Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 3086 ggr
Littlem
6/20/12, 12:46 AM

Sötchock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga möss, men lägger upp iaf o visar nått som förgyllde min dag!  Min lilla Tofslan fick 4 små bäbisar idag.

Annons:
Littlem
6/20/12, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tröttkorv <3

Littlem
6/20/12, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

*älska*

Lamina
6/20/12, 1:11 AM
#3

Nej! Igelkottar! Har velat haft en igekott i flera år nu. En vacker dag…

Så grymt söta, hoppas du fortsätter dela med dig av dessa när dom växer! Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Littlem
6/20/12, 1:12 AM
#4

Det är tenrecs, närmare bestämt liten tenrec (echinops telfairi). Kommer komma fler bilder på dem när de växer!

Camillhe
6/20/12, 1:18 AM
#5

Wow, aldrig sett bebis "igelkottar" innan. Otroligt söta.

Lamina
6/20/12, 1:21 AM
#6

*slår upp tenrec*

Hmm… Ser ut som en igelkott iaf, men är uppenbarligen inte det. Måste vara väldigt svårt att få tag på..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
StillaSinnet
6/20/12, 7:09 AM
#7

-Men Åhhhh! Du tar död på mig med dina underbara gottegrisar <3<3<3!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
6/20/12, 8:53 AM
#8

Ja Littlem, du får förkara vad det är för djurungar du visar bilder på. Jag gissade först på råtta, på bild #3 blev det igelkott. Vill gärna se foto på förälder/föräldrarna, så jag vet vad de ska bli när de blir stora Flört.

Bedårande är de i alla fall. Kyss Grattis!!

Littlem
6/20/12, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hehe ja, alla har ju faktiskt inte koll på vad för djur jag huserar ;)

Det är alltså inte igelkottar utan tenrecs. Klipper in ett svar en annan skrev i min tråd på Exotiska djur iFokus när nån annan fråga vad en tenrec är.

"Igelkottar och tenrecs (eller tanrekar) är inte nära besläktade. det är bara få arter av tenrecs (bland annat arten echinops telfairi som syns på bilden ovan) som har utvecklat taggar. andra arter av tenrec kan se ut som näbbmöss eller opossums, medan andra kan ha ett helt 'originellt' utseende.

tenrecs / tanrekar (dvs djur som tillhör familjen Tenrecidae) är närmast besläktade med guldmullvadar (dvs. djur i familjen Chrysochloridae). Tillsammans utgör de ordningen Afrosoricidae."

Nu kom ju inte länkarna med. Men kan länka till en bild på en annan tenrec (som hon lagt in på "helt originellt utseende" http://1.bp.blogspot.com/_jhW52aMy8UU/TTVIDbVoRBI/AAAAAAAACg8/WXwIgxGCQmU/s1600/streaked%2Btenrec.jpg

Jag är sugen på att skaffa sånnadär sen, de ska dock va knepigare att hålla.

Här är länk till Zickans sida där hon skrivit lite info hon kommit över: http://zickan.zoomin.se/index/34792.html

De är inte jättelätta att hitta. Jag fick min första av min systers dåvarande sambo som hade 2 (hanar) som han köpt i Tyskland på mässa. Jag spanade och letade några år, Zickan hade en hona som jag tyvärr inte hade råd att köpa då. Fick dock hjälp av en vän i Danmark som hjälpt mig få tag på 1 hane och 2 honor för 2 år sen. Då utökades min grupp från 1 till 4. Efter det har jag pratat med 1 kille till som har tenrecs. Men det kan ju finnas fler som har som inte skriver eller pratar om de på nätet.

De är dock inte supervanliga. Men supercharmiga!  Jag var ju sugen på en afrikansk/agyptisk igelkott först för jag tyckte dev a söta. Men när jag ramlade över dessa så var kottarna typ helt uträknade. Dessa känns "roligare". De klättrar gärna, och är bra på det!  De är trevliga och är inte svåra att hantera. Nya hanen är lide räddare och pyser o puffar ibland när jag ska ta upp honom. Men slappnar av när han väl är uppe. Jag är helt fast o kan nog inte va utan minst 1 tenrec tror jag :P

Lägger in lite bilder på mamma Tofslan innan hon fick ungarna

Littlem
6/20/12, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tofslan

Littlem
6/20/12, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tofslan

StillaSinnet
6/20/12, 8:59 PM
#12

Så fin hon är Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
6/20/12, 9:01 PM
#13

Söt! Men jag måste fråga: Med tanke på hur svårt det måste vara att få tag på en tenrec, varför just sånna? Varför inte igelkottar? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Littlem
6/20/12, 10:55 PM
#14

#13 Det började med att jag skulle ta hand om en hane som min systers dåvarande sambo hade, då han hade 2 som bråkade. Sen blev jag fast. Tycler dessa är lite roligare då de klättrar mer och så än t.ex afrikanska pygmeiglekottar som mest bara srpinger runt på golvet.

Lamina
6/20/12, 11:02 PM
#15

Man kan alltså hålla dom som råttor? Eller kanske möss?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Littlem
6/20/12, 11:42 PM
#16

Menar du hålla som hålla i eller hålla som "ha"? :)  Jag har stora burar åt dem, som råttor ja. Med stora springhjul och mkt o klättra på. När armen är lite gladare så ska jag bygga voljärer åt dem.

Lamina
6/21/12, 12:14 AM
#17

Antar att dom är lite taggiga att hålla i. Tungan ute Men ja, hålla som att ha. I stora klättervänliga råttburar. Låter spännande, skulle vilja pröva att ha sånna nån dag. Men jag har min "max 3 arter åt gången regel" att hålla mig till. Obestämd

Jag antar att dom faller under L108? Vad är det för utrymmeskrav på dom?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Littlem
6/21/12, 12:27 AM
#18

Nah inte så farligt. Blir de rädda o spänner ut taggarna eller rullar ihop sig blir de ju vassa. Men annars har de päls på magen och är mjuka.

Mm de är roliga husdjur!

Jo alla djur går under L108 ;)  2 kvm ska de ha.

Lamina
6/21/12, 12:38 AM
#19

Förlåt att jag frågar en massa, men jag är nyfiken av naturen. Kan du inte visa en bild på hur deras bur ser ut? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
6/21/12, 4:59 PM
#20

#19 vill också jättegärna se det! :D Så man ser lite hur det " ska " se ut för tenrecs. 
Jag har ingen aning

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
juliino
6/21/12, 5:33 PM
#21

Gud vilka söta! Vill även jag se hur dessa bor ^^

Littlem
6/21/12, 9:07 PM
#22

Hmm ja, nu bor de ju i sina dvalningsburar eftersom jag ska bygga nya voljärer åt dem. Men jag kan ju ta en bild på hur de ser ut iaf.

ariama
6/22/12, 11:13 AM
#23

Tack för alla svar, Littlem!! Så helt bedårande djur!! Kyss

Och dubblet grattis till ungarna!! Kyss Kyss Kyss

Så har jag lärt mig något nytt. Har ju sett Toffslan förut - men trott att hon var någon av alla dessa husdjursigelkottar som finns (om det nu finns flera såna som husdjur).

Minoth
6/22/12, 11:15 AM
#24

#22 har du ingen bild på deras gamla voljärer också ? :D Har aldrig sett en tenrec voljär

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Toxxic
6/22/12, 11:37 AM
#25

Man lär sig något nytt varje dag! Visste inte ens att arten existerade. Galet söta bebisar hur som helst ;)

Littlem
6/22/12, 11:52 AM
#26

#23  Ne. Fast jag slarvar ibland och säger kottarna om dem, för det är lättare än tenrec :P  Men afrikanska pygmeigelkottar är det jur ätt många som har och harblivit rätt populärt. Sen har en del egyptiska långörade igelkottar.Ser ut typ som de afrikanska fast med hängöran. Ritigt söta ;)

#24 Tyvärr =/  Har vart dålig med att dokumentera djuren med bilder senaste åren. Ska försöka skärpa mig! :P

Grodan
6/23/12, 4:21 PM
#27

Gah, vilka balla!Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Littlem
6/23/12, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Uppdaterar med en ny bild. Mamma Tofslan hade ju klämt ur sig 2 ungar till märkte jag när jag kollade nån dag efter jag sett de första ungarna. Så 6 ungar totalt är de nu och taggarna börjar peta ut :)

ajanki
6/23/12, 5:17 PM
Grodan
6/23/12, 5:34 PM
#30

#28 Sex ungar var bra. Är det en normalstor kull eller är det en stor kull, för att vara Tenrec?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
6/23/12, 6:11 PM
#31

#30 vet inte faktiskt. det finns ju inte supermkt info om dessa. Jag har läst det mesta från 2-8 ungar. Men tror nog att runt 4 är vanligast som jag fattat de.

Grodan
6/23/12, 10:50 PM
#32

#31 Oki. Tycker att bebbarna på bild #0 ser ut som frukt… hihi… passionsfrukt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
6/24/12, 12:17 AM
#33

#32 hihi jag tycker dom ser ut som hund pungkulor jag… Skäms

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
6/24/12, 6:13 PM
#34

#33 lol… ja, kanske… svart hund då? (aldrig haft en svart hanhund… hihi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Minoth
6/24/12, 6:30 PM
#35

#34 haha ja eller en vit hund med svarta kulor ^^

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
6/24/12, 7:13 PM
#36

#35 LOL

Tänker också på typ nypon… eller någon frukt jag inte kan namnet på… granatäpple?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: