Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 449 ggr
Mea_K
6/13/12, 9:37 AM

Hur går det ihop som?

Har suttit och tittat på stamtavlan till en utav mina urgulliga möss, och har tittat på föräldrarna, de båda är ljusa och dottern deras svart..

Jag är inte alls någon höjdare på det där med genetik men hur kan två ljusa få fram en black tan?

Det går inte alls ihop logiskt för mig o.O

Kan någon som kan det där med genetik förklara hur det går till?

Mamman är Dove tan, kh och pappan är CP, kh

Annons:
ariama
6/13/12, 9:45 AM
#1

Både mamman och pappan har "specialgener" liksom, för att få sina färger. Och "specialgenerna" är helt olika. Därför går avkomman "tillbaka" till vanlig igen, och blirt svart.

Om det var agouti-varianter-special-gener skulle ungarna blivit vanliga agoutis, dvs viltfärgen.

Specialfärgerna kan du endast få tillbaka igen i nästa generations ungar - om du planerar för vad du vill ha, och väljer föräldradjur utifrån det.

Mea_K
6/13/12, 9:52 AM
#2

Aha, :o I see, men det låter fortfarande inte logiskt xD men jag förstår iaf varför hon är/blev svart :) Tackar :)

Camillhe
6/13/12, 10:19 AM
#3

Det är väldigt logiskt egentligen men jag hade också problem att få ihop det i början.

Svart och Agouti är de 2 grundfärgerna, alla möss oavsett färg är genetiskt svarta eller agouti plus det som Amaira benämner som specialgener.

Om du då parar 2 möss som har grundfärgen svart, som i ditt fall,och som inte har samma "specialgener" då blir kullen svart. Skulle de bära på samma "specialgener" så får du specialgenernas färg i kullen.

Amaira har skrivit väldigt bra genetikartiklar

http://mus.ifokus.se/articles/4d716489b9cb462244072faa-amairas-genetikskola-del-2#4d7124efb9cb462141047e56-1

Toxxic
6/13/12, 10:21 AM
#4

Åh, men vänta, visst är Dove blekt svart? (testar om jag lärt mig något) och då är det ju logiskt att din unge blev svart.

Camillhe
6/13/12, 10:24 AM
Toxxic
6/13/12, 10:31 AM
#6

#5 topp!

Annons:
Mea_K
6/13/12, 10:35 AM
#7

#3 Jo om man läser på ordentligt och begriper sig på allt så blir det ju logiskt med tiden, men sådär på rak arm så blev jag lite paff då jag väl såg att båda föräldrarna var vit och hon svart.

(Att man är morgon trött gör ju inte saken bättre heller, haha)

Ja det har hon verkligen gjort :D har kollat och läst de där genskolorna men skulle nog behöva läsa de en gång om dagen för att det verkligen ska sätta sig i huvudet på mig xD

Sedan som det står i artikeln så är det ju så otroligt många kombinationer som finns, men just grunden och att de måste ha en gen från mamman och en från pappan förstår jag, men sedan då alla dessa blekgener och lokus och ögonfärgen påverkar det och rött bleker/ förstärker det…

Ja då blir jag helt virrig och totalt vilsen, men det kommer väl eftersom ju mer man läser och lär sig :)

Toxxic
6/13/12, 10:43 AM
#8

#7 håller med dig. Jag hade velat en "genetik for dummies" artikel. Typ alla grundfärgerna och vad som bleker vad etc..

Mea_K
6/13/12, 10:54 AM
#9

#8 Haha, jodu skulle vara toppen om en sådan fanns :D Då kanske man äntligen skulle börja förstå hur och varför vissa parningar blir som de blir och skulle vara mycket enklare att kunna förutse och förstå vissa färger och hur de är uppbygda och blev till :)

När vi ändå håller på att prata om gentik så tänkte jag fråga, bleker splasch tan så det blir fox?

Toxxic
6/13/12, 11:12 AM
#10

Hörrni, genetikexperter. Vad tror ni om en uppspaltad tabell med alla grundfärger, vad som bleker vad och vad som är recc eller dom. Genetikartiklarna är säkert jättebra men för mig som total nybörjare blir det jätterörigt med lokusar och sånt i första läget.

Camillhe
6/13/12, 11:36 AM
#11

Trodde att det fanns ngn sådan på sajten men kan inte hitta det. Googlade lite och hittade Amairas hemsida där det stod en väldigt lättöverskådlig uppspaltning.

http://www.muse.n.nu/farger-genetiskt

Lamina
6/13/12, 12:51 PM
#12

Det finns en del, om man söker. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon för dom svarta färgerna, men det finns en genetiklista för agouti. Sen finns det en lista med färgvarianter, som även har bilder och en del användbara länkar. Det finns fler listor också har jag för mig, kanske om man kollar artikellistan.

Vad gäller splash och tan så beror det helt på vad den andra föräldern bär på. Splash syns ju bara på c-gensvarianter, så en splash är garanterat blekt med c-gener. Om den andra föräldern är tan så är den inte c-gensblekt, men kan däremot bära på det. Då kommer hälften av ungarna att ärva en c-gen både från pappan och från mamman och därmed bli c-gensblekta även dom. Eftersom tan är dominant så kommer hälften av ungarna även bli tan eller fox, beroende på om dom är blekta med c-gener eller inte. Dessutom kommer hälften av ungarna även att bli splash, vilket ger en väldigt konstig effekt på fox.

Bär den andra föräldern däremot inte på någon c-gen, kommer alla ungarna bli oblekta c-gensbärare, några med tan, några utan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
6/13/12, 1:43 PM
#13

Lätt uppspaltat för dummies? Haha - glöm det!  *nu är jag taskig* Tungan ute

AA BB CC DD EE PP

Det är lätt uppspaltat. En från mamman och en från pappan, det är lätt uppspaltat.

Vad som bleker vad, när och hur, ja, då går det inte utan att det börjar bli krångligt! Det finns inga genvägar om man vill lära sig genetiken.

För då byter någon av de där stora bokstäverna skepnad, och blir en liten bokstav, med eller utan "tillägg". A kan t.ex. bytas ut mot A(y), A(vy), a, a(t), a(e). Bara ena, eller bägge. Och så där fortsätter det.

Genvägar utan genetiken? Det kan jag inte, kanske Elin kan bättre? Hon färgavlar utan genetik. Skrattande

Annons:
Grodan
6/13/12, 1:45 PM
#14

Superlätt och snabb förklaring:

Mamman är Dove tan, kh

pappan är CP, kh

Dove = aaB-C-D-pp

Colorpoint Beige = aaB-c(e)c(h)D-P-

Om du glor ovan så är det enda föräldrarna har gemensamt aa, därför blir det svart.

a = black, krävs att bägge föräldrar är anlagsbärare av detta för att det ska visa sig hos avkomman

b = chocolate, krävs att bägge föräldrar är anlagsbärare av detta för att det ska visa sig hos avkomman

c = c-gensvariant som colorpoint, siamese, himalaya, pew osv oftast rödögd, krävs att bägge föräldrar är anlagsbärare av detta för att det ska visa sig hos avkomman

d = blue, krävs att bägge föräldrar är anlagsbärare av detta för att det ska visa sig hos avkomman

p = pinkeyed, ger färger som dove, champagne mm (alltså EJ samma som c), krävs att bägge föräldrar är anlagsbärare av detta för att det ska visa sig hos avkomman


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/13/12, 1:46 PM
#15

#10 Jag har nog gjort några sådana försök på sajten faktiskt. Finns nog några artiklar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
6/13/12, 4:02 PM
#16

#11 håller med :D där var det härligt och lätt uppspaltat :)

#12 jo den där har jag läst :) men min unge som är splasch fox har och har aldrig haft rygg fläckarna på magen utan har alltid varit kritvit :)

Ja var helt säker på att ungen skulle bli black tan som mor sin men icke, hon blev en mörk splasch med fox som sagt :)

#13 Haha, antar att vi-som alla andra- får ta och läsa oss till att förstå då, och att det inte finns några genvägar då det kommer till genetik har jag förstått, är inte ute efter genvägar heller, snarare enkla förklaringar… Fast då är det ju det att genetik går nog inte att förklara på ett enkelt vis..Skrikandes

#14 aha, jo när du ställde upp det sådär så ser man ju att det är de enda som de har gemensamt :)

Hehe, mamman till tösen i fråga kommer ju från dig faktiskt, grodan :)

Får ta och sätta mig ner och leta reda på lite fler Artiklar gällandes gentiken :)

Grodan
6/13/12, 5:24 PM
#17

#16 Aha. Vad kul. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
6/14/12, 4:24 PM
#18

#17 Japp :)

Upp till toppen
Annons: