Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 852 ggr
[jaxwire]
2012-08-03 08:41

Välpälsade Fuzzys, funderingar

Finns det någon här som har de lite mer välpälsade Fuzzy mössen?

Går det att avla fuzzy som "välpälsade" eller kommer man alltid i avel med fyzzy att få några ungar i kullarna som har mindre päls trots att man väljer avelsdjur som är "välpälsade"?

Har Fuzzy något med ex astrex eller texel att göra? och vad kan komma i en korsningsparning mellan dessa två hårlag och fuzzy?

Är fuzzys alltid säkrade från den ögonåkomma som drabbar de nakna mössen?

Har man sett något annat, sjukdomsrelaterat som man bör ta i beaktning när det gäller fyzzys? tänker främst på om dom kan vara drabbade av dåligt imunförsvar eller andra åkommor i högre grad än "vanliga" möss.

Annons:
StillaSinnet
2012-08-03 09:08
#1

Fuzzy är en recessiv gen fz/fz. Helst bör man inte blanda hårlag men jag vet att man använder astrex till fuzzy utomlands.

Det finns några uppfödare som har välpälsade fuzzys men det behövs felr som inriktar sig seriöst på det så det blir ett bra avelsutbyte uppfödare emellan.

De jag vet som finns här på iFokus är ales och magda.

Ögonproblemen är relaterade till en nakengen. Nakengenen ger avsaknad av morrhår och kan därför lätt sållas bort från alla avel. Fuzzy med morrhår har inga sådana relaterade problem :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2012-08-03 09:45
#2

Jupp det är fullt möjligt att jobba på pälslängd & täthet - fuzzy brukar finns i alla möjliga utseenden många vill ju t ex ha dem så nakna som möjligt och vise versa.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-08-03 12:02
#3

Vi har två på sajten som jobbar med välpälsad Fuzzy.

Tror tyvärr att det är så att för många Fuzzy+Fuzzy parningar kan leda till att pälsen blir mer naken. Så jag tror på att para in Shorthair emellanåt, ev inte göra Fuzzy+Fuzzy parningar alls utan bara bärare med Fuzzy…

Fuzzy har inget med Astrex att göra. Fuzzy är Shorthair. Det går tyvärr att para in alla hårlag på Fuzzy.. Satin, Lh osv. Men jag ser inte riktigt poängen med det. Fuzzy är det hårlag som kallades Rex förut, i a f enligt Thomas Halld´n.

Har inte sett att någon defekt är kopplad till Fuzzy.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-08-23 01:34
#4

Skulle vara skoj att höra funderingar från de som faktiskt avlar på Fuzzy…Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2012-08-23 02:11
#5

Vad är egentligen rätt fuzzy?

Det finns folk som avlar fuzzy och vill ha dem så nakna som möjligt och avlar mot det målet.

Sen finns det folk som avlar och vill ha dem med så mycket päls som möjligt. Jag vill gärna ha det t.ex.

Men det betyder ju då att två personer som avlar fuzzys inte kan köpa bebisar av varandra för vi strävar åt varsitt håll.

I denna kullen med fuzzy+bärare fick jag alla fuzzys utom en och där är de helt olika pälsade. Mest lite päls tyvärr.

Sen har jag en kull efter en fuzzy+fuzzy parning som jag tänkte se ifall pälsen skiljer på dem mer.

Men jag tycker det verkar vara knepigt med fuzzy för det är inte som med astrex t.ex att alla som avlar det hårlaget vill att det ska se ut på ett speciellt sätt.

Eller så får man börja dela upp fuzzy i olika hårtermer också som man gjorde förut men slutade med vad jag förstått det som.

ariama
2012-08-23 08:00
#6

Jag har något mysko hårlag som jag inte alls vet vad det är. Mössen ser ut som fluffiga mjuka hårbollar. Har identifierat långhår, astrex, och aby i dem, och så är det något mer, som kanske kan vara fuzzy??

De här har jag inte avlat fram medvetet! De är resultat av Sveriges Blandade Gensoppor Skrattande som lyckats smyga sig in via någon/några av de få utvalda avelsdjur jag tagit in under de senaste åren …

Dessa fluffbollar är lite gleshårade i nacken ett tag i sin tonårstid. Annars är de mjuka, lena, fluffiga, goa, och härliga. Men gudarna vet vad de är!

Annons:
[Em_I_Am]
2012-08-23 10:46
#7

Men så kan du ju inte säga Amaira utan att visa bild! Fluffbollar måste ses!

Grodan
2012-08-23 16:07
#8

#5 Rätt Fuzzy enligt vem måste man fråga sig där. Rätt Fuzzy i en klubb är den med päls.

#6 Det finns väldigt många olika krullgener som kan se ut på olika sätt.

Fuzzy känns igen på att den har hälften av pälsmängden mot vad  normalpälsad mus har. Den saknar "stickelhår"/täckhår vilket gör att den alltså endast har "underpäls". Precis som på Rex på råttor. Därför kallas Fuzzy även för Rex. (Texel och Astrex skall ha full pälsmängd!!!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: