Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1633 ggr
Wand
2012-07-26 09:46

Meriter för djuraffärsjobb

Hallå! 

Då min senaste mus nyligen gick bort pga en enorm tumör i buken så har jag nu bestämt mig för att jag ska slå mig till ro med mina två katter och vänta med fler djur tills jag har mer tid, pengar och plats.

Det enorma djurintresset (framförallt för hamstrar, möss och gerbiler) hänger dock självfallet kvar och jag vill så gärna vara omringad av djur.

Det jag planerar är att studera på distans sista gymnasieåret (dvs fr.o.m nu i höst) och söka jobb samtidigt så jag kan arbeta, få lite mer pengar än studiebidrag och flytta till eget.

Jag är emot djuraffärer vilket krockar lite med min nypåfunna idé, men jag är också för att nu då djuraffärer trots allt existerar så kan man ju göra bästa möjliga för djuren och kunder till dem så allt går korrekt till.

Jag planerar alltså att försöka söka jobb på djuraffärer och försöka höja standarden en aning med de erfarenheter och kunskaper som ni på iFokus lärt mig under lång tid!

Problemet är ju att jag varken har utbildning inom butiksarbete eller djur, trots att jag finner mina egna erfarenheter med djur mer tillfredsställande än utbildning.

Finns det möjligtvis någon som vet om det finns en möjlighet för en 18-årig gymnasieelev att få ett jobb på en djuraffär eller går de helt och hållet efter utbildning? Måste man gå en utbildning för att arbeta på det sättet med djur? Egna erfarenheter månne?

Då jag under hela min livstid har studerat djur, deras beteenden, livvsstilar och framförallt deras natur i överlag samt att jag de senaste åren studerat riktigt ordentligt med hjälp av er iFokusare så känner jag att jag absolut skulle klara av det i alla fall på djurfronten, sedan är jag ju också rätt hemma på djurtillbehör, foder och annat som är viktigt att ha kunskap om.

Folk som jobbar på djuraffärer själva eller känner folk som gör det får gärna dela med sig av info/erfarenheter!

/Ursäktar en aning offtopic för mus-sidan…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Minoth
2012-07-26 10:21
#1

Erfarenheter spelar inte så stor roll. Du kan gå en betalt ZOORF kurs. Då kan du arbeta i butik sen. Tror kursen kostar 20 000 kr eller något sånt. 

Det är enkelt sagt en L80 kurs där man om man klarar den får hålla på med handel av djur osv, även öppna egen djuraffär.

Erfarenheter är ju en sak självklart, men djuraffär får inte anställa dig ändå. Jag fick inte ens praktisera i de flesta djuraffär om jag inte gick naturbruk eller liknande…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kimky
2012-07-26 10:27
#2

För att jobba i djuraffär måste man inte ha ZOORF-utbildning men för att äga och få driva en så måste du ha ZOORF-utbildning och ZOORF-ceretet. För att få det måste man studerat visst antal timmar av dittan och dattan :)
Men jobba i butik brukar inte vara några problem utan cert,bara du är kunnig!

Nästan alla som jobbar i zoobutiker idag är inte utbildade, då många som äger butiker inte byryr sig så mycket om utbldningen faktiskt utan om hur mycket man kan mer har jag iaf märkt! Sen spelar ju även annat roll mm.
Dock kan det vara svårt att få jobb i djuraffär är det tråkiga + att lönen inte är den högsta men roligt äre! :)

Tsunamis
2012-07-26 10:38
#3

Det är väldigt olika skulle jag säga. Jag jobbade i en djuraffär i en småstad och där fick en ung tjej fast jobb och gjorde mig arbetslös. Hon vad 19 år och helt utan någon djurutbildning (och utbildning) överhuvudtaget. Jag är utbildad djurvårdare med ZOORF paketet och hela baletten. Så det beror väldigt på vad för chef du stöter på och vad deras preferenser är. Jag som utbildad kunde kräva långt mer i lön och hade mer framtidsutsikter än personen utan utbildning vilket är varför den chefen valde som hon gjorde. Oerhört lumpet förstås men men. Det är ju inte säkert att djuraffären du söker jobb i letar efter en utbildad djurvårdare, minst en person i butiken har ju den utbildningen redan. Kanske söker de en allmän butiksbiträde? Som tidvis ger djuren mat och byter spån, det behöver du ingen djurutbildning till.

Vad som gäller inom zoobutiker är i alla fall att få in en fot snabbast möjligast genom praktik, känna någon eller allmänt pestra någon tills man får komma och testjobba. Du måste vara pushig annars får du inte din vilja igenom. Det innebär en del obetald jobb i början, har du otur blir du blåst av dem och inte får komma tillbaka men du vinner åtminstonde på erfarenheten om det är så att de inte tar in dig på timma eller mer praktik eller provanställning. Djuraffärer är väldigt överbelamrade med praktikanter för det är ett attraktivt ställe att vara på för ungdomar. De har sällan mer än 1-2 anställda om det är en liten-mellanstor butik. Långt ifrån alla djuraffärer har djur som de säljer också. Skulle du vilja jobba i en butik som inte har djur? Det skulle ge dig erfarenhet vilket är ett steg på vägen.

Generellt sett vad jag märkt inom arbetsvärlden är att om du är utåtriktad & kan snacka för dig så väger det mycket till din fördel. Vet en hel del som snackat till sig positioner och inte haft kunskaperna, utan skaffat dem på plats. Lär man sig snabbt så kommer man lätt in i saker och ting.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: