Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1355 ggr
Lamina
2012-06-21 20:48

Jag orkar inte mer...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror faktiskt inte jag gör det. Audi har varit på rymmen i en vecka nu, och efter 3-4 dagar utan något som helst spår av honom började jag nästan tro att hoppet var ute, att han var död eller rymt ut ur lägenheten. Men så hittade jag honom. Inne hos honorna. Igen! Denhär gången var det som tur var bara 3 honor. Och jag har haft stenkoll på deras bur, så han kan inte ha varit där länge. Men med min tur spelar det väl ingen roll.

Han har iaf fått flytta till en garanterat rymningssäker bur nu. Fast i hans fall börjar jag tvivla på om nåting är rymningssäkert… Jag tror jag ska sälja honom, och hans bröder. Men det är väl ingen som vill köpa kan jag tänka mig, jag lyckas ju inte ens få ett par musbebbar sålda… Obestämd

Kajsa är dräktig igen. Hur det gått till har jag ingen aning om, för jag är 110% säker på att ingen hane har varit i närheten av henne sen jag hittade Audi i honornas bur första gången. Faktum är att alla hanar var hemma hos föräldrarna! Men dräktig är hon, på nått jäkla vänster. Och jag vill inte ha några fler musbebbar! Skrikandes

Tillråga på allt har en av honorna börjat låta lite rossligt. Jag hörde det idag, och har fått för mig att det är något Audi har dragit dit. Men det är ju inte möjligt, då hon var en av flickorna han hälsade på förra gången (men som inte blev dräktig). Hon borde ju ha blivit smittad redan då i sånna fall?

Och ja, som att det inte var nog med eländet så har jag hittat vad jag tror är lusägg på Angels bebisar idag när jag skulle fota. Eller ja, jag vet inte vad det är, och det tycks bara vara på hennes bebbar. Men det kan man väl ge sig den på att det är löss, trots att jag inte kan se några hur jag än letar och att ingen av mössen kliar sig. Jag menar, vad skulle det annars vara? Skrikandes

Det är för mycket skit, jag orkar verkligen inte mer skit! Jag vill bara krypa in i ett hörn och försvinna. Varför måste allting hända samtidigt för..? Rynkar på näsan

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[RoxannaH]
2012-06-21 20:53
#1

Åh vad jobbigt. Beklagar att allting är jobbigt och går dåligt. Skulle hjärna hjälpa till om jag kunde. Men du bor väl antagligen långt bort. Obestämd

juliino
2012-06-21 21:11
#2

Nej gud vad jobbigt! Skickar styrkekramar till dig!

L8sson
2012-06-21 21:11
#3

Om du kör hit grabbarna så tar jag tillbaka dom, jag hjälper så gärna! :) Jag är i Boda kyrkby nu 20 minuter utanför Rättvik. Vad problem han har fört med sig. Om du vill och om det hjälper dig så kan du vänta tills dina ungar är levklara så tar jag emot några fler. Men har inte pengar att ge men jag har plats. Har alltid plats!

Lamina
2012-06-21 21:19
#4

Ja, han har ställt till problem, det kan en ju inte förneka. Men jag kan inte skylla på honom för mina misstag, det kan jag inte. Jag kan sparka på saker (sparkade sönder min bästa Transportbur -.-), svära och gorma hur mycket jag vill. Men sen får man ju ändå lov att pussa lite på lillskiten som ändå lyckas vara så driftig. Obestämd

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra än. Är inte på något vidare lämpligt humör för det. Och jag måste nog behandla alla musisar (om det visar sig att jag har rätt om att det är löss) innan en endaste en kan flytta härifrån. Så jag har gott om tid på mig att tänka.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-06-21 21:33
#5

Men tack för erbjudandet, L8sson. Det vore ju skönt om jag hittade hem till både bilarna och åtminstonde några av bebbarna. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-06-21 22:03
#6

Jag är så ledsen för att jag inte har tid för mina djur heller. Jag har inte tid för katten, marsvinen, hunden, råttorna eller ens mössen. All min tid går åt till musbebisarna just nu. Att pyssla med musbebbarna, att fota musbebbarna, att göra i ordning nyttig mat till musbebbarna!

Idag har jag ägnat 6 timmar bara åt att fotografera dom, så jag kan lägga upp massa söta bilder så folk vill köpa. (iofs, det beror ju lite på en kass kamera som bara lyckas zooma rätt var tjugonde gång eller så…) Förstår inte varför det ska vara nödvändigt, jag tycker mina bebbar är så underbara så det egentligen inte borde spela någon roll hur dom ser ut. Men så funkar det ju tyvärr, söta bilder säljer… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[RoxannaH]
2012-06-21 22:16
#7

Jag är intresserade av bebbar :)

gulzebra
2012-06-21 22:19
#8

Fan vad jobbigt, stackare! Förvånad Men det löser sig ska du se! Sätt dig ner och andas och ge blanka fan i mössen för en stund :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Minoth
2012-06-21 22:37
#9

Va är de för burar som gör att han kan rymma hela tiden? :O :O 

Skaffa terrarium!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

L8sson
2012-06-21 22:52
#10

Säg bara till så hjälper jag dig! :) Nu finns jag i Dalarna också, så kan jag transportera djur till Eskilstuna 22 juli om det hjälper något. Så ska jag till värmland 1 augusti. I augusti ska jag till sthlm också. Så jag kan ta med om det hjälper. :)

Lamina
2012-06-22 00:18
#11

#9 Dunor, akvarium, gallerburar. You name it, han tar sig ut ur dom! Nu senast rymde han ur en bur jag brukar använda till nyköpta musbebbar.

Nu sitter han i en plastlåda från IKEa eller nått sånt, som jag fick av gulzebra. Förhoppningsvis gnager han sig inte ut ur den. Obestämd

#10 Jättetack! Jag säger till om det blir aktuellt. :)

Tack för allt stöd. Känns lite bättre när jag fått skriva av mig. I morgon tar jag nya tag, går och köper stronghold och ser till att lösa situationen på nått vis.

Hur länge måste jag vänta innan jag kan sälja ungarna när jag har behandlat? Kan jag behandla Kajsa trots att hon är dräktig? Och dom andra honorna..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2012-06-22 01:51
#12

Jag skulle väntat minst 3 veckor för att vara på den säkra sidan med att sälja ungarna Och de bör inte behandlas innan de är 6 veckor MEN man får göra lite nytta/riskbedömning. Det är ju inte bra för små bebisar att ha löss och det "skadar" ju dom, därför hade jag nog behandlat dom snarast trots att de är små. Men det får du fundera över.

Du kan behandla den dräktiga honan, det är inte farligt. Honorna med bebisar kan du behandla men ha gärna mammorna ute ur buren under tiden strongholden torkar.

Kram vännen!

ariama
2012-06-22 10:44
#13

Tröstekramar från mig med. Kyss

Det går att ha rymningssäkra burar. Ett akvarium med stadigt nätlock (0,3mm hål), utan glipor i kanterna !! Och en tung bok ovanpå så han inte kan lyfta locket.

Dags att rymnings-säkra en bur åt honom, med "tunga artilleriet" i tanken. Nu är det "krig".

Tänk "flugor" haha! Inte en fluga ska ta sig in eller ut!! Och så tänk vildsvin - inte ens ett vildsvin ska kunna ha sönder buren eller kunna böka sig ut (de är starka och bökar och gräver bra)!! Tänk oxe, de är starka som attan, men inte ens en oxe ska kunna rubba på locket! Kyss

Tänk bara inte "mus" - för där är han oslagbar Flört.

Annons:
ajanki
2012-06-22 10:55
#14

Tröstkramar från mig ocksåKyss

Jag vet hur det känns, har vart där själv några gånger…det är bara att ta nya tag..tyvärr!

Håller tummarna att det vänder sig för dig!!

#13 Jättebra tips, åh vad jag skrattade när jag läste tipsenSkrattande

Lamina
2012-06-22 13:07
#15

Ja, jag har helgen på mig att fundera eftersom jag ändå inte lär få tag på något stronghold idag. Men tack alla för era fina ord. Jag måste bara säga hur underbart det är att känna att trots allt har jag ändå erat stöd.

Särskilt du, Camihlle, som ju trots allt sagt åt mig att inte skaffa möss, att inte skaffa fler möss, att inte göra si och inte göra så. Och sen ändå tröstar när jag gjort tvärtemot och lyckas hamna i en sånhär situation. Egentligen borde jag väl få en liten "utskällning" och ett "vad var det jag sa?". Oskyldig Tack för att du är en sån otroligt underbar människa. Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
2012-06-22 13:23
#16

Terrarium är väl de mest rymningssäkra iaf :) där ser jag inte hur dom ska kunna rymma. om man inte glömmer stänga eller något

Hoppas det går bra för dig! 
Ibland händer såna saker tyvärr. Händer även dom bästa :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
2012-06-22 22:28
#17

#15 visst är det schysst när man som du blottar din strupe och visar vad som hänt, med risken att blir hängd och lynschad och ändå får stöd och support.

Du är modig, rak och ärlig. De är högt värderat!
Fel kan alla göra *kram* och rymlingar rår man inte alltid över…jag har också haft dem men jag har slutna burar där tjuvparningar är snudd på omöjliga, typ terrarier eller samlor med tätt nät. Ändå har tjuvparningar förekommit några enstaka gånger.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-06-23 15:32
#18

Asch vilken jobbig sits, Lamina. Hoppas du får mer styrka och inte tröttnar helt på allt vad möss heter. Om du gör det så är det ju förståeligt. Sånt här gör ju att man blir oerhört hårt testad.

Jag håller dock en tumme hårt att du klarar detta.Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-06-23 15:43
#19

#17 Jag är inte säker på att jag skulle våga vara så ärlig någon annanstans. Men tack. Kyss

#18 Sluta med möss? Otänkbart! Dom är för underbara, ni är för underbara. Jag vill inte vara utan någedera. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-06-23 15:49
#20

Ja just det, angående stronghold: Jag har ett recept på 3 flaskor, och lär ju behöva lite till. 2 flaskor kommer gå åt till råttorna (mina och syrrans, eftersom hanarna bodde hemma hos henne någon vecka). Räcker 4 flaskor åt 45 möss (ungar och vuxna), eller borde jag be om recept på 2 paket?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2012-06-23 15:59
#21

#20 Jag minns inte riktigt, men tror en flaska räcker till alla dina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-06-23 16:00
#22

Hmm… Jag kanske skulle försöka med det då och skaffa ett till recept om det behövs.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2012-06-23 16:57
#23

Vilken av flaskorna har du, rosa eller blå

Lamina
2012-06-23 17:12
#24

Rosa tror jag… Den för katter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2012-06-23 18:15
#25

Båda är för katter. Har du den rosa kommer du att behöva mer. Be alltid vetten skriva ut "STRONGHOLD 45 mg 6% (w/v) lösning Selamectin 45 mg".

Det är samma styrka som i den rosa men den är större och är lättare att dosera och man får "mer" för pengarna.

Ett tips är att ta hål på tuben och dra upp innehållet i en spruta, det gör det lättare att dosera och sen kan man spara sprutan med resterande innehåll i kylen.

gulzebra
2012-06-23 22:25
#26

#25: Är inte Stronghold ljuskänsligt?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Camillhe
2012-06-24 00:52
#27

Har jag inte läst om men det kanske det är? har du ngn källa? Amerikanerna som lärde mig tipset sa nog iofs att de la det i frysen, kanske funkar bättre? Å andra sidan är det väl mörkt i kylen förutom just när man öpplnar den.

Annons:
gulzebra
2012-06-24 01:24
#28

#27: Det vete sjutton, hade för mig att jag läst det i bipacksedeln men jag har ingen kvar och allt jag hittar på Fass är "Vid högst 30ºC. Förvaras torrt och i oöppnad folieförpackning". Kan vara jag som minns fel eller blandat ihop med något annat också :P

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19991125000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Minoth
2012-06-24 12:21
#29

På kartongen står de "förvaras mörkt"
Jag har kvar dom i orginalkartongen. Då är de ju mörkt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2012-06-24 12:30
#30

Ja men nu pratar vi om öppnade tuber som man brukar få kasta eftersom medlet torkar, och då kan man istället göra som jag beskriver i #25

Grodan
2012-06-24 17:41
#31

Jag sparar locket (som man gör hål med) och sticker ner det i tuben igen, då torkar det inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-06-24 18:29
#32

#31 gör inte alla det? :D de trodde jag. Jag har locket på :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-06-24 18:33
#33

har locket på och det torkar ändå… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-06-24 18:57
#34

#32 *fniss* du och jag är inte alla…

#33 man ska sticka ner locket så att det täpper till hålet man gjort juh…

FAST… hur länge sparar ni tuberna??? här sparas inga tuber speciellt länge kan jag säga. Nya djur kommer in och ska ha en dutt hit och en dutt dit och vips är duttarna slut…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Camillhe
2012-06-24 20:09
#35

Jag har gjort som du Grodan men det har torkat iallafall på ngn månad

Grodan
2012-06-24 20:10
#36

Ok. jag har levt farligt med andra ord… hm…Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
2012-06-24 20:18
#37

#33 Min tub torka här hemma också även om jag hade locket påGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Lamina
2012-06-25 01:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu bor han iaf i denhär buren (det är lås på locket). Lite tråkigt inredd, men han ska få mer snart. Hittils har han inte lyckats lista ut hur man tar sig ur den iaf. Glad

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-06-25 16:41
#39

#38 Ser inte ut att vara så svårt att GNAGA sig ut ur den!!!

Jag anser att man gör sådana burar säkrare genom att skära ut en bit ur en långsida och där sätta galvaniserat nät med rutor på minst 0,5 cm. Nätet fästes på insidan så att musen inte kan gnaga på kanten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-06-25 18:28
#40

Nej, det är inte svårt att gnaga sig ur, det kan jag hålla med om. Men han verkar faktiskt inte vara så mycket till gnagare. Sen är det bara tillfälligt dethär också. Jag ska fixa till ett lock åt akvariet av ett gnistgaller. Det har myggnätsstora hål! Cool

Så har jag fixat stronghold idag. Se vad dum man kan vara. jag har hela tiden trott att receptet var på 1 förpackning x3, när det egentligen var på 2 förpackningar X3. Så jag har hela 4 förpackningar med stronghold nu! Det ska då vara den till om det inte räcker! *ser fram emot massmord på löss* Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-06-25 18:37
#41

#40 Vad bra. Aldrig dumt att ha Stronghold hemma.

Ang. din rubrik. Känns det bättre nu?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
2012-06-25 18:48
#42

Mycket bättre. Det är ju egentligen bara små gruskorn, men tillsammans kan det bli lite mycket och kännas som berg. Men nu är ju dom flesta av problemen lösta, så då känns resten mycket lättare. Glad

Och btw, om man bor, eller bara är i närheten av, Borlänge denhär veckan tycker jag man ska ta sig dit. Sån fruktansvärt underbar stämning där just nu att man inte kan vara ledsen. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-06-25 18:58
#43

#42 Jag skulle behöva uppåt stämning, men tvivlar på att det funkar med att förflytta mig till Borlänge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2012-06-25 19:09
#44

#42: Du skulle vara med in då! ;)

#43: Borlänge är awesome just nu! Peace & Love börjar dra igång, fattas bara lite sol :)
(Och jag ska äntligen få se Edguy, WOHOO!)

//Zäbra som bor inom gångavstånd från hela alltet och slipper campa i regnet Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2012-06-25 19:09
#45

För övrigt gillar jag inte trådrubriken, den får mig att nynna på Marcoolio! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
2012-06-25 23:06
#46

Kajsa är död, hon fick inte ut sina ungar… Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
2012-06-25 23:14
Camillhe
2012-06-25 23:18
#48

Åh vad hemskt. Beklagar :(

Annons:
gulzebra
2012-06-25 23:26
#49

Nä, fan vad synd, beklagar :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-06-26 00:04
#50

#46 NÄ… fasiken. Beklagar verkligen.

Gråter


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-06-27 07:35
#51

Beklagar sorgen, kram!

Tänker … Du är 110% säker på att hon inte träffat en hane. Det kom inga ungar. Hon dog. Kan inte dödsorsaken vara någon annan, än en kull ungar som inte kom ut?

Lamina
2012-06-27 15:54
#52

Detdär funderar jag på väldigt mycket själv. Men jag kände ungar i magen på henne. Eller var det kanske tumörer? Kan det komma så mycket, så fort..?

Jag tänkte faktiskt att jag skulle försöka rädda ungarna. Men hur och till vilken nytta? Jag har ju ingen fostermamma som kunde tagit hand om dom. Och i grund och botten var dom ju oönskade… Obestämd Jag ångrar idag att jag inte försökte åtminstonde… Rynkar på näsan

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

adirf1
2012-06-27 16:18
#53

Ledsen Lamina!
Om det känns bättre så brukar det väll vara så att när modern inte lyckas föda ungarna så är de redan döda? Tror inte att det fanns något att rädda, så känn ingen ånger. Hoppas att det vänder & saker och ting snart börjar gå mot det bättre. Efter regn kommer solsken vet du, även om du för tillfället har ett litet moln som följeslagare.

Upp till toppen
Annons: