Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 553 ggr
Bumsibum
6/26/12, 6:36 PM

har möss myss ljud eller liknande ?!

Hej, jag undrar om möss har ljud eller annat för sig när de myser ?

jag vet att råttor har.. typ att de  "burrar" eller "slår me tänderna"
men mössen då?! :) ??!
hur vet man att de myser o trivs ?! ? :)

Annons:
Mea_K
6/26/12, 7:03 PM
#1

Om jag nu inte fått det hela om bakfoten så ska möss "tassdarra" då de myser och man har dem i handen, det är precis som om de skakar fast försiktigt på alla 4 tassar :) Går inte att missa.

Har aldrig hört om en mus som låtit då den myser dock men en utav mina "pratar" ibland, han låter precis som ett marsvin vilket är lite ironiskt men varför han låter det vette gudarna, vet att hankan ge ifrån sig det ljudet då man petar runt i "bäddningen" i boet som han gjort och då är det rätt uppenbart att han är irriterad men han ger ifrån sig det olika ljud vid olika tillfällen så har inte lärt mig att tyda vad alla betyder riktigt än :)

Brukar dina möss ge ifrån sig ljud? =)

Bumsibum
6/26/12, 8:19 PM
#2

okej tack! Glad

naaw hehe! Tungan ute

ja, små pip i bland men för de mesta är de rätt tysta! Tungan ute

Grodan
6/26/12, 8:43 PM
#3

Varken möss eller råttor har "mys-ljud". De kan givetvis precis som råttor "gnissla tänder", tassdarra och visa uppskattning på andra sätt.

Gnissla tänder är något alla gnagare gör. De har framtänder med öppna rötter, som ständigt växer, och de slipar dem därför snabbt mot varandra för att vässa till dem samt se till att de inte blir för långa. Beteendet gör de när de ligger till ro i sitt bo, när de är lugna och trygga men också i upprörda situationer. De kan "varna" sin fiende genom att gnissla tänder när de är i bråk. Eftersom tandgnisslingen sker mkt snabbt och med väldig styrka ser man på större djur som ex råttor att ögonen då rör sig. Många kallar det för att "ploppa med ögonen"…

#1 Låter tyvärr som om din mus har luftrörsproblem. Möss ska vara tysta och inte "prata". Undantaget vissa pip de kan ge ifrån sig för att visa rädsla, ovilja, smärta el annat obehag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Algotgardens
6/26/12, 8:49 PM
#4

Håller tyvärr med Grodan ang. #1, jag skulle personligen uppsöka en muskunnig veterinär. Rossel behöver inte vara att musen konstant låter, utan det kan vara lite då och då. Lägg örat på musen och lyssna på hur den andas.

Hoppas att det blir bra med den. Glad

Mea_K
6/27/12, 7:06 AM
#5

#3 Okej :o får ta och kolla upp det.

#4 Ja om det finns en muskunnig veterinär här uppe är jag dock tveksam emot men ska kolla runt :) Okej får ta och lyssna av honom igen, sist jag kolla han så andades han bra, men som sagt möss är ju väldigt känsliga de stackarna :/

ariama
6/27/12, 7:23 AM
#6

Prova med mycket näringsrik mat ett tag. Det kan gå över. Men som sagt, ibland kan det vara svårt att höra eftersom de inte alltid "låter", man behöver vara på plats när "anfallen" kommer. Om de inte regelbundet låter när de andas fortare, t.ex. när man stör dem i boet eller tar upp dem, eller något annat händer som ökar andnigen en smula.

Annons:
Mea_K
6/27/12, 8:24 AM
#7

#6 Tack för tipset :) ska se till så han får mer sallad och liknande då, nä det är inte det lättaste då han bara gör sig hörd ibland :/

Vattnadal
6/27/12, 10:09 AM
#8

Inte sallad, det är mest vatten. Ge lax, gröna ärtor, äpple, blåbär, mat som är full av antioxidanter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mea_K
6/27/12, 10:25 AM
#9

#8 Räknar in äpplen, blåbär, morötter och dyl som sallad.

men ska def om sagt ge dem mer mat utav den sorten

Vattnadal
6/27/12, 10:33 AM
#10

Jag som har växtätande ödlor gör stor skillnad på frukt, grönt och dessutom olika sorters sallad. Isbergssallad och salladskål är bara vatten, tom bukfylla. Ruccola och andra mer beska sorter innehåller lite mer näring.

Till mössen kan man med fördel plocka nyttigheter ute nu. Egentligen ska örter skördas före midsommar, men länfgre norrut är de inte lika torra nu, som söderut. Nässlor och älggräs är bra mot nedsatt immunförsvar och lungproblem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: