Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 4362 ggr
ariama
6/18/12, 4:00 PM

Iiiihhh fästing!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade några musungar. Satte mig vid datorn och tittade på fotona. Upptäcker en FÄSTING på en av ungarna!!!      Förvånad

Annons:
ariama
6/18/12, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fästingen promenerade på svansen (se bilden ovan). Jag såg inte när jag fotade, först i datorn.

Upp i musrummet och ut med ungar, mor och moster, och så noggrann genomgång. Inte en enda fästing, inte ett kvalster. Ingenting.

Kollar igenom mig själv lika noga, nä, inget på mig heller.

För visst är det en fästing? Jag har väl inte fått in någon stor gräslig monsterohyra? Men en tanke tillbaka, säger "fästing", för jag gick en runda i rådjursmarker precis före, innan jag höll på med mössen. Var säker på att få någon fästing, men fann ingen när jag kollade.

Så började jag spåra fästingen på de andra bilderna. Och visst, den kommer krypande från min hand.

ariama
6/18/12, 4:09 PM
#2

Sedan kan jag följa bilderna, hur fästingen kryper upp på svansen på en musunge, och sedan över på nästa svans. Där tar fotona slut.

Och fästingen är försvunnen! Förvånad

Ska kolla igenom ungarna igen ett par gånger idag. Själv bryr jag mig inte om fästingar, om det inte var för att de sprider sjukdomar. Har väl haft ca 8 fäsrtingar i år redan - fast jag aktar mig så noga. Är ju ute mycket i skog och mark.

Är vaccinerad mot TBE sedan åtminstone 10 år, men borrelia har jag haft två gånger de två senaste åren. VILL INTE! Vill inte äta pencillin, men det vore idiotiskt att låta bli.

Jag blir inte sjuk av borrelia, känner ingenting, ser bara den röda cirkeln som sprider sig. Men medicinerar man inte, kan sjukdomen blossa upp igen, mycket senare, och då är den inte att leka med!

ariama
6/18/12, 4:11 PM
#3

PS. Ungarna är lite olika recessive yellow-varianter. DS

Littlem
6/18/12, 7:06 PM
#4

Ja visst är det en liten fästing. Jag har bara sett en krypa på Sniffs rygg i år annars har det inte varit nått fast vi är ute mkt ihögt gräs o så. Men håll lite koll i burarna så de inte sätter sig på nån av mössen. vet inte om mössen kan bli dåliga lätt av fästingar om de nu skulle bära på nån sjukdom?

StillaSinnet
6/18/12, 9:25 PM
#5

Fästingar är ett otyg…gillar dem lika lite som kvalster, men jag har aldrig haft dem på möss vad jag vet.

Stronghold funkar på fästingar också. Frontline tar man ju på udn och katt men det ska man tydligen inte ge möss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
6/18/12, 10:00 PM
#6

Det är en (1) fästing, och den är försvunnen. Jag har genomsökt de aktuella mössen (ungarna med mamma och moster) flera gånger, den är inte där.

Det finns ingen anledning för den, att krypa omkring i buren. Den vill ha levande material att leta sig fram till bästa suga-blod-platsen på.

Några andra möss kan den inte vara på. Inte sätter jag in någon stronghold för det här! Det är fullständigt onödigt.  Glad

Antingen kryper den omkring vilsen i mitt rum nånstans - tills den torkar ihop och dör, eller hamnar i dammsugaren. Eller så följde den med musungarna tillbaka i buren, och blev grymt ihjälbiten, och kanske till och med uppäten, av Mamma Mus eller Moster Mus, som inte gillar kryp i buren eller på sina ungar.

Kan de jaga flugor, kan de nog eliminera fästingar! men vissst, jag kommer fortsätta att undersöka dem grundligt flera gånger om dagen ett tag framöver. troligtvis fullt i onödan. Jag tror inte mina möss accepterar fästingar. Glad

Annons:
Aranea
6/18/12, 10:06 PM
#7

Du har inte den på dig själv då?

Camillhe
6/18/12, 10:33 PM
#8

Blä vad äckligt, men rolig fotoserie.

Artlink: Jag har tidigare försökt hitta info om Stronghold tar fästingar men enligt fass gör det inte det. Har du ngn källa eller liknande ang det skulle jag bli jättetacksam då min hund inte tål de andra medlen som finns därute.

ariama
6/18/12, 10:53 PM
#9

Fästingen funnen och eliminerad! Skrattande På min mage! Hurra! Inte på någon mus.

#7. Nää (fast jo, nu ja) Jag har kollat mig själv mkt noga, jag vill inte ha fästingbett.

Fotade musungarna i min säng. Fästingen blev troligtvis kvar där, och när jag legat och läst någon timme, har den funnit mig och klättrat upp på min mage. Duuuktig fästing! Nu ä den dööö. Traumat över.

(men jag kommer fortfarande att kolla ungarna framöver)

Upp till toppen
Annons: