Annons:
Etikettfotografier
Läst 871 ggr
Natalb
2012-07-08 20:28

Öl-Kullen *bildtråd*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag äntligen haft tif att fotta en av de 2 senaste kullarna.
de är födda den 28/6 och är alltså lite mer än 1 vecka nu.

Det föddes 14 ungar och när de kullades så behölls en hane och de 6 honorna som var i kullen.

Mamman är min vackra Nikita och pappa är söta Koda
dem båda finns att titta på här

det är nu 4 black/tan tjejer med vitt på svans och en har en knappnåls prick på huvudet.
1 choklad/tan med lite på svans och på huvudet
och 2 jag inte vet (en av dessa är hanar)

grupp bild 10 dagar gammla

namnen tagna här

Annons:
Natalb
2012-07-08 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är musling nr 1, Kronan's Mariestad blev hennes namn :)

Natalb
2012-07-08 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

musling 2, Kronan's Heineken

Natalb
2012-07-08 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

musling 3, Kronan's Lucky Star
detta är den svarta tösen med en liten prick på huvudet Kyss

Natalb
2012-07-08 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

musling 4 Kronan's Spendrups
ena bilden är utan blixt = mörkare

Natalb
2012-07-08 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

musling 5 Kronan's Tiger Beer
chocolate/tan ?? eller är ja´g ute och cyklar? även denna tös har en vit liten prick på huvudet Kyss

Natalb
2012-07-08 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

musling 6 honan jag inte har en aning om vad hon har för färg??
men hon heter iallafall Kronan's Old Gold
ska försöka ta kort imorgon eller i övermorgon i dagsljus för båda bilderna är med blixt fast olika bakgrunder bara..

Annons:
Natalb
2012-07-08 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

och sist men inte minst Kronans' Norrlands Guld
enda behållna killen i kullen då jag ska behålla honom <3
även han har en liten vit prick på huvudet <33

Natalb
2012-07-08 21:02
#8

vet inte än vem utav tjejerna jag ska behålla om jag ska behålla någon, men blir antingen mariestad, lucky star eller Tiger Beer.
så heineken, Spendrups och old Gold letar hem redan nu.
och om ett tag blir 2 eller alla 3 utav dem jag kanske ska behålla tillsalu ^^

Grodan
2012-07-08 21:27
#9

Fick du någon variegated?

#6 kan vara Cinnamon, ser inte så bra…

#7 Färg: Cinnamon


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2012-07-08 21:30
#10

#9 okej det var cinnamon som jag fick upp i huvudet först men var så osäker ^^

ne tyvärr inte :/
belv rätt chockad när jag såg att alla blev "enfärgade"
inga teckningar överhuvud taget i denna kull.

men systern Nala har även hon en kull just nu på 3 dagar så hoppas på lite variegated där :)

Grodan
2012-07-08 21:36
#11

Det finns många teckningsgener och mitt förslag är att du parat djur som har olika gener. Variegated, Banded m pannfläck, Even/Dutch/Broken, Rumpwhite, Banded är alla olika gener. Dessa bör man eg hålla isär.

Parar man två djur med samma teckning och samma gen resulterar det i en kull där alla ungar har denna teckning! Vissa teckningar är dominanta och behöver inte paras med en tecknad för att ge tecknade ungar av den varianten, ex dominant Banded, Variegated och Rumpwhite.

Variegated är även lethal i dubbel dos så parar du två Variegated kan det bli en liten kull…

Vilken gen som ger pannfläcks berkshire är jag inte säker på, ev Dutch-genen eller Banded m pannfläcks-genen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-07-08 23:24
#12

Intressant det här! Jag kan inget om teckningsgener, men klart är, att du har två olika recessiva teckningsgener som du parat. Två tecknade möss, som enbart ger self, har ingen annan förklaring. (som grodan också säger)

Eftersom Nala och Nikita är kullsystrar - och från mig dessutom Glad - är det nog troligast att även kull nr 2 är self. För Koda är pappa till båda, eller hur?

De tecknade får du i nästa generation, alltså ungarna efter dessa, då dyker tecknatmönstret upp igen. Om du inte skulle lyckas hitta en tredje recessiv teckningsgen att para in, men det är väl ganska osannolikt.

Jag har skrivit "variegated" i stamtavlorna på mina, eftersom teckningen mest liknar denna, men det är inte variegated-genen! Denna (min alltså) gen är recessiv och dök hos mig upp efter två chocolate/tan-möss, med rapunzel i stamtavlorna. Men dessa rapunzelmöss hade flera andra uppfödare i stamtavlorna i sin tur. En finsk, och så rumpwhite från england. Jag har inte den blekaste aning om vilken teckningsgen som är inblandad!!

Fast Nikita och Nala kan också ha en annan teckningsgen med sig, som Nala kanske bär och Nikita inte? Det är pappa Yell-Björns mamma Pigg som var "berskire" med lite extra mkt vitt, vilket indikerar något annat, eftersom DY-tecknade möss får mindre vitt än andra möss. Och Pigg hade mera vitt än berkshire ska ha.

Nikitas färg är svart (tecknad), Koda är agouti (tecknad). Färger du kan få är svart, chocolate, agouti, och cinnamon (om inget dolt dyker upp). Du har svart, chocolate och cinnamon där. Kyss som jag kan se det.

Natalb
2012-07-08 23:45
#13

#11 & #12

detta är väldigt intressant att läsa, eftersom jag är rätt "ny" när det gäller avel Glad

det är faktiskt Imon som är pappa till Nala's kull och hans förra oplanerade kull blev tecknad så hoppas på lite mer variation i den kullen :)
bara nån enstaka dag kvar nu innan jag ser ifall det blir lite tecknat där ^^

kan ju säga nu att jag blivit rätt kär i Cinnamon färgen, otroligt vacker enligt mig då jag inte haft någon sådan tidigare ^^

Annons:
ariama
2012-07-09 09:40
#14

Cinnamon är ljuvlig som färg! Särskilt om den är färgavlad och går i rödton (och inte gråbeigeton) och ännu mer med lystern från satin.

Och så en rättelse i mitt inlägg ovan: Svart och agouti kan enbart ge agoutiungar, inte svart, chocolate, cinnamon (som är chocolate-agouti), eller någon annan färg. Om inte båda föräldrarna bär på andra recessiva gener.

Mina bär alltid på chocolate! Så ibland gömmer jag bort att andras möss kanske inte gör det. Tungan ute

Nu visade sig Koda bära på en chocolate-gen: B/b, samt endast ha en gen för agouti A/a. och kan alltså tillsammans med svart från mig a/a B/b ge både self och chocolate:

Koda: A/a B/b  C/* D/* E/E

Nikita: a/a B/b C/* D/* E/* (det skulle kunna finnas en blågen "d" här som jag ännu inte blivit av med, liksom det finns en liten risk att hon bär på RY "e", och blekgenerna på C-lokus törs jag inte uttala mig om.)

Ungar kan vara:

A/a B/B = agouti som inte bär på chocolate, men bär på self.

A/a B/b = agouti som bär på både chocolate och self.

A/a b/b = cinnamon.

a/a B/B = svart som inte bär på chocolate. (och givetvis inte bär på agouti, för då skulle musen vara agouti!)

a/a B/b = svart som bär på chocolate.

a/a b/b = chocolate.

ariama
2012-07-09 09:48
#15

Imon är tecknad chocolate liksom Nala är. Här är chocolate enda färgen du får. (om inga hemligheter döljer sig bland generna, t.ex. blågener eller blekgener).

Jag misstänker att du inte får tecknat här heller … Imon och Koda är släkt, är de inte? I alla fall från samma uppfödare, som troligtvis har samma teckningsgen

Natalb
2012-07-09 09:56
#16

#14 Okej va intressant att veta lite hur deras gener ser ut :-) Ja hoppas att lilla Norrlands guld antingen behåller sin färg eller blir ljusare :-) #15 Såg nu i morse att 2 iallafall är tecknade så hoppas på att se ikväll ifall fler blir det :-) Tror inte att de är kull syskon, men de är från samma uppfödare, hatar att hon inte har svarat på varken mail eller sms angående deras föräldrar, vet bara vem kodas mamma är och hon är agouti tecknad :-)

ariama
2012-07-09 13:50
#17

Grattis, det blev några tecknade i alla fall, vad bra! Det är ju vad du vill ha.

Det är roligt med tecknade möss, det är spännande att se vad det blir för mönster Skrattande. När det gäller de tecknade, kan jag inte generna, och avlar ju inte heller någon speciell variant. Mer än att jag föredrar even och berkshire och inte vill ha dutch eller bandat som jag tycker är tråkigt och fult Förvånad. (fast ALLA möss är vackra och älskansvärda på sitt eget vis!! Kyss )

Norrlandsguld blir troligtvis mörkare, eller snarare rödare med tiden. Sorry. Men du kommer att finna att han bara blir vackrare och vackrare i färgen. Tycker han ser bra ut nu, förutom lite sotning (dvs mörkare rygg).

Upp till toppen
Annons: