6/12, 6:37 PM
#7

Läs denhär om du orkar!

Chilizera
6/6/12, 6:59 PM
#8

Du kan också använda sökfunktionen till att söka efter specifika saker du undrar över :)

Det är rätt stora frågor du har men vi kan väl börja berätta lite så har du något att fråga vidare på.

Hur de ska ha det i buren: du skriver att du vet hur de ska bo, men jag vet inte riktigt hur jag ska tyda frågan på annat än ett liknande sätt.

De bör ha ett eller några krypin och aktivering förrutom mat och vatten såklart. Buren ska inte vara fullsmockad med grejer men möss brukar gilla att ha många nivåer och varierade prylar. Hjul brukar vara populärt hos nybörjare men är inte alltid att rekommendera. Dels brukar hjulen oftast vara för små så att mössen kan få problem med rygg och svans och vissa möss kan få för sig att springa sjukligt mycket i hjulet. Vet inte vad de mer rutinerade musägarna här säger, men själv skulle jag inte rekommendera att sätta in ett hjul innan man vet hur ens möss normalt beter sig.

Annan aktivering kan vara t.ex. toarullar, pappersstrimlor, lite svårklättrade prylar, gömd mat osv.

Hantering: var lugn med mössen, är de skygga så kan du locka dem upp i handen med mat. Vill de inte komma upp alls så jaga dem inte genom buren utan ta det fortfarande lugn och fint. Jag är tyvärr inte så duktig själv på att aktivt hantera mina möss vilket gör dem skyggare (hantera dem mycket och ofta om du kan), för att få upp vissa av dem i handen så måste jag "stänga in" dem i ett hörn med mina händer och så väntar jag tills de så självmant som möjligt traskar upp i händerna. Du kan prova att låta dem klättra in i dina tröjärmar (brukar vara poppis hos mina) och på axlarna t.ex.

Man kan också plocka upp mössen i svansen, men då ska man ta dem NÄRA svansroten, annars riskerar man att skada musen. Återigen skulle jag nog rekommendera det först när du börjat bekanta dig med deras beteende, tar du många tag för att du bara lyckas fånga svanstippen t.ex. så blir mössen onödigt stressade och misstänksamma mot dig.

[pandes]
6/6/12, 7:46 PM
#9

Läser allt ni länkar och skriver. Glad

Jag kom på en fråga också, har dom vassa klor som råttor eller lite mildare som t. ex chinchilla?

Chilizera
6/6/12, 8:11 PM
#10

#9 Klorna är milda skulle jag säga, kan kittlas lite om de går på ens bara hud, försöker de klättra på hud så kan det småklia lite men inte så mycket mer.

[pandes]
6/6/12, 8:12 PM
#11

#10 Typ som gerbiler?…

Minoth
6/6/12, 8:15 PM
#12

#11 gerbiler är vassare. Men dessa är bättre på att klättra på armar och överallt. Så om dom tappar greppet så ramlar dom inte. Dom kan hålla fast sig upp och ner i princip

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[pandes]
6/6/12, 9:42 PM
#13

#12 Vad bra, på det sättet är dom lika råttor va? Att dom kan klättra omkring på ens kropp och så.

Om jag släpper ut dom att springa fritt, hur ska jag göra med sladdar? Jag menar, jag har ändå tv, dator, flera konsoler till tvn, laddare och massor av flera saker…

Annons:
UlrikaD
6/6/12, 10:02 PM
#14

Vet inte hur andra gör. Jag skulle ju inte släppa mina lösa rakt av, då skulle jag tappa bort dem.

Chilizera
6/6/12, 10:04 PM
#15

#13 Skulle inte rekommendera det. Möss rastas bäst på ett bord utan något i närheten att ta sig vidare på. Släpper du lös dem på golvet kan du få ett rent helvete att fånga in dem igen.

[pandes]
6/7/12, 3:23 PM
#16

Jaha, men jag kan istället göra en liten inhägnad för dom ibland och släppa ut dom istället? Och i inhägnaden finns det massor av roliga saker. Glad

Chilizera
6/7/12, 3:44 PM
#17

#16 Japp det går utmärkt :)

[pandes]
6/7/12, 3:51 PM
#18

Har kollat på ett akvarium på blocket för 300kr, och om de som jag frågat har rätt, så är et 192 liter. Det låter billigt, jag har ju inte så mycket att jämföra med, och bara en timme härifrån. Ska prata mer med mina föräldrar. Glad

Grodan
6/9/12, 8:03 PM
#19

#6 Kyss

Chilizera vad bra och duktigt du svarat. Kyss Du förklarar väldigt trevligt.

#18 stoooort… Det kan finnas nackdelar med stora akvarium, som att de är svåra att flytta och jobbiga att bygga lock till samt att mindre tama möss kanske blir vilda och svåra att tämja i ett mkt stort akvarium. Jag skulle nog rekommendera terrarium istället eller bur typ duna. Duna burar är populära för att de lätt ställs i duschen och spolas av och lätt kan bäras in till ex vardagsrummet om man vill ha mössen brevid sig i soffan när man glor på film…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[pandes]
6/9/12, 8:23 PM
#20

#19 Jag vill hellre ha ett akvarium/terrarium, vill bara behöva lyfta på locket, dunaburar tar man ju bort så mycket mer.

Och jag kommer ju ha mössen i mitt rum, där jag alltid är. Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: