Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2039 ggr
[Cras]
2012-08-14 12:55

skaffa pygméer..

Hej! Har surfat runt massor senaste dagarna om pygmemöss och är heeelt kär! Har ett 120 liters akvarium ståendes hemma som jag funderade om jag skulle ha nån slags gnagare i och tror pygmemöss skulle passa perfekt!

Det jag funderar på är hur det behövs göras om..

Det har ett heltäckande plastlock med ljusramp inuti, på två ställen sticker kanten ut ca 2 cm från glaset där sladdarna till rampen/pumpen löper ut. Det förstår jag att en mus kan rymma igenom. Men jag har sett här i forumet att många helt saknar lock till sina musburar? kan de inte hoppa så högt? har ni inte något de kan klättra på då, så de inte kan nå upp? måste det täppas till med nät, eller kan jag låta det vara så för det sitter högst upp på kanten?

Sen såklart ljusrampen.. om de nu kan ta sig högt upp i akvariet, är det bättre att koppla ur ljusrören och klippa av sladdarna för att ha en lampa utanför akvariet istället? eller skulle det funka att ha rampen på? tänkte att de är ju från afrika, då vill de väl ha värme och ljus? finns det risk att de kan ta sig upp och gnaga på en sladd i taket? det kanske ja inte ens ska riskera?

ELLER är det för lite ventilation om jag har locket på? bör jag kasta locket och bygga en nätram som tak istället?

Jag har även massvis av akvariesand/grus kvar, det är inte särskilt fint, men är det något pygmeerna skulle uppskatta ett hörn av? eller vill de hellre ha finare sand typ chinchillasand?

sen funderar jag på om jag skulle kunna fylla nederst i akvariet, ca 2/3delar långt med jord, sista tredjedelen då med sand. sen plantera gräs, mossa el ljung i jorden, lägga över asp/alflis, låta det växa ett tag (innan jag skaffar mössen :P) så det blir som ett litet skogslandskap där flisen täcker jorden och sen en liten sand/öken hörna. sen såklart lägga in nåt husliknade och rötter. Skulle detta fungera som ett bra hem för pygmemöss? eller skulle det bli för svårstädat för att vara värt det?

Ni som vet allt om möss! :D

Annons:
Minoth
2012-08-14 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du bör skaffa  ett nätlock som ligger tätt utan springor med väldigt finmaskigt nät. Det måste var väldigt bra ventilation. 

DOM HOPPAR JÄTTEHÖGT, så akvarium är toppen.

Dom får absolut inte komma åt någon sladd eller liknande. Skippa ljusrampen helt och hållet, fixa ljus från baksidan genom glaset eller liknande. Bara det inte blir för varmt på glaset.

JAG hade dock skitit helt i belysningen då dom är utpräglade nattdjur och är inte framme på dagen.

Jag hade en liten LED spot lampa som lyste blått jag tände på natten så jag kunde se dom.

Ditt skogslandskap idé låter jättebra!

Själv planterade jag också växter till mina pygméer, och det uppskattades verkligen. JAg gjorde så att jag gjorde en sanddel över en tredjedel av terrariumet som var avgränsat med riktigt stora höga stenar.
Sen under sanddelen hade jag en värmematta. Pygméer vill gärna ha en plats i akvariumet/terrariumet som är lite varmare 

Har du det stort behöver du inte storstäda mer än en gång i månaden. 

Eftersom jag hade sand i varma delen så kissade dom bara i sanddelen. den silade jag med en sil varje dag och plockade ut bajs :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
2012-08-14 16:11
#2

Jag har vid ett flertal tillfällen haft pygméer i akvarium med formpressad lysramp. Jag har satt tejp eller papperstussar för hålen för sladdar. Lysrampen har jag haft igång, så de har fått extra värme och ljus dagtid, och mörkt på kväll/natt.

Det har aldrig rymt några för mig när jag haft så. Mina är framme en hel del dagtid oxå, särskilt om de får extra god mat.

Jag inreder alltid med spån ed i botten, sen mossa, blåbärsris, ormbunkar, grenar od så att de får en liten skog.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Cras]
2012-08-15 00:31
#3

Tack för svaren! Skrattande

#1 kissade de i sanden just för att värmen var där eller just för att det är sand? :P går en värmeplatta på batterier, eller måste det gå en sladd upp nånstans, och hur gör man för att de inte ska gnaga på den då?

#2 hur har du gjort för ventilation isf?

Min man föreslog att man skulle kunna borra en massa hål i rampen/locket och sedan fästa ett finmaskigt nät på undersidan av den, så att mössen på det viset inte kommer åt lampa, sladdar eller hålen. Sen kan vi även öppna luckan uppepå så blir det mer luft in. Skulle det räcka som ventilation tro? Jag har fått för mig att det vore enklare än att bygga en helt ny ram??

[greywitch]
2012-08-15 09:41
#4

#3 Hejsan

Jag har en hoper pygmeer och den ena gruppen bor i ett akvarie som jag har glas över halva överdelen och nät som jag limmat fast med smältlim på andra halvan, det ger fullgod luftning, mina pygmeer har sandbad i en lagom stor hundmatskål och de gör inte sina kissbehov i den utan den fungerar som bad, visst händer det att det kommer små bajspluppar däri, men det är inget som stör de, det är lätt att byta ut sanden då man har den i en skål, bara lyfta upp, tömma och fylla på ny.

Jag har varken värmematta eller lysrör till dessa pygmeer, men de bor i mitten av ett musrum där det  hålls bra värme med så många djur.

Sen har jag en annan grupp som bor i en stor plastback, de har inmonterat ett ljusrör i locket.

Jag föredrar akvariet kan jag säga, då ser man mössen då de rör sig och de är inte enbart nattdjur, men klart är det mest aktivitet nattetid, men de syns även till ibland på dagtid.

Angående ditt akvarielock så tror jag att du kan ta bort det lilla locket i fram? där kan du limma fast(smältlim) ett finmaskigt nät, så har jag det till vanliga möss och det ger fullgod ventialtion så då är det inga problem med pygmeer.

Kablarna och de små hålen vid sladdingång kan du för säkerhets skull fylla med smältlim så blir även det pygmesäkert, pygmeer gnager inte så mycket, de gnager helst på grenar och grässtrån.

Jag har kutterspån till mina och det fungerar perfekt, lite grenar som de kan klättra i älskar de. som mat föredrar de undulatfrön, och de verkligen störtälskar zoophobas larver.

Har du fler frågor är det bara att maila mig så kan jag ge dig länkar till bra ställen som jag enligt musifokus regler inte får ge öppet här i tråden :)

Lycka till Mvh Yvonne

[greywitch]
2012-08-15 09:48
#5

Lite mer tips…..

jag har testat att ha mina pygmeer i ett terrarie som man öppnar framifrån, det är ingen bra ide, de hoppar och skuttar o slänger sig gärna åt alla håll då man ska fånga in de och då är risken väldigt stor att de hamnar utanför och på golvet är det ett helsike att fånga pygmeer de är enormt snabba och hoppiga. Akvarie är det bästa då man kan agera ovanifrån, när man fångar in pygmeer vid exempelvis städning använder jag en glasburk och de tror då att det går att springa rakt igenom, så de går oftast glatt in i burken för att undkomma mina händer Skrattande

Som växter fick jag själv tips på ett annat forum om ängsgräs, såna där tuvor med långa strån som innehåller massa frön, det älskar de att sitta och äta i.

[Cras]
2012-08-15 11:32
#6

Tack greywitch! Jag ska nog ut och plundra naturen snart då… gräva upp grästuvor och ris :D

Förresten, kan man ge dem levande foder-insekter som till en ödla? läste nånstans om en kille som avlivade insekterna och plockade bort vingarna innan han gav dem till mössen? jag kommer iaf ihåg att mina råttor ja hade förut älskade att jaga levande, det var ju en del av berikningen?

Annons:
Vattnadal
2012-08-15 15:58
#7

Jag har ingen extra ventilation, utan bara den formpressade rampen. Det fungerar fint till möss, gerbiler, diverse ödlor och pygmémöss

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Cras]
2012-08-18 01:29
#8

Håller på att skissa på hur vi ska göra i akvariet nu Skrattande

det är spännande, men har inte tid att åka och leta efter grejer jag tänkt ha förrän nästa vecka, då vi bor lite långt från bygghandlar och djuraffärer. Men ska iaf börja gå o kika runt i skogen med hunden och se vad jag hittar som jag kan ta in.

Hur små maskor på nätet bör man ha för pygmeer? är 5x5 mm för stort? finns det ens mindre maskor på nät? skulle gärna vilja ha svetsat nät.. använde flätat nät då jag byggde egen råttbur för några år sen och det var katastrofalt jobbigt med massa vassa kanter :/

Minoth
2012-08-18 16:40
#9

#8 5x5mm är för stort.. dom skall ha typ myggnät nästan ^^ 
Hade i rostfritt stål typ 2x2mm maskor :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[greywitch]
2012-08-18 17:57
#10

Det finns nät som heter siktnät, finns i byggaffärer :)

[Cras]
2012-08-18 23:17
#11

siktnät…antecknar. Skrattande

glömde skriva förut, men jättefin bur minoth! ååh va det kliar i fingrarna nu :D

Minoth
2012-08-18 23:22
#12

#11 tack! Den var 95x40x40. Bytte dock sen till ett 110x45x45. Dom behöver stora ytor dessa småfjuttar. 

Fick temporärt har några ungar i ett 75 liter ett tag och en av dom utvecklade tvångsbeteende av att inte ha lika mycket att springa i som den hade haft i terrariumet. den sprang runt i ett visst mönster i timmar.. typ ner för huset, upp på ett klätternät, över grenen och sen om och om igen.  Stackarn! 
Den vart helt galen över att flytta till mindre.

Så ju större destu bättre med dessa små, dom har krut i benen.. sen kan man ju inte släppa ut dom i nån rasthage direkt så man får tänka på att de blir deras permanenta yta..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: