Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2317 ggr
jollycox
8/5/12, 9:11 PM

Övertala familjen

Jag har chansen nu att skaffa 3 möss men min familj vill inte att jag skaffar möss så jag måste övertala dom. Flört
Jag har sagt att dom kommer inte märka av dom, jag bor i ett rum på övervåningen och dom andra på nedervåningen och dom är knappt på övervåningen.
Mamma och pappa tycker dom är läskiga med svansen. Dom tyckte att min hamster var läskig i början också men inte nu.
Min syster är lite lite allergisk, hon känner av min hamster pyttelite om hon är länge i mitt rum och dörren är stängd. Men hon är aldrig i mitt rum, eller på övervåningen, totalt kanske en kvart/vecka.
Mössen kommer ju bo i mitt rum, jag kommer ta hand om dom och betala allt till dom, precis som jag gör med hamstern.
Jag är över 18 och har allt ansvar över smådjuren själv. Jag har läst många av artiklarna här på mus iFokus så jag är förberedd och påläst. Har velat ha möss i över ett år så det är inget som är hastigt påkommet.

Hjälp mig att övertala dom! Glad

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
StillaSinnet
8/5/12, 10:12 PM
#1

#0 är det så att du redan har 3 möss på gång? är det honor? Hanarna kan nämligen lukta starkt och det lär de märka…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
8/5/12, 10:14 PM
#2

Tänkte också på det där med kostnaden…om de blir sjuka eller ska avlivas, har du då råd med veterinär och medicin? Möss har en tråkig ovana att bli sjuka…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jollycox
8/5/12, 10:44 PM
#3

#1, #2 Det är honor. Ja jag har råd med ev veterinärkostnader. Det är det jag är lite osäker när det gäller att skaffa möss, att dom verkar vara sjuka mest hela tiden, det är ju aldrig roligt med sjuka djur. Och hamstrar är väldigt sällan sjuka men då är dom inte vaken när vi(människor) är..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
8/5/12, 10:56 PM
#4

Jag svarade på det med en artikel en gång:

Jag vill ha möss, men får inte för pappa

#3 Vill du ha 3 friska möss så var noga med att de möss du köper är friska. Att föräldrarna och övrig släkt är friska. Försök släktforska.

Kommer de 3 ur samma kull eller bor ihop och det vid hopsättningen inte råder stor risk att de utsätter sitt immunförsvar för nya bakterier som de inte är vana vid så borde du kunna vara säker med dessa 3. Så länge du sätter in nya djur i en stabil och frisk grupp, så utsätter du den för hälsorisker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
8/5/12, 10:58 PM
#5

Ta med dom till en utställning :)

jollycox
8/5/12, 11:16 PM
#6

#4 Jag har läst den artikeln men tyckte inte riktigt att jag fann något.
Jag har frågat varför jag inte får skaffa möss men dom har inget svar.
Det är en mamma och två döttrar som bor ihop. Jag ska fråga mer om hälsan och om det finns någon info bakåt.

#5 Först tänkte jag "Va? varför ska jag ta med mössen på en utställning? Jag vill inte ställa ut dom.." Sen kom jag på att du menar familjen :P haha. Jo hade kunnat om inte alla utställningar ligger så jättejättelångt bort.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Grodan
8/5/12, 11:32 PM
#7

#6 Klart de måste ha ett svar, varför de inte vill att du skaffar möss. Vad är det de inte gillar med möss? Lukt? Svansen? Att de rymmer ur buren och blir jättemånga som bor lösa i hela lägenheten och äter sönder hela huset så man måste ringa till Anticimex?

Alltså, det måste ju finnas svar. Som jag skrev i artikeln kan du ju hota med att skaffa iller istället… heheTungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
8/6/12, 10:13 AM
#8

#7 Dom säger bara 'nej, det blir inte'. Fast jag tror att dom(främst pappa) tycker att det är skadedjur och så gillar han inte svansen. Men han behöver ju liksom inte ens titta på dom. Jag ska ta ett snack med dom idag. Glad

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
8/6/12, 12:12 PM
#9

#8 Fördomar alltså. Då måste du döda dem. Genom att berätta intressanta fakta om möss.

  • Möss har hållts som sällskapsdjur i flera tusen år
  • I England är det mest gamla gubbar som håller på med möss och utställning
  • I England hölls den första musutställningen 1901
  • Det går att lära en mus tricks - visa en video från youtube med musagility
  • Möss kan ha otroligt många olika färger, teckningar och hårlag

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
8/6/12, 12:32 PM
#10

#9 Mamma är i princip övertalad, jag har tidigare visat henne mössens olika hårlag och berättat vad dom heter. Hon sa 'du måste prata med pappa'. Glad
Jag ska visa pappa bilder på olika söta möss och berätta mer för honom. Glad
Ni kommer nog se att jag ska lyckas Flört Dom har inga argument emot det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
8/6/12, 7:47 PM
#11

Du kan väl fråga din far om han hellre vill att du skaffar råttor. De är större, har mycket mycket läskigare svans och luktar mer… heheTungan ute

Håller i a f en tumme.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
8/7/12, 9:54 AM
#12

Håller tummarna att du kan övertala din pappa!! Håller med Grodan, fråga om han tycker du ska ha råttor iställetTungan uteSkrattande

jollycox
8/7/12, 10:10 AM
#13

Igår gjorde jag en powerpoint presentation om möss, lite basfakta, bilder på några olika färger, tan och fox, dom olika hårlagen, bilder på mössen som jag har chans att skaffa, det som Grodan skrev i #9, att dom kommer ha samma bottenmaterial som hamstern, nästan samma mat som hamstern, osv. Men han sa nej ändå, fast som vanligt inte varför. Han tycker att dom är obehagliga men jag sa att han behöver inte titta på dom. Jag ska fråga om han vill att jag ska skaffa råttor istället. Tungan ute Idag är han borta så då tänkte jag klippa gräset så blir han glad Flört

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
8/7/12, 10:16 PM
#14

Nu ska ni få höra. Jag ska bli med möss! Glad
Jag är väldigt nervös, jag har ju aldrig ägt möss förut.
Mina föräldrar är dock inte lika glada och det ger mig lite dåligt samvete.. Obestämd Kommer hänga mer här på mus iFokus nu och hoppas att det gör mig gladare att "hänga" med andra musintresserade.

Jag tar denna fråga i den här tråden. Jag har ju en hamster och har läst att om man köper nya möss så ska dom sitta avskild från andra djur i början. Får inte mössen vara i samma rum som hamstern? och gäller det även hund och katt?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Minoth
8/8/12, 8:15 PM
#15

Det är då man tar och flyttar till egen lägenhet! 

Hahah imorse sa min mamma till mig, "Skaffa inte fler djur nu!"  
Då svarade jag " varför inte? "  

Det är skönt :)  Men hon menade det iofs inte på det sättet. Det är bara så att jag inte kan vara kvar på mitt jobb så måste hitta ett nytt. Så hon menade iofs mer " skaffa inte fler djur försen du har ett jobb" ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
8/8/12, 8:18 PM
#16

När jag skaffade möss bodde jag fortfarande hemma. Jag köpte ett terrairum och ställde på bänken, inredde jättefint och lät de stå tomt där i några veckor. 

Sen när jag skaffade mössen så var de inte sån big deal ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Rebornbabyn
3/30/13, 5:54 PM
#17

#14 Grattis! :) Hur gammal är du föresten?? 

Jag vill också köpa möss. Men jag kan inte övertala mina föräldrar. Vi har redan 2 djur (en katt och en kanin) så mamma och pappa bara säger: Nej, vi har ju redan 2 djur, det räcker…

Hur ska jag göra?? :/

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

jollycox
3/30/13, 9:57 PM
#18

#17 Jag är 22 år, var 21 då jag startade tråden.
Svårt att säga hur du ska göra. Våran familj är redan full med djur så jag tyckte(och visste) att ett par möss inte skulle märkas så mycket för dom. Nu har jag nyligen skaffat två små sötnosar till och pappa hade inget att säga till om, det var fler möss eller råttor som valet stod mellan och jag visste att han föredrog möss. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ellenfyrkant
3/30/13, 10:20 PM
#19

Grattis! vad blev avgörande för hans godkännande åt de tre första? :)

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
3/30/13, 11:10 PM
#20

Hej Ellen ❤️ och bra fråga.

Det gick så fort där och jag fattade inte heller vad det var som var avgörande 7/8 2012 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Ellenfyrkant
3/30/13, 11:21 PM
#21

#20 heeej grodan! Såg också att tråden var gammal men fanns ju anledning att gratulera både åt de första och de nya. Och nyfikenheten tig över såå… ;D

Mvh Ellenfyrkant

jollycox
3/31/13, 10:49 AM
#22

#19 #20 Jag klippte gräset åt pappa när han var borta och sen på kvällen sa jag 'nu har jag varit snäll mot dig, då kan du väl vara snäll mot mig?' och han sa inte nej så jag tog det som ett okej. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[cessi]
3/31/13, 11:02 AM
#23

Haha om det bara hade räckt med att klippa gräset åt min pappa ;)

Rebornbabyn
3/31/13, 11:48 AM
#24

cessi: Har du möss?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[cessi]
3/31/13, 11:53 AM
#25

Rebornbabyn: Jo, jag har möss, köpte mina första möss i måndags :) Men jag är 22 år och har flyttat hemifrån för flera år sedan. Jag fick tyvärr aldrig några möss/råttor när jag bodde hemma… Men hoppas verkligen du lyckas övertala dina föräldrar :) Om inte, njut av de två djur du redan har!

Rebornbabyn
3/31/13, 11:56 AM
#26

#25 Grattis till dina möss! Ja, jag hoppas att kunna övertala mina föräldrar någon gång! Ja, jag njuter av mina djur! (jag skrev fel innan, jag menade att jag har en *hamster* och en kanin).

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sanna829
4/2/13, 9:43 PM
#27

Grattis till alla som har fått möss!!! Jag vill också ha möss, men mamma och pappa säger nej och att jag har redan tre djur så det räcker! Men jag har läst jätte mycket om möss och kan inte sluta. Mamma tycker inte heller om doms svansar!! Hur ska jag göra för att över tala dem?? Snälla hjälp!!!

Annons:
Rebornbabyn
4/3/13, 9:12 AM
#28

Sanna829: Det är precis samma som mig. Mamma säger också att det räcker med 2 djur! Jag har med läst på massor men mamma och pappa säger bara nej!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

thildatessie
4/3/13, 10:22 AM
#29

Bara för att man har flyttat hemifrån betyder det inte fritt fram… jag har en sambo som säger nej😉😉

Ellenfyrkant
4/3/13, 11:28 AM
#30

#29 Fast sambo eller ej är ju valfritt ;)

Mvh Ellenfyrkant

thildatessie
4/3/13, 8:32 PM
#31

#30 haha men jag vill ha kvar min… ;)

[Miss_björnbär]
4/3/13, 8:50 PM
#32

Man väntar helt enkelt tills man flytta hemifrån, man måste ju faktiskt ha tid, pengar och ansvara för dem. Det kanske man inte alltid kan om man har 10 möss och 2 hamstrar samt 4 marsvin. Tycker det är bra att de finns föräldrar som sätter gränser och säger nej även om jag vet att det är irriterande i den åldern men man inser att det var rätt gjort när man blir gammal ;)

Rebornbabyn
4/3/13, 9:08 PM
#33

#32 Okej! Du har nog rätt! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

thildatessie
4/4/13, 10:21 AM
#34

#32 Bra skrivet!

Annons:
Frosstis
4/4/13, 6:29 PM
#35

Jag vill också ha möss.. och kanin, marsvin, gerbiler och fler hamstrar. Och ett par råttor också. Men jag vet själv att jag inte skulle kunna ta hand om alla på en gång, och mina föräldrar tycker också att det räcker med två djur. Hund och hamster.

Rebornbabyn du ska vara jätteglad att du har kanin. Kanin ligger på delad förstaplats som favoritdjur, delar platsen med marsvin. Det skulle vart en dröm att få en rexkanin. Men nej. Jag får "helt enkelt" vänta tills jag flyttar hemifrån, jag har faktiskt redan börjat spara sedan januari. 1000 kr redan.

Men nu satsar jag iallafall på att få skaffa marsvin, för mamma har äntligen sagt ja till att få skaffa sommarkanin i sommar igen- så när det kommer på tal kan jag säga att jag vill ha marsvin istället och säga mitt tal som jag förberett.

Upp till toppen
Annons: