Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1136 ggr
[RoxannaH]
6/21/12, 9:41 PM

Starta musuppfödning som nybörjare?

Hej!

Jag har funderat ett tag på att starta musuppfödning i liten skala så jag tänkte be om tips och rekomendationer.

Och sen funderar jag på om någon viss färg är lättare än andra?

Jag har läst massor så huvudet är lite trött just nu. *Fniss*

Jag har haft möss förut, och jag har haft hamsteruppfödning. Men möss känns ändå mer lockande.

Så, snälla hoppa inte på mig, hjälp mig bli en bra uppfödare istället. ^^

Annons:
ariama
6/22/12, 10:53 AM
#1

Välkommen! Vad roligt!

Den lättaste färgen … är den färg som du själv tycker mest om!!! Då är det så spännande, så roligt, så intressant. Då är varje liten framgång en sådan lycka!

Lättaste färgen … är en färg som är dominant, för då får du synligt resultat efter varje parning, samt kan lättare avla ut och få in nytt blod.

Lättaste färgen … kan vara en recessiv färg som många avlar på. Då har du varken svårt att finna föräldradjur eller köpa in djur till vidare avel.

Poppis-färger just nu, är tricolor, splash och blekningsgener. Även siames tror jag. Fokus ligger på "kalla färger".

Saknas i Sveriga gör "röda toner". Golden agouti, cinnamon, tan-avel. Även bra chocolate skulle själv jag vilja ha mer av. Helst i tan då.

Och så är det de gula och röda mössen - helst recessive yellow-genen - som skulle behöva sina förespråkare.

Så ser i alla fall jag på musläget i dag. Skrattande

ariama
6/22/12, 10:56 AM
#2

Svåra färger är olika teckningar, om man vill ha dem standardenliga. Där ingår för mycket "slump" i genetiken.

ariama
6/22/12, 11:00 AM
#3

Viktigaste färgen - är ändå … temperamentet, oavsett färg!!!!! Snälla, lugna djur som väl låter sig hanteras. allra helst ska de förstås också gilla det!! Flört Kyss

Fundera lite över … vilken är din älsklingsfärg? Vilka färger har du gillat bäst hos andra djur?

Det finns inget annat djur i världen, som har så många olika färger som möss!!

[RoxannaH]
6/22/12, 12:43 PM
#4

Black, Blue, Chocolate och Cinnamon är väl de färger jag tycker bäst om ^^

[TomasH]
6/22/12, 12:55 PM
#5

Tänk på vad som ska hända med hanarna i dina kommande kullar. Hanar kan sällan bo med annan hane hela livet, de STINKER och är väldigt svårsålda. Det finns nog inte nåt annat djurslag där ena könet är så svårhållet som sällskapsdjur (- hos den vanlige medelmänniskan, det finns ju några få fantaster men de inte så många och de har säkert redan massor av hanar).

I många länder avlivas nästan alla hanar (utom de man sparar för fortsatt avel) redan när de är några dagar för att slippa senare problem, man kallar det för att "kulla". Jag känner till flera som slutat föda upp möss då de ansett att det är för mycket "dödande" för att det ska vara kul.

Hemskt men viktigt att veta!

ariama
6/22/12, 3:31 PM
#6

Ja, det är en viktig aspekt som Tomas tar upp!!

Annons:
[RoxannaH]
6/22/12, 4:02 PM
#7

Det är något jag redan tänkt på! Jag kommer antagligen att kulla bort hanarna, sen har jag majsormar som äter möss så de kommer till nytta ändå.

(Lag på att inte mata reptiler med levande föda, när det gäller möss)

StillaSinnet
6/22/12, 10:07 PM
#8

Vi har ju kontakt via FB, så du vet redan att jag har blått, choklad och svart :)

-Lottiz

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[RoxannaH]
6/23/12, 5:19 PM
#9

#8 Japp ^^

Upp till toppen
Annons: