Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1713 ggr
Velinga1984
7/13/12, 10:28 PM

Hur göra med tjock mus ?

Texas här hemma fick en noggrann undersökning på utställning i Alingsås, där hon misstänktes vara högdräktig. Jag vet ju att så inte är fallet, här finns inga hanar. I stamtavlan står hon som svensk, pappan står som svensk men mamman står som korsad. Texas lever i en flock på 6 honor i ett terrarium och hon är den enda som fick negativt på hullet. De andra 5 som också ställdes ut fick bra omdömen på hullet, så hur gör man? Vann ju iofs ett motionshjul för möss på utställningen, kanske borde stoppa ner henne där varje dag?  Flört

Annons:
Littlem
7/13/12, 11:10 PM
#1

Vissa har ju lättare att lägga på sig. Jag har t.ex en bur med 3 honor där 2 är korsade och 1 är svensktypad. Den tjockaste är en av de korsade (hon är inte röd. Men nästan dubbelt så stor som de andra), även om de får samma mat alla 3.

Du kan ju alltid testa att ta ut henne lite mer så hn får motionera mera. Det är jus vårt o bestämma vem som ska äta vad ;)  Men detär väl som med människor, vissa har lättare o lägg apå sig än andra =)

Velinga1984
7/13/12, 11:50 PM
#2

#1 Denna överviktiga fröken är svart och kommer från dig ;) Hon är ute väldigt mycket då även sonen hanterar henne, fast motion tycker nog knappast att det är :)

Littlem
7/14/12, 12:35 AM
#3

Jo jag vet :P  Annars verkar det ju va mest röda som blir tjocka. Fat jag har haft en svart sv typad hona som blev nått så otroligt tjock. Såg ut som hon hade bäbismage fast det höll i sig länge. Fast hon var pigg som en mört, dock inte så smidig :P

ariama
7/14/12, 9:51 AM
#4

Det finns vissa "linjer" som ger tjocka möss, utan att de är röda. Jag har några såna, dvs några tjocka, med tjocka föräldrar och tjocka ungar. Jag försöker avla bort det. Få bort magen kan jag inte. Inte med diet och inte med motion. De gillar dessutom att springa i hjulet. Det sitter onekligen i generna.

På samma vis har jag en del riktigt slanka möss. Magra säger en del, men de är varken insjunkna vid flankerna, eller "beniga", bara mycket mer slanka. Jag kan inte få dem att gå upp i vikt, men de är friska och pigga och lever länge. Först när de passerat ett-års-åldern kan de få lite mer fettvävnad på kroppen (jämnt och "snyggt" fördelat alltså).

När det gäller de tjocka mössen, läste jag det här någonstans:

"Ge dem inte mindre mat, ge dem nyttigare". Det ligger mycket i det, man ska ju inte "svälta" möss, det mår de inte bra av!

Själv kollar jag mina möss, som jag kollar hull på hästar. Det är inte magmåttet som anger fetman. Det är i vilken mån man kan känna revbenen (de ska kunna kännas men inte sticka ut och inte heller vara inbäddade så de inte känns, funkar inte riktigt på möss), och hur musklade de är utmed ryggraden (funkar på möss).

De ska INTE vara insjukna på sidorna av ryggraden och ner mot flankerna!

 Egentligen är det här jag kollar mössens fetma. De får inte vara insjunkna runt/utmed/nedanför ryggraden, men det ska inte heller vara "upphöjt" (fyrkantigt liksom = fet mus). Bara jämnt och fint och mjukt ner mot magen.

En stor mage behöver inte säga att det är en fet mus, det kan lika gärna vara en mager, undernärd och/eller sjuk mus (gäller allmänt nu, jag skriver till "alla", gäller inte Velingas musGlad).

Och en fet mus kan även vara en undernärd mus.

En stor mage på en i övrigt mager mus, kan indikera inälvsparasiter.

Men de här genetiskt stormagade mössen får man nog leva med. Bara vara extra noga med att inte ge godis och skräpmat (för de behöver ju inte bli tjockare än vad de är), och vid avel vara medveten om att det går i arv.

Sedan kan förstås en mus bli tjock av fel foder, men knappast en enda i en bur med flera normalviktiga.

Velinga1984
7/14/12, 11:48 AM
#5

#4 Jag tycker att du är inne på många bra spår. En stor mage kan innebära många saker; dräktighet, mask och övervikt. Vilket man får ha i åtanke, och jag förstår att domare Kerstin letade tecken på dräktighet. Jag som vet att det inte finns några hanar i mitt hem, kan jag överklaga om hon får nedslag för ev dräktighet på utställning? Förmodligen blir vissa möss väldigt runda oavsett kost, det enda tråkiga är om det kortar ner livslängden ännu mer.

I mitt fall så är inte heller detta någon lat mus, utan hon är en lika aktiv mus som mina andra flickor i den buren. Eftersom hon är en mycket social mus så håller även min son på med henne, så aktivering får hon så gott som dagligen utanför buren.

Grodan
7/14/12, 12:54 PM
#6

Vad göra? Ingenting. Acceptera henne för hennes mage.

Banta? Nej. Om hennes fetma beror på någon sjukdom (ex diabetes) eller så så kan bantning ta död på henne illa kvickt.

Mina möss blev feta i vintras när de hade fri tillgång till flera dl hundmat. De kunde då äta dygnet runt. De behövde också göra det eftersom de bodde i ett kallt utrymme.

Nu har flera gått tillbaka till sina ursprungsvikter, men flera vill fortsätta äta mycket per dygn, vilket jag har lite svårt för. Jag brukar hålla mina möss trinda och fina i kroppen genom att ha en lagom stor matskål. Inte för stor dvs. Jag vet att många har problem med detta. Hur mycket mat de skall ge mössen.

Som domare ogillar jag extremt feta möss och de får mkt dålig kritik av mig. Det ska gå att se skillnad på en dräktig mus och en fet mus. Däremot en mus med en uppspänd mage pga någon sjukdom, kan faktiskt se ut som en dräktig mus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
7/14/12, 4:08 PM
#7

#6 Jag tänker inte banta henne Tungan ute Jag ville mer ha tips på motion men sen insåg jag att hon är rätt aktiv ändå, så hon är bara stor och saknar midja Flört Vad är en extremt tjock mus? Någon som rullar fram? Men om de får mycket dålig kritik så borde det ju gå att göra något åt det än att bara acceptera? Hon får vara tjock så länge hon fortsätter att vara en trevlig sällskapsmus Tungan ute

Grodan
7/14/12, 4:16 PM
#8

#7 Extremt tjock är när den har valkar och knappt kan röra sig.Ser musen högdräktig ut är den visserligen tjock men inte extremt tjock.

Feta möss har också sämre immunförsvar, det finns vetenskaplig fakta om.

Om alla mössen i samma bur får bra mat och ingen skräpmat och det endast är en av dem som är tjock, så går inte mycket att göra. Då är det ju som amaira beskriver, genetiskt.

Jag tror vi har några trådar om feta möss här men hittar dem inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
7/14/12, 4:31 PM
#9

#8 Jaa, då förstår jag att det ger dålig kritik för en så tjock mus är djurplågeri enlligt mig.

Har letat och läst några trådar men allt står mest bara om kosten och vad man ska ändra där. Och jag tycker ändå att de har en bra kost enligt vad jag kan läsa här. Hon är bara en matkär mus skulle jag tro Flört

Velinga1984
7/14/12, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en bild som är tagen idag på fröken ifråga.

ajanki
7/14/12, 6:45 PM
#11

#10 Där ser hon ju inte alls så tjock ut!

Velinga1984
7/14/12, 6:46 PM
#12

#11 Skönt Skrattande Får se vad de tycker på SM om henne Tungan ute

Littlem
7/14/12, 9:15 PM
#13

Ne jag tyckte inte heller hon såg så fasligt tjock ut. Ax och tex kan ju se tjockare ut eftersom de är "fluffiga".  Kul att hon har lite ruffs kvar!

Annons:
Velinga1984
7/14/12, 9:26 PM
#14

Ja hon har inte tappat mycket ruff sen hon flyttade hit, har även lite kjol ;) Beställer gärna en Texas-kopia från dig nästa år, Maya. Jag är supernöjd med henne! :D Tappar texel sin vågighet med åldern?

Littlem
7/14/12, 9:28 PM
#15

Jo både astrex och texel tappar tyvärr ofta lockighet när de blir äldre. Därför de skulle va bra o försöka avla på de krulligaste för att bibehålla bra päls. Har en hona hemma från Vattnadal som har bra krull o jag ska få hem en hane til lhenne så vi får vä lse vad som dyker upp framöver!

ariama
7/15/12, 10:32 AM
#16

#10. Nä där ser hon inte särskilt tjock ut. Men hon sträcker också ut sig. Magen syns mer när de kurar ihop sig, t.ex. när de sitter och putsar sig osv.

Jag tycker att en domare ska påpeka om hullet på en mus avviker mer än bara lite grann. I standard tycker jag det kan ge avdrag, i pet räcker det med att påpeka eftersom det är sällskapsdjuret som bedöms.

Fast pet handlar också till stor del om hur djuret sköts, och då ska nog avdrag göras i alla fall…  Obestämd

Främst görs avdraget, tycker jag, för att en utställning inte bara säger djurets dagskondition, utan även är en indikator på hur bra djuret är att användas till avel. I mina ögon bör man nog även tänka på "genetiskt hull" när man avlar…

Så tänker jag i alla fall. Glad

"Vann ju iofs ett motionshjul för möss på utställningen, kanske borde stoppa ner henne där varje dag? "  Om hon inte reddan har ett motionshjul, tycker jag absolut att du ska göra som du tänker här!! Även om hon inte går ner i vikt av det (om hon ens behöver det), så får hon i alla fall bättre livsförutsättningar som i viss mån motverkar eventuell övervikts dåliga efffekter. Glad

Velinga1984
7/15/12, 10:59 AM
#17

#16 Du får gärna förklara varför du tycker att ett hjul ger bättre livsförutsättningar :) Ingen av mina 2 burar har hjul, däremot massor av klättermöjligheter och utrymme. Enligt burräknarens rekommendationer kan jag ha dubbelt så många möss i den buren hon bor :)

StillaSinnet
7/15/12, 11:04 AM
#18

Är det någonstans som fetma ska dras av på så är det i PC tycker jag. Givetvis ärven i standrad under kondition. Jag har flera som fått B för att de är tjocka och det får man ta.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
7/15/12, 11:48 AM
#19

#18 Jag håller med, men allt sånt är påverkningsbart och då bör man också veta hur :)

StillaSinnet
7/15/12, 3:33 PM
#20

#19 som domare kan man bara bedöma det man ser. Det gäller i PC så väl som i standard. fetma kan vara genetiskt och då kan man inte göra så himla mycket åt det, men domaren kan inte tänka så. Därför kan man hamna i ett dilemma som ägare där man sitter med en fet mus och får acceptera den sådan. Även vi människor har olika ämnesomsättningar och kroppsformer. Alla är inte modellfina i kroppen hur hårt de än tränar eller hur rätt de än äter.

Bilden på din hona visar henne utsträckt och jag vet inte hennes ålder. en hona runt 5 månader som ser ut så kan jag tycka är så pass kraftig att det kan vara bra att vara på sin vakt. Rätt som det är kan de bli smällfeta när de kommer upp mot ett års ålder. Hon har inte sjuklig fetma och hon är inte ett hopplöst fall. Rufset förstärker hennes runda former ytterligare, men hon ser ut att vara svensktypad eller möjligen korsad, och då ska man tänka till lite.

Jag tror att du har hört detta, men fröer, bröd, socker, osv är tabu. Ta bort det. Det behöver inga möss ha.

Jag har problem när det dyker upp en mus med låg förbränning hos mig för de flesta jag har är engelsktypade och de blir rangliga tonåringar under sin uppväxt vilket gör att jag inte behöver tänka så fasligt mycket på om de får en bit bröd eller cornfakes då och då. Det fixar dock inte mina korsade lika bra. har jag då blandade typer i burarna med några av varje i blir det svårt att mata varje individ med rätt mat för just dens behov.
Sitter de runda, eller de som är risk för att de blir runda, nämligen svensk/korstypade, för sig kan jag ha mindre fet och mindre söt mat till dem. Då är det lite enklare.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
7/15/12, 4:55 PM
#21

#10 Jag ser inget fel alls på den musen hull. Kan du ta flera bilder och lägga upp?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
7/15/12, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Texas är född 26/2 2012, så hon är fortfarande ung. Blue tan-honan på kortet är en liten hona, så att jämföra med henne blir helt fel.

Hon är den enda som är så rund i buren, de andra är slanka och fina, vissa t om små Flört Skulle kunna flytta över henne till de nyinköpta tjejerna när karantän för deras del är över, de är mer i hennes storlek.

Velinga1984
7/15/12, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Skulle nog dammat av henne innan, för så ser hon verkligen inte alls ut i pälsen Skäms

Velinga1984
7/15/12, 6:46 PM
#24

Ska se om jag kan fota henne med en jämngammal shorthair, så kan ni se vad jag menar Glad

Velinga1984
7/15/12, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här med en shortihair, som är 1 månad äldre. Och det är inte mycket päls, för texelhonan är bra mycket tyngre. Får inte igång min våg heller.

Sara B
7/16/12, 3:44 AM
#26

Intressant tråd! :) #4 Hehe hade tänkt att skicka o fråga dig om en liten tjockis jag har här hemma men nu fick jag lite svar redan här ;) Funderade på om det fanns DY gener i en av mina tjejer men det kanske bara är tjockisgener då ;) Den "lilla minstingen" Elantra som jag köpte är störst i terrariet nu hon är också den som har starkast "röda" färg(en rand på magen och under "hakan").

ariama
7/16/12, 8:55 AM
#27

#17. "Du får gärna förklara varför du tycker att ett hjul ger bättre livsförutsättningar"

Helt enkelt för att ett motionshjul ger bättre kondition. Glad Och att bra kondition förhindrar hjärt- och kärlproblem, samt stärker immunförsvaret, (och dessutom ger större intelligens ! ), samt fler positiva effekter, är fakta.

En mus i bur har inte en chans att jobba upp samma kondition utan hjul som med, oavsett hur mycket leksaker som finns. Många klättersaker är givetvis också förträffligt, och ger musen möjlighet att jobba upp styrka och smidighet.

Annons:
Vattnadal
7/16/12, 1:22 PM
#28

Det kan inte vara så att hon preic tuggat i sig en massa gott innan bedömningen då?

Minns en utställning där några av mössen ätit massor av ärtor, så de såg dräktiga ut. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Velinga1984
7/16/12, 4:43 PM
#29

#28 Kan hon säkert ha gjort, hon är matglad Tungan ute

Grodan
7/16/12, 5:25 PM
#30

Tycker Texas ser jättefin ut. Hon har kvinnliga former och hon är texel. Ser inte tjock ut. Men Vattnadal har klart en poäng där. Jag har själv märkt att flera möss o råttor kan vara uppspända i magen på utställning och det kan bero på både mat och stress.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
7/16/12, 5:53 PM
#31

#30 Haha, jaa hon har kvinnliga former för hon är mest bara rund Tungan ute Som sagt eftersom jag är supernöjd med henne, så vore det hemskt om hon dör i förtid bara för att jag gör något fel med kosten och dylikt. Får väl helt enkelt inse att hon är en kompakt mus i jämförelse med mina andra, och att det inte är något fel Skrattande

Grodan
7/16/12, 5:55 PM
#32

#31 Tror du luras av texelpälsen, eller så är dina andra smala… Jag tycker hon ser normal ut. Fast jag ser ju bara de foton du visar här.

Det kan också vara så att hon har en lite annorlunda kroppsform då hon härstammar från texelavel. Där är inte typ, storlek och kroppsform alltid något man tänker på, utan mer viktigt är bra päls, hälsa och temperament.

Päls som lockar sig, och ligger böjt åt ett håll kan också förstärka runda former som rumpa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
7/16/12, 6:04 PM
#33

#31 Nej, det är att hon är tyngre än de andra honorna men visst är dom andra flickorna slanka i kroppen Glad

Off Topic

Bäst att tillägga att Texas fick A-pris och hederpris på utställningen och att domare Kerstin noga förklarade varje mus för oss som stod där. Hon ansåg bara att Texas saknade midja och "haha, rund är också en form". JAG är supernöjd med Kerstin som domare, och förstår hennes tanke om ev dräktighet. Att ställa en dräktig mus är inte okej, hon kan ju inte veta att Texas bara bor med honor Tungan ute Så ta absolut inte denna tråd som någon kritik mot domaren, så tack Kerstin för alla dina svar Skrattande

Grodan
7/16/12, 6:10 PM
#34

Tyngd reagerar man som domare på. Speciellt om man dömt möss som är relativt lätta och sedan kommer en mus med tyngd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
7/16/12, 6:14 PM
#35

#34 Ja visst att det kan vara så enkelt. Jag tycker att Texas är tjock då hon är tung, rund och stor. Men får ge mig då ni är mer erfarna, och Texas är väl helt enkelt bara välmående med bra kondition Tungan ute

Grodan
7/16/12, 6:26 PM
#36

#35 Ja, alltså det är svårt att veta hur Texas var på utställningen, om det var som Vattnadals var inne på att hon ätit sig lite rund just då. Och det går inte heller att uttala sig enbart via foto.

Jag träffade en tjej och hennes råttor för ett tag sedan. Hon hade åkt lång väg i bil med dem. De hade blivit pruttiga i magen och det luktade illa. Flera hade också utspänd buk och jag frågade vad tusan hon matat dem med. Hon såg frågande på mig. Efter någon timme hade de utspända bukarna gått ner. Så jag tror de var åksjuka… Hade det varit bedömning på dem hade de säkert fått kritik på sina uppblåsta magar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/17/12, 10:07 AM
#37

Det här med "tyngd" är en jättebra sak att kolla på sina möss!

Man kan inte alltid se i vilket hull eller mående en mus är, men man känner omedelbart om en mus börjar bli "lätt", eller är "tung".

Grodan
7/18/12, 12:06 AM
#38

Tyngd är ju inte bara mage utan muskler och kraftig benstomme.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/18/12, 12:32 PM
#39

#38. Absolut. Men ibland när något är fel, ser man det inte alltid, men plötsligt känns musen "fjäderlätt" i handen. Det kan t.ex. vara en väldigt "hårig" (välpälsad/långhårig) mus som kanske inte får äta för någon burkompis förrän de andra ätit upp allting, eller en mus som tappar hull för att den är sjuk. Eller som börjar bli lite väl tung i handen kanske.

Upp till toppen
Annons: