Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1318 ggr
ariama
2012-06-18 16:32

RY-ungar igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en recessive yellow kull igen.

9 st, varav 6 st är RY. Kullen var större, men några hanar (i annan färg) kullades.

Här finns - så som det ser ut nu - gul, fawn, röd, sable, en agouti, en champagne-argente, och en cinnamon/tan.

Champagne-argente tjejen kan jag enbart skilja ut från RY för att hon är sotad - ljust sotad - med lysande ljusgula sidor, men beige rygg.

Cinnamonen kan jag enbart skilja ut med hjälp av en tydlig tanlinje längs med magen.

Verkligen blandad kompott i RY-färgternas skala! Så ska det ju inte vara när de blir tillräckligt renavlade. Men just nu är det utparning och återparning som gäller, och även om jag försöker välja utparningsdjur noga, kan det inte hjälpas att det blir lite hipp som haver emellanåt.

Sotningen ville jag ju inte alls ha in, men det är ändå kul att se hur RY-sable blir! Eller, bara RY-sotad, inga renavlade sables här.

Annons:
ariama
2012-06-18 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sable är inte så svårt att få, eller, i alla fall att få sotningen. Att få bort sotning fullständigt kan vara svårare, men det är vad jag vill i slutänden. RENA färger! Gul vill jag ha, för det gillar jag bäst.

Röd vill jag gärna prova få fram, men det är svårt. Vi har inte möss med röda toner i Sverige, vi har ju inte ens bra tanfärg. Inte jag heller, men jag jobbar på med temat. Skrattande

Sedan är det storlek och typ. Jag har ett par ganska snygga chocolate/tan i bra engelsk storlek, men för blek tan förstås. Har någorlunda snygg tanfärg, men utan djup, dvs för ljus.

Har några bra svansar (en, för att vara exakt, och den sitter på TAM´s Bruno Flört )

Har några fina ögon på ett par agoutitjejer. Har några öron som är ganska okej.

Det blir nog bra på slutet Skrattande. Nån gång. Kanske.

Sedan har jag lite RY som är mer svensktypade, där kommer det även tecknade RY så småningom.

ariama
2012-06-18 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inga är till salu här. Om jag säljer någon RY så småningom, så har jag redan personer som tingat.

Antalet ökar hela tiden, sakta i början och sedan lite fortare. Genen är ju recessiv, och så behöver jag göra utparnngar hela tiden, så det tar sin lilla tid.

Mamma till ungarna är agouti och morfar Golden Delicious RY satin. Här är pappa Honey Love:

[TomasH]
2012-06-18 17:10
#3

honey love är fiiin!

ariama
2012-06-18 17:15
#4

Tack Tomas! Det tycker jag med. Skrattande

Tsunamis
2012-06-18 19:33
#5

Grattis grattis till fina ungar!

Det är som mig då, som jobbar med Blå på gerbilerna just nu. Mina senaste linjer är baserade på två bröder där den ena var bara bärare. Känns bra när antalet ökar så nu kan jag tom. välja och vraka själv. En av grundarna blev nyss pappa med barnbarns barnet Oskyldig

MvH  Tsunamis

ariama
2012-06-18 22:04
#6

#5. Tack! Och, ja, precis! Glad

Annons:
Minoth
2012-06-19 10:40
#7

Vad jag har läst så SKA sable vara sotad. Från nos till svansrot och övergå fint till ljust ner på sidorna. 
För att vara ett snyggt utställningsexemplar.

Varför vill du få bort sotning på sable?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2012-06-19 12:38
#8

Ja, precis Minoth, så är det. Men jag vill inte ha bort sotning på sable, jag vill inte ha sable över huvud taget. och då inte några "sotade mellanting" heller.  Skrev nog lite klumpigt.

"fint ljust" ner på sidorna på en bra sable, ska vara fint gult/rött. Eller vitt, och då heta marten sable.

Alla dessa mellanting som dyker upp, säger vi visst också sable om, men de är antingen "dåliga" sable, "dåliga" marten sable (oftast), eller bara "sableteckning" på annan färgad mus (alltså ej på röd mus).

Jag vill ha bort sotningspolygenerna och Umbrousgenen (som ger sable) från mina gula för att hålla den gula/röda färgen ren och klar, även på ryggen, jämnt färgade över hela kroppen.

Jag måste välja, om jag inte ska avla två varianter, och det har jag varken tid eller plats för. Skrattande Dessa två varianter motverkar varandra, även om båda baseras på gula/röda möss.

ariama
2013-08-16 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En lite kul och åskådliggörande bild på en cinnamon och två ry-ungar.

Till vänster en cinnamon, i mitten en rödögd RY (dvs RY-fawn) och till höger en "vanlig" RY.

Rödögdhet på RY tar bort den mörkare sotingen och ger en gul musunge.  Den är lätt att se.

Men kan ni se skillnaden mellan cinnamon (ungen till vänster) och recessive yellow (ungen till höger) på de här småkrypen?

Skillnaden syns på fotot! (nu får ni fundera lite, återkommer med svar i kväll eller i morgon, eller nån gång då andan faller på eller då jag minns, eller "nått") 😃

ariama
2013-08-17 17:19
#10

Ingen som gissat? Kanske inte ens någon som tittat. Nåja.

Musen till vänster har agoutins typiska "mörka nos". Syns som ett lite mörkare band strax under ögonen ner mot nosen. RY har sin "bleka gul-nos". Så enkelt var det. 😃

KickiG
2013-08-17 17:35
#11

#10 Det fattade jag inte ens att titta efter :) Kanske jag kommer ihåg det till nästa gång…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2013-08-17 19:30
#12

😃

Grodan
2013-08-18 15:54
#13

#10 Super… jag hann inte med denna gåta. Kul grej. Som något man borde ha en Kluring om.

Jag tittade själv lite på att de hade olika hårlag… sedan brukar jag kolla mer på svansfärg IRL… vore kul med en svansjämförelse på dessa


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2013-08-18 18:17
#14

Jag får kika noggrannare på svansarna, för att se om jag ser någon skillnad där. :-D

Grodan
2013-08-18 19:27
#15

Gör det. Det kan vara kul.

Nyfiken på hur röda dina RY har blivit, även dina RY Fawn.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-18 21:44
#16

Dom håller färgen!! Både svartögda och rödögda RY ser likadana ut fortfarande. Dvs de har inte mörknat/djupnat med ålder eller något. Och sotningen försvinner ju ganska snabbt.

Har inte heller haft några nya ungar sedan i våras.

I tråden "världens sötaste mus" http://mus.ifokus.se/discussions/5154161d8e0e745934000e7c-varldens-sotaste-mus?discussions-2

kan Crisp representera dem alla, hon ser likadan ut i mars som nu i aguusti.

Crisp har en mörkare nyans RY än mina andra. Ungarna hennes visar att hon har en svart-gen B/b , mina är ju annars chocolate-baserade b/b. Så med en chocolategen och en svartgen, blir färgen tydligen mörkare röd (eller mörkare brandgul, som är den färgton som mina möss håller), men blir inte svårt sotade som B/B-möss kan bli (som jag tror i alla fall, vet inte).

Upp till toppen
Annons: