Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 444 ggr
Josefineeklid
2012-08-04 14:36

Flytta in ny mus?

Min lillebror har en söt liten mushona på ca 6 månader. Han är jättesugen på att skaffa en till hona (en unge), men han är osäker på om det går att de flyttar ihop? Jag är också rätt osäker då det var längesedan jag hade möss och dessutom aldrig flyttat ihop dem med nya möss.
Vad tror/tycker ni?

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Grodan
2012-08-04 15:33
#1

Honor brukar lätt kunna gå att ge nya kompisar så det borde gå att lösa.
Tyvärr har möss en del sjukdomar idag och det är viktigt att veta att när man sätter ihop möss från olika ställen (olika uppfödare, zooaffärer osv) så har mössen olika bakterieflora och immunförsvar. Någon kan alltså insjukna. För att förhindra detta samt underlätta för mössens immunförsvar att hinna anpassa sig kan man låta mössen hälsa på varandra på en neutral plats under en längre tid. När väl en mus insjuknat kan man sällan göra något, så det är alltid bäst om man kan förebygga på alla sätt man kan. Det är också bra om mössen man tänkt låta bo i en bur tillsammans får lite tid att lära känna varandra. En del möss kan ju ha lite svårare än andra att acceptera främlingar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-08-04 15:33
#2

Om hon är 6 månader och ni skaffar en bebis så borde det gå. Städa rent i buren helt. Låt dem träffas på en öppen yta, t.ex köksbord, under uppsikt dock! När de har träffats kan man sätta in den nya honan i buren först och låta henne utforska lite. Sen prova sätta in andra honan också. Tror det ska fungera. Håll dem under uppsikt första tiden så det inte blir bråk :)

Josefineeklid
2012-08-04 17:38
#3

Tack så mycket för svaren! :)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Upp till toppen
Annons: