Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1376 ggr
kimky
6/18/12, 4:36 PM

Möss vs. Grannar - Hjälp med idéer

Hej!

Tänkte höra hur har ni löst detta?
Är så att vi nydligen har flyttat till lägenhet då och i hallen när man kommer in luktar det ifrån djuren en del tykte grannen nämnde han nyss i hissen…

Vi har tidigare använt cutterspån men nu toalätt för lukten men finns det något som luktar ännu mindre? Typ Alspån?
Sen är det lustiga att i lägenheten luktar det mindre tycker iaf Micke.

Hur funkar det med luftrenare eller liknande? Några andra bra tips för att få ner lukten? :)

Kan tilllägga att vi även har ett större antal hamstrar  med dessa är inga djur som luktar iaf..

Annons:
[dynamitella]
6/18/12, 4:37 PM
#1

Hoppsan. Luktar det ut i trappen så är det ganska illa.

Hur ofta rengör ni till djuren? (Ett spånbyte extra i veckan kanske hade hjälpt med lukten).

ivanhoe81
6/18/12, 4:39 PM
#2

jag kan inte svara på det då jag fick göra mig av med alla möss och råttor som jag hade pga doft i trapphuset

kimky
6/18/12, 4:41 PM
#3

Vi byter 1gång/veckan hos djuren medn det lustiga är att det inte luktar som ostädade burar eller om man säger djur… Det är det som är lustigt.

Alla burar töms vid rengöring på allt ink. kartonger m.m ända som kommer tillbaka är träsaker o liknande isf.

Skulle säg en flaska läcka eller börja lukta byts allt direkt.

[dynamitella]
6/18/12, 4:45 PM
#4

Då vet jag tyvärr inte vad ni kan göra :(

Vädra kanske? Nu i sommar blir det i alla fall fint väder som tillåter rejäla utvädringar.

kimky
6/18/12, 5:11 PM
#5

De sa att det var mest på dagtid när vi inte är hemma annars förutom nu på lovet så vi ska vädra mycket mer samt kolla med luftrenare..

[Em_I_Am]
6/18/12, 5:17 PM
#6

Luktar det alls när man kommer hem till er? Om svaret är ja: Städa oftare till djuren. Något som annars är vanligt förekommande är att all lukt skylls på de grannar man vet har djur. Sen om det är mögel i trappuppgången, en annan granne som steker kål, soppåse utanför dörren eller vad som helst spelar ingen roll. Att man har många djur uppskattas inte alltid.
Själv har jag närmare 20 hamstrar, en skock möss, katter osv men här luktar det inget varken i trappuppgången eller när man kommer in i lägenheten. När VI börjar känna svag doft alldeles i närheten av mushanarnas burar är det dags för städning, inte grannen :-P

Annons:
KråkansFåglar
6/18/12, 5:22 PM
#7

luftrenare får tyvärr itne bort lukten…..  har en som går hemma väldigt mycket!

Hemma hos mig luktar det väldigt mycket just nu i djurrummet…. Luktar verkligen mus. men det är bara för att jag har så många hanar hemma och det är bara tillfälligt. Jag städar vid behov, alltså när jag tycker att det luktar för mycket eller ser lite skitigt ut. O allt beror ju på vad man ger djuren med, tex färskt gräs o s v. så jag städar 1-3 gånger i veckan beroende på utrymme o lukt.

Men luktar det så illa i hallen då?

Hmm rengör noga och oftare?

www.krakansfaglar.n.nu

Vattnadal
6/18/12, 6:01 PM
#8

Jag städar inte alls så ofta. Jag har hampaströ från Granngården, som tyvärr utgår ur sortimentet. Jag byter strö, och bara varannan gång skurar jag rent burarna och all inredning.

Har man många möss blir det mer lukt. Dålig ventilöation i burar ger mer lukt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kimky
6/18/12, 6:15 PM
#9

Inuti lägenheten luktar det just när man kommer in då av doften utav "djur" om ni förstår rätt, ska även sälja vissa djur för att få ner antalet pga tanken var för risken av doft… Så antalet ska ner rejält.
Rengöring sker genom ut med allt spån,damsugning av låda/botten och sen 2-3dje städning sprayas med klorinlösning o sen torkas. Men det kan lukta starkt efter matlagning i hallen annars..

Annat bottenströ kan det hjälpa? Har just nu toalätt och cutterspån så funderar på kan Alspån lukta mindre?

Mögel tror jag inte då huset är ett nybygge hehe.. Men vi tror iaf inte det är från oss, ja visst kan djuren bidra till detta men inte allt fasiken. Förr lukta det mycket mer i gamla djurrummet och jämförman mot nu så är antalet djur kraftigt nerdraget!

Velinga1984
6/18/12, 6:31 PM
#10

Oj, jag har ingen aning för här luktar det bara svagt när man kommer in till oss enligt min pojkvän. Själv känner jag inget, minst 1 gång om dagen står akvariet öppet så den ventilerar och har i princip alltid balkongen öppen men det är mest för att jag gillar frisk luft själv. Mina möss har aspflis, och rengör cirka 1 gång i veckan.

Minoth
6/18/12, 7:11 PM
#11

Luftrenare funkar RIKTIGT bra mot doft.. Men Ingen jäkla jonisator för några hundra lappar… de är bara skit! 

Köp en riktig luftrenare för några tusen med hepa filter och kolfilter. Det tar bort doften. Själv har jag nyligen köpt denna

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftrenare/electrolux-z9124?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=luftrenare&utm_term=z9124

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
6/18/12, 7:12 PM
#12

Byt också till typ alflis/aspflis/bokflis 

De hjälper mycket

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kimky
6/18/12, 7:13 PM
#13

# 10 Okej,vart kan man köp aspflis? Pris?

# 11 Okej,hur stor skilnad gör det?

Annons:
Minoth
6/18/12, 7:15 PM
#14

#13 de gör bra skillnad verkligen :) Aktivt kol tar ju bort doft och hepa filtret renar. Aktivt kol är en del av processen när man tex renar vatten osv.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tsunamis
6/18/12, 7:36 PM
#15

Jag har den i #11 också och jag vill tro att den hjälper en hel del. Själv så känner jag ju inte lukten av djuren utan det är ju bara gnälliga hyresvärden som gör. Men nu har jag inte haft några klagomål i alla fall.

MvH  Tsunamis

kimky
6/18/12, 7:37 PM
#16

# 14 Okej,extrem skilnad altså?
Med kol vet jag gör mycket bland annat i kattlådor ju,så detta kommer vi nog satsa på då!

Låter den du har mycket?

Minoth
6/18/12, 8:35 PM
#17

#16 den är en utav de "tystare" modellerna som finns.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
6/18/12, 11:43 PM
#18

Jag förstår erat dilemma. Att ha många djur och bo i lägenhet är tyvärr inte något som alltid går hand i hand. Det kan fungera om din lägenhet har separat ventilation och att du har någon doftgrej vid din dörr.

När jag bodde i ett felventilerat HSBhus (som jag nyligen flyttat ifrån) klagade grannarna trots

  • städning var 3 dag
  • minskning av mängd djur
  • toa-lätt som bottenmaterial
  • att alla råtthanar fick flytta ut

Grannarna vet visserligen inte att alla djuren flyttat ut. Kanske klagar de ändå? Vem vet? Sånt kan sitta i huvudet på en del.

Vet dock inte om Air Wick luftgrej fungerat för att ta bort lukten. Har inte hört något mer klagomål sedan jag skaffade den, när nu det var.

Vill du fortsätta med djur, råder jag dig att ha dem på annan plats. Ex en lokal, isolerad bod, isolerat garage,  el dyl. Du kan köpa/hyra en bit mark och ställa en isolerad bod eller hyra att rum i någons källare eller hyra in dig i en terrarielokal el dyl. För en person med mycket kontakter går det alltid att lösa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
6/19/12, 1:00 AM
#19

Ventelation går rätt ut,inte genom de andra lägenheterna eller så kan jag säga direkt då vi känner han som var byggledare för ventelationsbygget :)
Allt går rätt ut och ingen doft ska kunna gå in i de andra lägenheterna.

Planen är att:

  • Byta bottenmaterial
  • Luftrenare såfort pengarna finns
  • Minska på antal djur dock var detta planerat då inte har plats för alla projekt nu pga mindre djurrum.

Men vart köper man billigt aspflis/alspån? Vilket är billigast per kg/liter? Vilket dammar minst? Tänker framförallt på råttorna då.

Lokal har varit i tankarna men problemet är då tiden käns det som då vi har kollat lite runt om bostadsområdet vi bor(som är nybygggt) så finns inga "gamla tomma lokaler"  "/ Så isf skulle det ta en tid att åka m.m och tiden åt djuren.

Camillhe
6/19/12, 1:14 AM
#20

Flis dammar mindre än spån, billigaste fliset gav Magda tips på i en tråd, man beställde genom zooplus.dk. Det var Bokflis (Bögeflis på danska hihi), Alflis brukar många affärer kunna ta in åt en, det heter Nickos alspån men är flis kostar ca 200 kr för 100 liter.

Annons:
kimky
6/19/12, 1:30 AM
#21

Okej,hur funkar flis vs. spån i uppsugningsförmåga mm?

Hur mycket mer behövs av Bokflis i mängd jämfört emot cutterspån? Tänker bara på kostnader så man inte får världens oväntade smäll! :)

Kollat lite på zooplus.dk och funderar på att köpa 150kg på engång så slipper beställa massa hela tiden.. Vad kostar frakt?

Camillhe
6/19/12, 1:40 AM
#22

Flis har överlägsen uppsugningsförmåga enligt mig. Kutterspån anser jag ha värdelös uppsugningsförmåga. Men visst, kutterspån är säkert billigare. Eller så går det på ett ut eftersom man inte behöver städa lika ofta, med kutterspån får man ju byta varannan var tredje dag för att undvika lukt.

Frakten får du besked om via sidan, när jag beställt grejer så har jag beställt över en viss summa så frakten varit gratis.

kimky
6/19/12, 1:46 AM
#23

Okej,låter ju sjukt bra då med tanke på alla djur vi har :) Priset för kutter per/kg är 4,7kr/kg och Bokflisen 7,6kr tror jag men dock skulle vi beställa där känar vi på det då vi samtidigt köper 40kg ärtplattor typ då det är skit dyrt i Svergie!
Så pengarna vi känar på att köpa foder där gör isf att det går jämt upp mot ströt! :O Satans vad billigt rent ut sagt…

Jo,stod att det var fraktfritt vid över 399kr men frågan är om man beställer varor för 200-250kg om det blir fraktfritt då också hehe… x)

Camillhe
6/19/12, 1:53 AM
#24

Tror inte vikten spelar roll. Jag beställde två 40 kilos burar och en massa andra grejer helt fraktfritt därifrån.

kimky
6/19/12, 1:54 AM
#25

Okej,låter bra då.

Ska kolla och nog göra en bestälning nu i dagarna då :)

kimky
6/28/12, 10:12 AM
#26

Så att har beställt nu men inte fått sakerna då vi bestälde början förra veckan.. Och så när jag har kollat vart det är så ligger det i Jönköping(?!) och att jag ska hämta ut detdär? Har varit stilla där nu ett tag..

KråkansFåglar
6/28/12, 1:17 PM
#27

okeii hoppas att lukten försvinner nu då.

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: