Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 556 ggr
Energidrickan
8/7/12, 3:50 AM

Engelsk typade tsm med svensk typade?

Jag har en svensk typad mus hona som blir ensam nu p.ga att hennes kompis har fått cancer & måste avlivas.
Har även 6 stycken engelsk typade mus honor som lever i en annan bur.
Kan jag ta in min svensk typade hona till de engelsk typade?

Tacksam för svar!

Annons:
LadyNagini
8/7/12, 6:34 AM
#1

Ja, det kan du. Finns jo ingen skillnad mellan sve- o eng typade möss. Eng är bara lite större. Vet du hur man sätter ihop möss så kommer det gå bra.

Energidrickan
8/7/12, 12:48 PM
#2

Okej, tack så mycket för svar! :)

Jag vet inte exakt men har gjort såhär förr… Jag tar ut allting ifrån buren & städar hela buren så att det ska vara en neutral lukt och så sätter jag in nykomlingen först o så tar jag in en av de andra mössen sen när det går bra så tar jag in en till osv… är det rätt? :)

LadyNagini
8/7/12, 1:14 PM
#3

Jodå! Så ska du göra. Lycka till :D

Grodan
8/7/12, 2:16 PM
#4

#2 Det var ett nytt sätt för mig.

Men det finns många sätt att introducera djur för varandra.

Vad jag tycker man ska vara försiktig med är när man har en mus kvar från en grupp där flera dött. Den musen kan vara frisk smittbärare av olika bakterier och virus. Att då sätta in den till alla dina övriga kan få ödesdigra konsekvenser.

Jag vet. Jag har själv förlorat säkert 30 möss (jag har inte räknat, det kan vara flera, men grejen är att jag förlorat kära möss som jag älskat högt!!!) pga en enda mus som jag köpt in som är frisk smittbärare av en bakterie mina andra möss immunförsvar inte klarar.

För att vara säker kan du låta introduceringen ta 3-4 veckor. Ja, du läser rätt. Flera veckor. Gör i ordning en rastplats och låt dem träffas där 2 ggr i veckan en kort stund. Det kan faktiskt fungera.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Energidrickan
8/7/12, 6:08 PM
#5

#3 Super då vet jag att jag gör rätt, tack så mkt Skrattande

#4 Hehe, man lär sig något nytt varje dag Flört Oj då, bra att veta ska vara försiktig dock så är deras burar brevid varandra & den enda sjukdomen mina svenska möss har haft är cancer vilket inte är smittosamt så ska nog inte vara någon fara Glad

Toxxic
8/7/12, 6:27 PM
#6

#5 Jag vill med råda dig att vara försiktig. Jag har med lärt mig den hårda vägen nu och kommer framöver vara superförsiktig. Jag har med satt ihop möss som bott bredvid varandra jättelänge med resultatet att Rossel och snuva kom som ett brev på posten. Tyvärr..

Annons:
Upp till toppen
Annons: