Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2877 ggr
VStromberg
2012-07-09 20:50

Bottenmaterial?

Och så måste jag ju ställa en till fråga.. Vad har ni för bottenmaterial i era burar? Jag köper vanligt vakumpackat spån på ica, men det stinker ju efter bara någon dag.. Obestämd

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Minoth
2012-07-09 21:02
#1

Ja spån är inget vidare bra. 

Jag använder hampaflis och tycker det funkar kanon! :)
Annars är alflis/aspflis och bokflis riktigt bra också.

Sen har jag som bomaterial
tidningspapper som är rivet i dokumentförstörare.
Färskt gräs
Halm/hö  
Grenar med blad 

Färskt gräs är favoriten ;)

Jag städar en gång i veckan av rutin, men det luktar inte ens då. Det är mest för hygienen.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-07-09 21:04
#2

Tja, (kutter)spån är inte bra eftersom det dammar och börjar lukta snabbt. Dessutom är det skadligt för djuren. Jag använder Nikos alspån (som egentligen är flis) och tycker det är det bästa som finns. Andra använder toa-lätt, alspån (som nog också är flis egentligem) och STL-strö, om det nu fortfarande finns att få tag på (gjort på "strimlad" kartong har jag för mig). Vilken som är bäst beror helt på från person till person. Smaken är som baken.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
2012-07-09 21:07
#3

Oj, en gång i veckan.. Jag måste städa var tredje dag om det ska gå att ha öppen dörren till mitt sovrum där mössen är..

Vart köper du hampaflis, och för hur mycket? Just nu gör jag av med ca 10l spån varje gång jag städar. Köper 15l för 15kr.

Som bomaterial har jag klippt små fleecefilt-bitar och mjukt toalettpapper  Färskt gräs.. kommer det inte in massa ohyra då?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2012-07-09 21:09
#4

#2 skadligt för mössen? Hurdå?

Hur som helst så ska jag byta, om inte för att det luktar, så vill jag ju inte ha något som kan skada musarna.. Vart köper du "nikos alspån" och hur mycket betalar du för det, samt hur länge räcker det?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Minoth
2012-07-09 22:34
#5

#3 sist köpte jag 280L på naturnära för 280kr tror jag.. De va dyrt där jämfört med granngården, men granngården har slutat med hampa. 

Dock har jag bara två terrarium och min säck har hållt i över 2 månader :) Så de blir inte så dyrt för mig ändå.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

VStromberg
2012-07-09 22:41
#6

Men det var ju rätt så billigt :) Vet du om det finns naturnära i göteborg? Jag har ett 112l akvarium, 2 maxidunor och en annan bur som är ungefär som en mediumduna.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Minoth
2012-07-09 22:44
#7

#6 japp de är i göteborg jag handlar det. Finns nära backaplan. Mitt emot biltema :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

VStromberg
2012-07-09 22:45
#8

Okey, då ska jag kolla upp det :) hur ser hampaflis ut?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Minoth
2012-07-09 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

såhär :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-07-09 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är alspån (flis)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-07-09 22:54
#11

#4 Det är omdiskuterat, men eftersom kutterspån är gjort på barrträd som innehåller terpentin, vilket är cancerframkallande. Terpentin avdunstar visserligen, men det är väl lite det som är problemet, att det gör det i buren. Sen är det dessutom vasst och orsakar minimala sår i tassarna som bakterier kan komma in i.

Jag köper 100 liter på djurmagazinet för 200kr. Det är lite dyrare än vad det kostar på en del andra ställen, men det ända stället där jag kan få tag på det. Det räcker tyvärr inte så länge, då jag har runt 20 möss, 6 råttor och 2 marsvin och dessutom använder det i kattlådan eftersom katten vägrar gå på något annat. Så jag kan tyvärr inte räkna ut hur länge det skulle räcka till ett visst antal möss.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
2012-07-09 23:04
#12

Det ser ju dessutom tusen gånger bättre ut än spån. Suger det upp kisset bra då alltså? :)

Och är det sånt man återvinner, eller kastar ni det i soptunnan?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2012-07-09 23:13
#13

Jag tycker det suger upp bättre än något annat jag har prövat iaf. Förutom hampaströ då, det är lika bra. Men jag stod inte ut med ljudet det gör när man häller upp det, ungefär som krossat glas, så det kommer inte in i mitt hem.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Minoth
2012-07-09 23:45
#14

#13 hahah va??? :P låter väl som allt annat flis som man häller i ett terrarium :P 

Jag gillar hampan mer än alflisen för att den är ljus :) Bokflis är ju också ljus! Men har inte hittat den någonstans

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-07-09 23:48
#15

Inte den jag fick tag på. Det lät faktiskt som att hälla ut krossat glas. Ett gnisslande ljud som gav mig rysningar ända in i ryggmärgen. Nej, fy, inget jag skulle köpa igen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: