Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 869 ggr
[Myraan]
8/10/12, 2:42 PM

Sjuk och ensam mus

Hej!

Jag har ett riktigt jobbigt problem som jag hela tiden funderar på..

Jag har haft tre möss. Tre honor som alltid har kommit så bra överens och det har aldrig varit några problem. I våras dog en av dom och förra veckan dog en annan. Så nu har jag en ensam mus kvar, hon är ett år i slutet av augusti.

Jag har aldrig haft mössen handtama, vet inte varför men jag vande de  väl aldrig med mig. Och det känns så himla jobbigt att min mus är ensam, eftersom att jag inte kan bidra till något sällskap, hon gömmer sig direkt när jag försöker ta i henne. Grejen är att jag inte ska ha fler möss heller så jag vill inte skaffa några fler.

Men det största problemet är att hon har fått ett sår som jag inte har någon aning om vart det kommer ifrån. Det började med ett litet sår på nacken som hon antagligen har kliat upp, för nu är det ungefär en centimeter stort. Stort på en liten mus. Har rengjort såret men vill inte vara på det för mycket heller. Såret har gått upp till öronen, att hon är engelsktypad syns inte särskilt bra längre, då öronen i stort sätt är helt trasiga. Liksom avbitna/avkliade. Hon har också gått ner i vikt. Det är ingenting som märks i beteendet.

Det känns inte som att hon har så långt kvar i livet men jag har varje dag så dåligt samvete för att jag låter henne leva. Hon mår nog väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Hela hon ser ut som ett vandrade sår med halva öron.

Så.. Vad skulle ni ha gjort? Jag är en sån som tycker att allt ska göras innan man avlivar, men frågan är om det är värt det i det här fallet. Avlivar veterinärer möss? Hur går det till?

Esther heter hon och jag kan inte förstå hur det är möjligt att så mycket personlighet och intelligens kan få plats i ett så litet huvud! Unerbar!

Annons:
adirf1
8/10/12, 11:39 PM
#1

Jag är väll inte rätt person att svara men förstår att det är jobbigt och då ingen annan gör det så kan jag iaf bidra till att putta upp tråden lite.

Om du skulle kunna ta kort på såret kanske det skulle kunna hjälpa. Jag vill inte vara den som lägger någon dom ang om hon borde avlivas eller inte, det finns som sagt andra som är mycket kunnigare än mig.

Men av vad du skrivit så låter det lite som vad som dykt upp på en del möss rätt slumpartat verkar det som. I de fallen har det varit ett sår i bakhuvudet som gått som ett band från öra till öra & av vad jag har förstått så har ingen lyckats bota det tyvärr. Vet dock inte om det är detta det handlar om.

Jag hoppas att någon kan ge dig bättre svar samt att det skall gå bra.
Musorna är ju så underbara & så förvånandsvärt intelligenta som du säger!

Mvh Frida

Tsunamis
8/11/12, 10:15 AM
#2

Det låter som hon kroniskt fortsätter att tvätta och förvärra såret och öronen. Kanske av stressen att vara ensam? Men när de väl börjat så kan de inte sluta, oavsett sällskap eller inte det blir som ett stereotypiskt beteende. Är ledsen men alternativet är nog avlivning, vetrinärer gör det med smådjur med en spruta men du kan alltid ringa din vetrinär i området och fråga för att vara säker. Inte alla vetrinärer har erfarenhet av smådjur.

MvH  Tsunamis

Grodan
8/11/12, 11:36 AM
#3

Låter som om du har någon slags skabbkvalster på din tjej. Du behöver sätta in Stronghold så fort som möjligt. För det krävs veterinärbesök. Det kan kosta några hundralappar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Myraan]
8/11/12, 11:42 AM
#4

Tack för hjälpen! Jo såret går som ett band från öra till öra. Och det stämmer att det är som ett stereotypiskt beteende för hon är på det hela tiden. Hon fick såret långt innan hon bleb ensam så det borde inte enbart bero på det, men det gör väl inte saken bättre… Jag kan försöka ta en bild på såret. Som sagt, tack för hjälpen!

[Myraan]
8/11/12, 11:47 AM
#5

#3 okej! Låter bra. En tanke jag har är ju att hon kommer att leva ensam nu den förmodligen korta tid hon har kvar. Tror ni att hon kommer aty må bra utan sällskap? Eller, är det värt det? Usch och fy…

Grodan
8/11/12, 12:37 PM
#6

#4 Jag har aldrig hört talas om ett stereotypt beteende på möss som skulle innefatta att de kliar upp sår och kliar bort sina öron. Nej, det är någon form av skabbkvalster eller staffylokock-infektion (jag kan inte stava till det, har aldrig kunnat). Bägge dessa problem är oerhört vanligt på möss.

#5 Du kan gott låta henne leva ensam. Det är inte helt idealiskt och enligt lagen, men varje Hopsättning av möss innebär byte av smittor och det kan vara riskabelt. Så om du inte vågar riskera att ha flera sjuka möss bör du hålla henne ensam.

Det finns visserligen andra alternativ.

  • Du kan låta introduceringen ta lång tid. Rasta mössen på samma rastplats 2 ggr i veckan i några veckor. Lyft över en näve spån från bur A till bur B och vice versa 1-2 ggr i veckan i några veckors tid. Sedan kanske det är ok att sätta ihop mössen.
  • Hitta en kompis med exakt samma bakterieflora, från ex samma uppfödare/zoobutik el dyl.

Behandla alla möss med Stronghold.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
8/11/12, 2:03 PM
#7

Försök att behandla med stronghold och se om det hjälper. Om inte så tycker jag nästan att du borde ta bort henne. Jag ser ingen mening med att prova en massa olika benhandlingar på en mus som uppenbarligen lider bara för att sen låta den leva helt ensam resten av sitt liv om den mot förmodan skulle bli frisk.

Och det kanske iofs är uppenbart, men om du behandlar med stronghold så droppa det inte i såret.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
8/23/12, 12:51 AM
#8

Hur har det gått med musen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: