Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 670 ggr
Stylle
2012-06-26 10:29

Selectiv mouse mat

Hej, jag har hittat en mus blandning som jag funderar på . Den heter Selectiv mousejag hittade blandningen i min djuraffär den fanns i massor av olika blandningar. Vad jag kommerihåg så fanns det för kanin dvärkanin hamster mus råtta och iller. Ingrideenser: Fulkornsmjöl, sojabönsmjöl, korn, hasselnötter (minst 5 %), havre, äpple (minst 4%), sojaolja, mineraler, metionin, lysin och salt. Här kommer de i procent: Protein 14% Olja 4% Fibrer 4% Aska 5% Vad tror ni??

Annons:
ariama
2012-06-26 10:38
#1

 Jag skulle inte rekommendera det till mina köpare. Glad Än mindre använda själv, ens som "tillägg".

Stylle
2012-06-26 10:47
#2

Varför skulle du inte rekomendera den, vad är det som inte borde finnas/fattas?

Stylle
2012-06-26 10:54
#3

Oj jag glömde skriva vitaminerna; Vitamin a 15000 IU/ kg Vitamin d 31500 IU / kg Vitamin e 50 mg/ kg Koppar ( kopparsulfat) 5mg/kg

ariama
2012-06-26 11:24
#4

Jag kan faktiskt inte mössens behov uppdelad i vitaminer och sånt. Här får andra svara som är bättre pålästa.

Jag blandar ju min egen mat, och jag tänker såhär: Grundfoder och variation, och "människotänk", hur ska människor äta för att må bra?

Människotänket: Ta bort socker och läsk och dåligt fett. Använd BRA kolhydratkällor och BRA fett (som alla varelser behöver) i vettiga mängder. Använd bra råvaror. Hoppa över processerad mat.

(grund-tänk alltså, man "får synda" ibland Flört )

Grundfoder till möss, är säd. Jag köper säd från bonde här intill. Hel (havre) eller lätt krossad (vete och korn). Det skulle inte falla mig in att ge mina möss mjöl! Inte ens fullkornsmjöl.

Även frön ingår i grundfodret (i balanserad mängd). Därtill ger jag nötter och mandel emellanåt.

Hundmat torrfoder: IAMS och Oijen. Äggskal.

Sedan får de lite grönt, helst dagligen men det funkar inte alltid. Sallad, uteplockat sommartid (våtarv som de älskar och som är mkt nyttigt!!, klöverblommor, gräs (vippor av kvickrot helst), blommor av maskros, osv).

Stekt fläskkotlettben med lite kött kvar. De gnags fullkomligt rena, plus gnags även en del på benet. Lite majsvälling ibland när jag tycker de/någon behöver extra.

Ja, utöver grundfodret ger jag tilläggsfoder där en del är permanent förekommande (ett par gånger i veckan kanske) och annat är varierande (kött, fisk, grönsaker).

Det låter krångligt, men är det inte. Skrattande

ariama
2012-06-26 11:31
#5

Sedan kan jag ju lägga till "ibland-mat", dvs sånt som de får ibland. Dit hör t.ex. ost, ägg, och avokado. Ja, jag kan inte skriva allt de får "som tillägg", vitsen är i alla fall, att det är utan salt och kryddor, och att det är "nyttigheter" som gärna på något vis kompletterar deras vanliga mat.

ariama
2012-06-26 11:45
#6

Jag tänker så här: Om jag blandar min egen mat, skulle den då bestå av

Fulkornsmjöl? (Nej). Sojabönsmjöl? (vet ej). Korn? (ja). Hasselnötter (ja i mindre mängd).  Havre? (ja.) Äpple? (nej). Sojaolja? (nej). Mineraler? (bör finnas naturligt i deras kost). Metionin? (vad tusan är det??). Lysin? (varför det? människor kan inte tillverka lysin själva, men möss kan har jag för mig). Och salt? (Nej! Möss behöver inget extra tillskott av salt så som många andra djur behöver).

Varför inte äpple? Därför att torkad frukt till stor del är konsenterat socker (fruktsocker). Mina möss bryr sig inte särskilt mycket om frukt och bär, jag provar ibland med färsk vara. Vill de ha frukt/bär så ska den vara färsk!

Jo, färsk frukt innehåller också socker, men i torkad form krymper den, dvs varje tugga innehåller väldigt mycket mera socker, och man äter mera, eftersom färsk frukt fyller magen fortare.

Annons:
Stylle
2012-06-26 12:13
#7

Oj, tack… Hehe de vissre jag inte. Så om jag ska blanda skälv så ska det va mäst korn och sen typ hundmat och sen lite annat smått och gåt? Kan man ge mössen pressade torkade ärtor?

ariama
2012-06-26 16:02
#8

Jag brukar ge mina såna ärtor. Litegrann, för de äter inte så mycket av det. Inte mina i alla fall.

Mest säd Flört. Havre, vete korn. Eller sockerfri musli går bra.

Sedan brukar jag göra en blandning av undulatfrö, och duvfrö (krossad variant, inte hela stenhårda ärtor och majs (de är torkade). Jag vill också ha i lite oskalat sesamfrö.

Och så som du skriver, lite smått och gott. Skrattande

Färska ärtor och majs är bra! Som man köper fryst.

Stylle
2012-06-27 10:54
#9

Är det sockerfri musli istället för havre, vete och korn eller för säd också?

Algotgardens
2012-06-27 13:01
#10

#9 Havre, vete och korn är sädesslag. Glad Hon menar att du kan använda sockerfri musli som bas istället för att köpa säd från bonde då musli innehåller säd, jag skulle dock rekomendera axas fyrkornsblandning (finns på ICA) som bas hellre än sockerfri musli då den brukar innehålla russin som inte är så nyttigt i så stor mängd.

Jag köper dock hel säd från en hästbutik, tycker att det är bäst. Blandar sedan i lite allt möjligt. Bland annat undulatfrö, duvblandning, torkade blommor, massor med torkade örter och annat trevligt.

Stylle
2012-06-28 12:16
#11

Tack för hjälpen, nu känner jag mig som en expert!!

Stylle
2012-06-28 12:40
#12

Tack för hjälpen, nu känner jag mig som en expert!!

Upp till toppen
Annons: