Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 12232 ggr
Jills
6/24/12, 5:28 PM

Köpa mus eller hamster?

Hej!

Jag har tidigare haft massa möss (vanliga, sådana från djuraffär) en guldhamster och kaniner. Just nu har jag en kanin.

Men så träffade jag en kinesisk hamster och den var jättesöt! Väldigt lik en mus ju, klättare omkring som en mus och så.

Så nu funderar jag på vad jag ska skaffa. Den där kinesiska verkar vara svår att få tag på.

Vad tror ni är den största skillnaden på en mus och en kinesisk hamster? Den kinesiska är en slags dvärghamster.

Hur länge lever en mus? Kommer inte riktigt ihåg… och kan de bli tama och vilja mysa i handen eller är de mest för att springa runt? Är de dag eller nattdjur?

Mvh

/Martina

Annons:
ivanhoe81
6/24/12, 5:34 PM
#1

kinesiska är lätta att få tag på bara att be djuraffären att ta hem några, det gjorde jag

Grodan
6/24/12, 5:38 PM
#2

Jag tycker att möss och hamstrar är väldigt olika djur på alla sätt. Möss är långa, smala (ok, generellt sett…) och har lång svans. De har god kännedom om sin kropp, har god balans och är intelligenta. De är även mycket vackra och kan ha otroligt många olika färger, teckningar och hårlag. De anpassar sig efter dig och är vakna när du är där och pratar och pysslar med dem. De kan lära sig sina namn, lära sig trick och uppskattar alla leksaker du ger dem, vad det än är.

Möss måste dock ha tillgång till torrfoder dygnet runt och är idag känsliga för smittor som olika Luftvägssjukdomar och parasiter. Det är viktigt att du väljer rätt ställe att köpa möss ifrån, så att du får friska djur! En mus som inte smittas med något kan leva 1½-3 år. Allt beroende på arv, miljö och skötsel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
6/24/12, 5:46 PM
#3

Jag har inte prövat just kinesisk dvärghamster, men tycker generellt inte om dvärghamstrar. Jag trodde det var just mina djuraffärshamstrar det var fel på, men det ska tydligen vara väldigt vanligt med sterotypia beteenden såsom gallergnagning och konstant klättrande i taket. Med den erfarenheten jag har ställer jag mig faktiskt lite tveksam till om dvärghamstrar ens passar som burdjur. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ivanhoe81
6/24/12, 5:48 PM
#4

mina kinesiska grabbar klättrade inte i taket men mina möss både gnagde galler och klättrade i taket precis hela tiden

Grodan
6/24/12, 5:48 PM
#5

Jag tror att det är en väldig skillnad på djuraffärshamstrar och seriöst uppfödda hamstrar. Dvärghamster har en egen sajt här på iFokus, så frågor om dvärghamstrar ska väl kanske besvaras där.

Själv har jag ingen kunskap eller erfarenhet av hamstrar. Frågar du mig vad du ska välja säger jag bara att du ska följa ditt hjärta. Träffa bägge djurarterna och känn efter vad du vill ha. Håll i dem bägge och känn vad som passar. Vilken art litar du på mest? Vilken tycker du är mest tilltalande i utseende, lukt, beteende osv? Ta reda på hur de är i karaktär, lynne osv, vad de kräver av dig i skötselväg och miljön du skall ge till dem, hur de luktar, vad de kostar osv. Kanske bör du kolla hur friska djuren är också.

Titta på mig ex. Jag älskar möss, råttor och X. Vill jättegärna ha en eller flera X, men… jag tycker att X är så sjuka idag att jag inte orkar skaffa någon. Jag väntar några år och ser om X blivit en friskare art. (Väljer att skriva X, så att det inte blir massa prat om denna art i tråden också…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
6/24/12, 5:50 PM
#6

Jo men det är ju just det att det är efter att ha läst där som jag har fått för mig att det är rätt vanligt med sådant. Men tja, det är väl egentligen en fråga för hamsterexperterna. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Minoth
6/24/12, 5:58 PM
#7

Jag tycker möss är underbara. 

Möss är intresserade utav DIG, dom vill umgås med DIG :)
Det är inte så många gnagare som är så sociala enligt mig. Förutom råttor då.
Så skaffar du dig en möss med fint och bra temperament så kommer du inte ångra dig. Köp inte från djuraffär

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Jills
6/24/12, 8:30 PM
#8

Men visst är hamstrar nattdjur?

Det är väl inte möss?

Blir vääldigt sugen på en mus nu när jag tittar runt. Men är det helt fel att köpa av en djuraffär ?Brukar det vara svårt att se könet på möss?

Och hur länge kan man lämna en mus ensam? Tex. om man ska åka bort.

Grodan
6/24/12, 8:39 PM
#9

#8 Jag försökte svara lite på de frågorna i mitt inlägg #2

Du kan inte lämna mössen mer än ett par dagar - max 3. De får inte sakna mat och vatten eller tillsyn längre än så tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
6/24/12, 8:45 PM
#10

Till att börja med så ska man ha minst 2 möss. Oskyldig

Du kan lämna mössen ensamma över dagen om du åker bort, max 24 timmar tycker jag. När jag ska vara borta längre än så ser jag alltid till att jag har någon som bor hos mina djur eller åtminstonde kan åka dit dagligen och titta till dom.

Nej, det är inte fel att köpa på djuraffär, men jag tycker inte man bör göra det. Mössen där är oftast uppfödda utan någon som helst tanke på deras väl och ve. Och själva det faktumet att man kan gå in i en affär och köpa ett levande djur utan några som helst frågor om vad man kan om dess skötsel och så tycker jag är hemskt och inget man bör stödja.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jills
6/24/12, 8:57 PM
#11

Hur är det med kanin och mus? Kan de lätt smitta varandra, och kan de bli vänner?

Jills
6/24/12, 9:06 PM
#12

Har svårt att bestämma mig, jag gillar kinesisk hamster till utseendet bättre än en vanlig mus, men efter vad jag har läst mig till så gillar jag mössen mer till deras beteende…. men som någon skrev, får ta och försöka träffa några möss och hamstrar och se vad jag vill ha.

Minoth
6/24/12, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

möss är mkt sötare än hamstrar ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Grodan
6/24/12, 9:57 PM
#14

#12 Jag skrev det, för som du själv beskriver har du ett litet dilemma nu. Kanske kan du först skaffa hamster och sedan skaffa mus/möss, eller tvärtom. Du kan också fråga resten av familjen vad de tycker.

#13 Smaken är som baken. Jills måste få möjlighet att ha sin egen smak tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Minoth
6/24/12, 10:04 PM
#16

#14 de va mest på skämt grodan. Du behöver inte vara så seriös och få mig att låta elak :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
6/24/12, 10:08 PM
#17

Val av husdjur är inte lätt. Har du familj att ta hänsyn till kan du även behöva fråga dem. Även i fråga om allergi och lukt kan familj vara viktiga att ha med när man skaffar möss. Möss är väldigt allergiframkallande och luktar en del.

Ett tips för dig är att skriva en lista över möss och hamster med fördelar och nackdelar.

T ex

MUS

fördelar

  • xxx
  • xxx
  • xxx

nackdelar

  • xxx
  • xxx
  • xxx

HAMSTER

fördelar

  • xxx
  • xxx
  • xxx

nackdelar

  • xxx
  • xxx
  • xxx

Vad som är för och nackdelar bestämmer självklart du själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/24/12, 10:11 PM
#18

#16 Det var inte meningen att få dig att låta elak.

Jag tycker ju precis som du, men många tycker ju att hamstrar är söta och fina och jag accepterar det.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
6/24/12, 10:17 PM
#19

#18 hamstrar är jättesöta :) Men vi måste här på mus i fokus försöka locka fler in till musvärlden ;) hehe

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

UlrikaD
6/24/12, 10:19 PM
#20

Jag tycker aldrig man ska välja ett djur utan att någonsin ha träffat ett sådant. Oavsett djurslag. Hur ska man då kunna veta om man ens tycker om dem?

Djur kan se hur söta och underbara ut på bild men kanske inte alls passa en själv i verkliga livet.

Jag skulle jättegärna vilja ha sugargliders, älskar att kolla på bilder av dem och tycker de är helt underbara.

Men 4kvm bur och att de kräver läskiga saker att äta gör att det inte känns så aktuellt för mig:)

Träffa, klämma, känna, gosa, sniffa, hålla, ja allt man kan göra tycker jag man ska innan man bestämmer sig.

Sen behöver det ändå inte betyda att djuret passar hemma hos en själv, det kanske man märker först efter några dagar (eller senare). Har man då varit smart och köpt av en uppfödare så har de flesta den policyn att de faktiskt tar tillbaka sina djur igen. Till skillnad från zoo-affärer.

Annons:
Grodan
6/24/12, 10:22 PM
#21

#19 Håller med, absolut! Men om och när möss hamnar i fel händer blir det så tråkigt för ägaren, mössen och kanske även för oss. Jag vill att det blir rätt från början.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/24/12, 10:22 PM
#22

#20 Bra inlägg! Skrattande Håller med.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
6/24/12, 10:29 PM
#23

Jag har både möss och dvärghamstrar och jag gillar dom båda. Men mitt största intresse ligger i hamstrarna som jag tycker är helt underbara!
(Inget stereotypt beteende om man sköter dom rätt, aktiverar dom och avlar på vettiga individer). Den enda dvärgen som visat stress eller stereotypt beteende har varit en hamster från uppfödare som avlade på grossisthamstrar. Gallergnagning vet jag dock inte eftersom jag bara använder SAMLOR till mina. 

Kineser har jag inte, men jag har träffat några och jag tycker dom är fantastiska. Jag ska själv skaffa ett par när jag känner att jag har plats och tid. De är roliga att sitta och titta på eftersom de är akrobatiska och klättriga som möss. I handen har de Kineser jag har hållt i varit riktiga mysbollar och bara legat helt stilla och njutit av kel. Såna är inte mina möss. De kan vara stilla en stund men sen vill de ut på äventyr. Men det är väl individuellt det med skulle jag tro.

Några fördelar med möss är att de är ännu lite roligare att inreda till eftersom de är mindre och smidigare. Hamstrar springer ut över kanter och därför kan man lättare tappa dom. Möss hoppar inte rakt ut i luften som en rädd hamster tenderar att göra. De finns i många roliga och vackra färger, pälstyper osv.

En stor fördel med hamstrar jämfört med möss är att man kan ha dom ute på golvet på ett annat vis.

Skärgårdens och Goldens föder upp Kineser om du vill köpa direkt av uppfödare.

Charlie2006
6/24/12, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Möss tycker jag är sällskapligare, och ser än på annat sätt. Visst mina hamstrar är mysiga, har då ett gäng guldhamstrar och dom följer mig som en hund när jag har ute dom, vill upp och mysa och sitta på axeln. Har dock inte någon erfarenhet av kineskisk hamster, men dom övriga dvärgarterna och även guldhamster.

Möss är "host" smartare. Hamstrar lever oftast längre och luktar mindre (inget alls enligt mig). Hamstrar är nattdjur, medans möss sover korta stunder. Mina hamstrar kräver att få komma ut varje dag, vilket inte mina möss gör.

Skulle om jag var du försöka komma hem till någon uppfödare, för att välja rätt djurslag. :) Alla tycker vi olika.

Då kommer jag här och säger att hamstrar och möss är lika söta enligt mig. SkrattandeKyss Vem kan motstå fluffiga hamstrar och söta möss. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
6/24/12, 10:38 PM
#25

#23 och #24 Jättebra inlägg! SkrattandeTrevligt att höra era synpunkter, ni som har både hamster och möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
6/25/12, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vadå, skulle inte hamstrar vara söta?!? Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emil Magnusson
6/26/12, 1:32 AM
#27

Har bara haft sibirisk hamster (djuraffärsdjur dessutom) och tycker att de passar perfekt för dem som vill ha ett djur som kan sitta stilla hos dig utan att springa runt en massa eller som man kan släppa på golvet medan man tittar på TV. Dock gillar jag möss mer just för att det alltid händer något när man har dem ute eller i buren och de är inte lika ''slöa'' som hamstrar. Min hamster jag hade innan jag skaffade taggmössen rymde dock vid ett tillfälle och det upptäckte jag och min bror när den kom och började klättra på mitt ben när vi satt på brorsans rum och spelade TV- spel Skäms så det var ett jätteroligt litet djur. Dock så höll den på med gallergnagning och takklättring Rynkar på näsan

Annons:
Grodan
6/30/12, 11:05 AM
#28

#26 *host* eeeeh….

Jills, hur går det i funderingarna?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jills
6/30/12, 2:21 PM
#29

Tack för att ni alla visar sånt intresse, kommer med synpunkter och egna erfarenheter!

Just nu går tankarna mest i att skaffa en kinesisk hamster. Har kontakt med Pernilla i Stockholm. Ska hem till en kompis som har en kinesisk nästa vecka, för att titta och känna efter en gång till.

Även varit på djuraffärer mest för att titta på djuren, och det lutar allt mer mot en kinesisk, för jag tycker den verkar vara den ultimata kombinationen av en hamster och en mus :-)

MaaariaS
6/30/12, 2:24 PM
#30

#29 Du kommer inte ångra dej,dom är underbaraKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
6/30/12, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lägger in en bild på en killkines mest för Grodans skullFlörtTungan uteOch ja Ludvig är såååå lång som han är på bilden*host*Oskyldig

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
6/30/12, 5:00 PM
#32

#31 LOL… jag säger inget, jag är helt tyst… fnissar dock lite


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
6/30/12, 5:12 PM
#33

#32 Visste du skulle uppskatta den bildenFlört

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Stylle
6/30/12, 5:22 PM
#34

Jag är päls allärgiker men vissa djur funkar bra för mig, t.ex. Kanin gerbiler, vissa hunda<r  hästar och säkert massa andra… Men jag ärJÄTTE alärgisk mot katter! Jag ska ha möss/mus, tror ni att jag är allärgisk mot dem. Och vilket kön är bäst om något?

Annons:
Grodan
6/30/12, 5:25 PM
#35

#33 Apropå det, så har vi en tråd där vi visar pungar på möss… din hämpstör skulle kunna få vara med där.. han har ju t o m en ganska lång svans… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
6/30/12, 5:56 PM
#36

#35 Ska kolla om jag kan leta på den tråden hahaha

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

BeccaTilda
7/2/12, 4:39 PM
#37

#31 Vad har hänt med bakdelen?? benen sitter ju jätte långt ifrån svansen eller?

UlrikaD
7/2/12, 5:59 PM
#38

#37 En kines-hane ser ut så. De har väldigt lång pung.

BeccaTilda
7/2/12, 6:01 PM
#39

Nämen va! Det hade inte min!!

UlrikaD
7/2/12, 6:04 PM
#40

#39 Alla hanar ser ut så där, mer eller mindre. Du kanske hade en hona?

BeccaTilda
7/2/12, 6:17 PM
#41

#40 Nej min gjorde verkligen inte det! Och det var en hane, det kollade vi noga upp!!! :)

Annons:
BeccaTilda
7/2/12, 6:28 PM
#42

Jag har upptäckt en sak nu!! Kollat runt lite på olika sidor och läst att: "kinesiska dvärghamsterna är den mest rått liknande och har längre svans m.m" Tyckte inte detta stämde in alls på Musse som min hette!!!

Det måste varit en Rysk vintervit jag hade!! Eller såkallad Sibirisk dvärghamster!! :)

Så såg han ut!!

UlrikaD
7/2/12, 6:57 PM
#43

#42 Det förklarade ju saken. Det där är ju en vintervit:)

BeccaTilda
7/2/12, 6:59 PM
#44

#43 Jag, som enda sedan jag fick honom (för ganska många år sedan), trott att han var en kines!! Att jag inte kollade upp vad han verkligen var xD

Shjimm
2/12/13, 11:53 AM
#45

Nu återupplivar jag den här tråden på gott och ont, jag vill inte få skäll för att jag skapar en ny tråd när det är samma ämne!

Jag har haft hamstrar i hela livet och fullkomligen älskar dessa djur, både guld och dvärg. MEN jag har vid flera tillfällen funderat på att "prova på" möss, dock har det aldrig hänt för jag har bara tagit den säkra och erfarna vägen med hamster.

Jag undrar hur mycket som skiljer dvärghamstrar (vintervita) och möss i beteendet? Hade två stycken gudomliga dvärghamstrar för några år sen som var otroligt tama och kunde lägga sig och sova i byxfickor och liknande, men sen har jag också haft mindre tama givetvis..

Rocksey123
2/26/13, 8:13 AM
#46

#27 Det finns ingen dvärghamsterart som heter sibirisk dvärghamster. Djuraffärer säger bara så för att det ska låta proffsigt. Egentligen är det hybrider. Alltså en blandning mellan campbells och rysk vintervit. Även om den egentligen är ren av en art, så kommer dt alltid betraktas som hybrid eftersom man inte får någon stamtavla. Jag har köpt min på djuraffär (tyvärr) och där gjorde dom 3 fel. De gav mig bara 1 dvärghamster (dom ska vara två enligt lagen), de gav mig en saltsten och de sa att min lilla pälsboll Kiwi var sibirisk. Om man ska ha en dvärghamster så ska man köpa från uppfödare! Och använd ALDRIG hamstervadd.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Ilya
2/26/13, 3:28 PM
#47

#45 Jag har både vintervita dvärghamstrar och möss. Mössen har jag visserligen bara haft i två veckor och dom är fortfarande inte riktigt tama och trygga med mig (dessvärre, men det tog tid med dvärgarna också).

Dock behöver mössen inte vara tama för att man ska märka att dom är mycket mer "vakna och alerta" samt mer nyfikna, intelligenta och även mycket smidigare.

Mina dvärghamstrar är som små klumpiga bollar jämfört med mössen. Älskar mina dvärghampisar jättemycket, deras klumpighet och "bollhet" (dom ser ut och beter sig som bollar, haha) är en charmighet i sig.

Dessutom är dom lugnare än mössen (kan iofs bero på att dom är äldre än mössen som ännu är bebisar!).

Dvärghamstrarna brukar jag ha som "pussbollar" dvs dom ligger platt i min hand lugnt och fint medan jag har pusskalas med dom. Mössen är det mer leka med - dom klättrar runt på min kropp och leker på skrivbordet.

Dvärghamstrar luktar mycket mindre än möss (och ändå har jag honmöss som luktar mindre än hanmöss).

Mössen skräpar dessutom ner myyycket mer än dvärgarna. (Ett exempel på detta är att jag kan ha vattenskål åt dvärgarna utan att dom skiter ner den med spån och papper på 2 sek, mössen är det tvärtom med - deras vattenskål blir geggamojja direeeekt).

Mössen kan du ha på axeln och låta springa på t.ex ett skrivbord, dom förstår höjden och hoppar inte.

Dvärghamstrarna förstår inte höjd, marklevande som dom är, så dom hoppar.

Dvärghamstrarna kissar och bajsar mycket mindre än mössen som bajsar varannan minut (där kan det iofs också bero på att hampisarna är vuxna, mössen bebisar - men möss generellt sätt bajsar och kissar ofta - oftare är hamstrar).

Mössen är roligare att iaktta i terrariet också, dom är mer påhittiga etc. Hamstrarna sover mest eller springer i sitt tefat.

Det är dom skillnaderna jag kommer på i nuläget. 🙂 Älskar båda djuren enormt mycket.. just nu kan jag inte välja.

Blir mössen tama och visar att dom VILL vara med mig dock (istället för att springa iväg från min hand när jag vill ta upp dom) så föredrar jag nog möss. Men det är inte alla möss som blir kontaktsökande och personliga.. man får komma ihåg att det är en individfråga också.


Grodan
2/26/13, 4:59 PM
#48

#45 Uppskattas verkligen! Jag tycker om när man kan fortsätta i redan befintliga trådar. För att hålla igång diskussioner, samt för att inte ha så många trådar i samma ämne och även för att folk som tidigare debatterat skall ha en chans att få delta i nyare inlägg i samma ämne. 😃❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Jills
4/14/13, 10:12 PM
#49

Oj jag har inte varit här på länge!

Men jag kan ju berätta lite om hur det gick…

Jag frågade min bekant/vän som hade den kinesiska hamstern som jag var lite inne på att skaffa. Och då frågade hon plötsligt om jag ville "ta över" hennes hamster. Hon kände att hon inte hade tid för den osv. Och jag tyckte det lät ju jättebra! Så vi bestämde att jag skulle få den, med bur och alla tillbehör, och vi skulle ha en "prov-månad" och se hur vi båda kände.

Jag kände redan första kvällen med hamstern att nej, det här var inget för mig just nu. Jag hade kvar den en vecka, sen lämnade jag tillbaka den. Jag är verkligen glad att jag inte köpte en hamster från en djuraffär eller uppfödare, jag är verkligen glad att jag fick chansen att prova, och sen kunna lämna tillbaka hamstern. För jag är inte rätt ägare för en hamster just nu. Kanske i framtiden. Men just nu är jag nöjd med min kanin.

Upp till toppen
Annons: