Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1269 ggr
kimky
7/22/12, 1:53 AM

Fnysiga möss och behandling

Hej!
Märtke att flertal av mössen hade börjat nysa nu väldigt snabbt på kort tid så nu har de fått lax,röd paprika,morötter och broccolli varje dag iaf 3 dagar nu.

Tog dock bort 4st som lät rejält illa på andingen,var av 2st rosslade :/ De andra individerna i burarna som dessa var i rosslar dock ingenting och vissa låter inget

Dock det possetiva är att flera har redan börjat låta bättre och slutat fnysa princip medans andra är si o så.. Så funderat lite på kan det vara en idé att ge alla en kur av Baytril om det inte släpper om några dagar? För har kvar lösning sedans råttorna var dåliga som är spädd 0,2ml per 100g råtta… För ifall man har en mus på ca 50g borde det fungera att 0,1ml isf?
Sen hur är hållbarheten på Baytril? Har förvarat den i kylskåp hela tiden.

Sedan hur smittsamt är detta mellan möss och hamstrar? Har en herre bland guldisarna jag hörde idag lät lite grann :(

Annons:
Grodan
7/22/12, 3:04 PM
#1

Du är inte ensam.

Detta är det våra möss blir sjuka av idag. Rossel och nysningar.

För en uppfödning fungerar det ev inte i det långa loppet att medicinera och att bara gissa och sätta in en antibiotika skulle jag inte rekommendera.

Bäst är om du kan ta prov på mössen och ta reda på vad det är de lider av och vad den bakterien är känslig mot. (Detta gör du med hjälp av veterinär och ev SVA, och det kan kosta en slant.)

Oftast är det mycoplasma och pasteurella, men de två bakterierna behöver inte orsaka sjukdom. Det brukar krävas någon sak till som ex stress, extremt dåligt immunförsvar, virus, bakterie, parasit eller dålig utfodring/för torr miljö/för fuktig miljö, för varmt eller kallt osv…

Du behöver själv vidta åtgärder som du anser är lämpliga för att hålla dina djur friska, bygga upp deras immunförsvar osv. Vad detta är är upp till dig. Du bör i a f aldrig avla på ett djur som rosslar. En rosslig och snuvig hona klarar inte en kull. Ungarna blir också svaga och avelsmässigt kommer du ingenstans.

Du bör avlägsna rosslande och nysiga möss från andra möss.

Du bör fundera över om du har friska smittbärare och kanske inte sätta ihop dessa med möss du vet har dåligt immunförsvar.

Upplever du att du har en epidemi bör du stänga din verksamhet i ca 6 veckor. Inte göra parningar, inte köpa in djur, inte sälja djur och inte låta några djur träffas under en tid. Detta för att ev virus inte skall kunna fortsätta spridas i din uppfödning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
7/22/12, 3:22 PM
#2

Jag har faktiskt börjar köra nolltolerans. Jag sparar inte på nysande/rosslande möss alls. Jag har testat medicinering på ett par men det har bara blivit tillfälligt bättre och sedan är man tillbaka på ruta ett igen.

Grodan
7/22/12, 3:33 PM
#3

Problemet är att man idag snabbt smittar möss och inte ger deras immunförsvar en chans. Jag anser inte att det är bra att sätta ihop möss med olika bakterieflora om man kan låta bli. Eller man bör i a f göra det under loppet av flera veckor. För att mössen sakta och säkert skall kunna ha en chans att bygga upp sitt immunförsvar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
7/22/12, 6:29 PM
#4

Förlåt om jag bara påpekar att titeln var väldigt rolig "beNhandling".

Mindre skoj att de nyser :-/ hoppas det går över.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kimky
7/22/12, 8:20 PM
#5

Tror att allt upstod under flytten nydligen pga stress och liknande som kan bidragigt till mycket.

Har tänkt att låta de äta och sen se hur de mår för alla har allmäntillståndet hos alla djuren är redan mycket mycket bättre! Ända är nysandet som kommer hos vissa medans andra har ingenting nu! :O  Avlar inte på rosslande djur,tar bort de som börjar rossla då för säkerheten dock denna gång råka det bli att det inte vart så pga stress med annat.. Irreterande när man tabbar sig så dant!

Men Baytril har ett brett spektra, går det att testa och behandla med detta för pratade lite med veterinär nu i dagarna och de skulle rekomendera att detta kan vara ett altenativ att ge i 10dagar ifall några fortfarnade låter. Fråga lite då jag var där för annat nu i dagarna. Och ifall inte ta och göra bakterieodling och välja efter detta då.

kimky
7/22/12, 8:22 PM
#6

Utav 25-30st möss var det 3st som rosslade som togs bort samt några som lät att de skulle börja ev. men inte säkert så att säga.

Annons:
Grodan
7/22/12, 10:10 PM
#7

#5 Jag ska vara lite elak nu. Sårri.

Visst kan baytril hjälpa, men bara om du har tur. För du gissar bara.

Och veterinärer som tycker att vi ger dem lite sånt här mot de här besvären… de gissar också.

Ofta kan antibiotika hjälpa mot sekundära besvär. Nysningar bör inte gå att bli av med faktiskt. Det tyder på irritation av pasteurella, myco och annat och eftersom de bakterierna trivs bäst i näsa och luftrör och baytril o annan antibiotika inte gör något alls mot dessa bakterier så är det i stort sett verkningslöst. Mycoplasma kan man inte medicinera bort alls. Pasteurella inte säkert heller, men man behöver som sagt ta bakt.prov för att kolla vad just den pasteurella-stam dina möss ev drabbats av är känslig resp. resistent mot.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
7/23/12, 12:01 AM
#8

Tänkt ifall man ger Baytril som extra för att minska batkerierna så kan under tiden ge de en kost så de blir starkare som gör att immunförsvaret byggs upp bättre.

Vet att myco. inte går att behandla emot.

Camillhe
7/23/12, 1:00 AM
#9

När du ger antibiotika sänker du immunförsvaret på många sätt.

Digitalis
7/23/12, 1:04 AM
#10

Immunförsvaret byggs bara upp om man låter kroppens egna försvarsmekanismer ta hand om inkräktarna. Dessutom är antibiotika i sig inte ofarligt. Speciellt bredspektriga antibiotikum dödar även bra bakterier som behövs i kroppen. Ju smalare, desto bättre.

I längden är det bättre att ta bort de djur som inte tillfrisknar av sig själva efter en hälsokur med extra nyttig mat.

//frida

kimky
7/23/12, 6:17 AM
#11

Iaf veterinären rekomendera Baytril då de inte har något speciellt Rossel då de mössen är borta nu och då använda det med brett spekra till att börja med då det troligen inte är något "starkare" att behandla.

Ska se lite hur jag gör..

Grodan
7/23/12, 3:58 PM
#12

#11 Tycker gott du kan strunta i att behandla alla möss med Baytril.

Behandla endast möss som är sjuka i Rossel. Möss du vill behålla och göra friska. Men ge immunförsvaret någon vecka på sig att jobba med sjukdomen, under superbra matning.

Mat kan faktiskt bota. Jag har själv botat några rosslande möss med enbart mat. De har då fått bo mkt nära kylskåpet och fått allt jag ansett de behöva. Färsk och rå mat innehållandes viktiga fetter, antioxidanter, b-vitaminer, mineraler osv osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
7/23/12, 4:35 PM
#13

Skriv gärna lista på mat som du kan rekomendera

Annons:
Velinga1984
7/23/12, 7:36 PM
#14

#12 Jag vill oxå veta bra mat för att tillfriska sjuka möss för jag vill inte avliva min skruttbebis här hemma Gråter

kimky
7/23/12, 11:05 PM
#15

Testade att göra en blanding med följande

  • 2delar lax
  • 1del ärtor
  • 1/2del morötter
  • 1/2del broccolli
  • Lite vetegrodsolja
  • och 1/2 äpple

Många av mössen gillade det dock några som inte var lika glada i det.. Hamstrarna var helt OK svar ifrån :) Och råttorna var fasiken tokiga,som vägra äta sin andra mat idag för purén haha! ^^

Grodan
7/24/12, 12:57 AM
#16

#15 hihi… ja påttisarna gillar allt man ger dem… (fast morötter o äpple kan diskuteras) mina möss är likadana så länge det är färsk mat och torrfoderblandningen jag gör till dem. Bröd, hundmat o torkade bluppar är de inte überförtjusta i, men äter om de inte får annat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
7/24/12, 8:02 PM
#17

Var lite äpple för att binda lite och sötma ifall det skulle bli beskt för de! =) Men skippa äpple och morötter nu och byte ut det emot spenat och mer ärtor! Till vår stora förvåning ääälskade även nilråttorna detta! :O

Flera av djuren låter redan mycket bättre,vissa låter faktiskt inget mer vilket var skit skoj.. :) Sedan ringde idag och pratade med veterinären igen,han gav rådet för att hjälpa deras andning tillsätta Bisolvon som är slemlösande så 3/4 tablett på ca 3,2kg blandning som bestod av kycklinglever,lax,ärtor,jordgubbar,broccolli och spenat samt liiite majs i en del så fryst en del.

Även gett till alla de andra djuren nu i några dagar(3-4) och vissa börjat bli sakta men säkert bättre också :) Så kommer forsätta nu iaf en månad med detta och sedan ge puré minst 1gng/veckan dock utan Bisolvon då.

Upp till toppen
Annons: