Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2542 ggr
ariama
2012-08-21 19:34

Gjort en bur igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var in i en butik - nu minns jag inte vad den heter bara för det - och tittade. Såg en plastback som jag kikade på länge och väl. Stor, bra höjd och djup, läckert lock, 179:-.

Jag behöver egentligen inte fler burar nu,men jag älskar att pyssla, så jag kunde inte låta bli. Den var så stor och bra, samt kraftig och stabil, väl värd sina pengar.

Så bar jag den mot kassan, och kom förbi extraprishyllan, och ser samma plastback för 69:- !! Enda "felet" var att den var smutsig (damm!!), var svaret när jag frågade.

Haha, vänta hur smutsig den kommer att bli när jag är klar med den, tänkte jag tyst, och tog den istället.

Locket sitter fast på sidorna och läggs på omlott liksom, både snyggt och praktiskt.

Annons:
ariama
2012-08-21 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För att man ska få en uppfattning om storleken, brukar man ju ha en tänsdsticksask bredvid, jag valde en spade i stället, men det ser ju bara fånigt ut, höhö. Cool

ariama
2012-08-21 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inifrån.

ariama
2012-08-21 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Plastbyttan på väggen har jag fäst med skruv och mutter, Och misteln har jag fäst med en skruv, så den inte vickar runt när de klättrar på den.
Ja, det är en torkad stor mistel (har egna i mängd) där barken är borttagen. Mistel är giftig, men de får väl låta bli att äta. Eller, i alla fall, rådjuren, älg, samt kossor äter mistel och mår utmärkt av det! (kanske bara bären som är giftiga, eller bara för männinskor? Vissa trastar livnär sig dessutom på mistelbär).

ariama
2012-08-21 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Inredd. I första etappen i alla fall. Brukar lägga till saker ibland, när jag går förbi om dagarna.

ariama
2012-08-21 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mössen har flyttat in. Fem unga damer bor här nu.

Vincent...
2012-08-21 19:43
#6

hoppar dom inte ut ur hålet på sidan?

HAHAHAHAHAHA…..

Annons:
ariama
2012-08-21 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och ja, jag har öppna burar. Inga nät eller galler, sånt är så trist.

I våningen ovanför bor Honey Glaze, och kikar nyfiket efter vad som händer, gos-gubben!!

(och, nää, dom rymmer inte Skrattande )

ariama
2012-08-21 19:49
#8

Vincent, hej! Du hann fråga den obligatoriska frågan som jag alltid får, medan jag skrev svaret "i förväg". Nä, de hoppar inte, de rymmer inte, de ramlar inte ens.

Mina möss är perfekta att ha i öppna burar. Kyss Och det är sååå mysigt att ha dem så!!

Minoth
2012-08-21 20:46
#9

Alla mina möss går att ha i öppna burar, UTAN EN! Det är jättefrustrerande. 

Så hela den gruppen som hon bor med kan tyvärr inte bo öppet… Hon hoppar direkt, oavsett höjd, och sen springer iväg

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

L8sson
2012-08-21 23:55
#10

Åh jätte fint! :) Jag har också en öppen bor nu, det är jätte mysigt tycker jag!  Nästan så att jag vill byta ut min akvarium ;)

Grodan
2012-08-22 00:29
#11

Grattis till fyndet, 69 kr.

Härligt att se hur pysslig du är. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-08-22 08:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Skrattande

Akvarium är jättebra att ha som öppen bur, tycker jag. Men då ska det vara till de sällskapliga mössen som kommer springande när jag kommer. För annars "försvinner" mössen nånstans i botten, och jag får ingen kontakt alls i stället.

Då gör jag flera våninga, där undervåningen är inuti akvariet och övervåningen ovanpå, liksom. (Kan visa bild senare.)

Vill säga, angående fotona ovan, att jag inte har kvar Honey Glaze (hane) ovanför en låda med damer. Inte för att jag tror något händer, utan för att det är dumt att utmana ödet. Man vet aldrig vad en förälskad mushane kan ta sig för, när damerna börjar locka (brunsta).

Jag har mestadels hanburar samlade för sig, och honburar för sig.

Såhär kan en hörna med mus-hem se ut.

nlinds
2012-09-17 14:26
#13

men hur kan dom _inte_ rymma ? är dom så tama så att dom vet att det är tryggt överallt osv, hamnar dom inte i varandras bur ? hur ska man veta om musen passar i en öppen bur ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
L8sson
2012-09-17 18:10
#14

Jag har mina i öppna burar och det är en hona som inte funkar, hittar henne i andras burar var och varannan dag. eller på golvet. Hon har fått flytta till en icke öppen bur. Men alla andra funkar, tillochmed ensamna möss fast det lukter från de andra mössen.

Grodan
2012-09-17 19:50
#15

#13 De har ju sin trygghet i buren. Sitt bo med sovplats, mat och vatten. Står buren högt upp samt långt ifrån saker att hoppa till och klättra iväg på så stannar de hemma i sin bur. Men det finns naturligtvis djur som gör allt för att dra iväg. Djur som inte passar i sådana här burar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-09-18 10:43
#16

Om de är så tama? Svar: Nej. Det handlar inte om tamhet direkt, fast det handlar ju om "domesticering" - anpassning till människan, och vilket sorts beteende vi människor avlar vidare på.

Vildmöss hoppar! I alla farliga situationer hoppar vildmöss rakt ut i det blå. Det är farligare för dem att vänta och se vad som händer (kommer den här räven verkligen att äta upp mig? Obestämd ) än att riskera livhanken på att kasta sig hejdlöst bort. Möss är lätta och mjuka, och klarar allra oftast de mest halsbrytande luftfärder.

Vilda möss är också smidiga, starka och framåt, de är akrobatmästare, de måste kunna ta sig fram överallt för att få tag i föda. De har en drift att undersöka absolut alla utrymmen som de klarar att gå, springa, klättra, klänga och hoppa till. Och doftar det dessutom mus (här har någon varit före mig) är lockelsen oemotståndlig.

Våra tammöss har (via avel och domesticeingsprocesser) blivit lugnare, stillsammare (en anpassning till burlivet), och mycket mer trygga. Under 100-tals generationer av mänskligt urval, har två saker hänt, som jag ser det. OBS det här är inget fakta utan mina egna tankar, så som jag tänker (fast med faktalitteratur och egen erfarenhet som grund)

Det ena är att vi har tagit tillvara och utvecklat vidare, den "personlighetstyp" som svarat på hot, med freeze i stället för fly. En minoritet hos vilda möss, men det finns.

Det andra är givetvis att vi selekterat de möss som kan anpassa sig till att leva i små burar, och fortfarande må bra.

Såsom är fallet med flertalet domseticerade husdjur, avlar man också oftast på djur som lättast blir tama, vare sig man gör det medvetet eller inte. Man tycker givetvis bäst om de djur som man kan knyta an till.

Så, efter denna långa utläggning: Nej, mina möss rymmer inte! Skrattande

Tammössen AVSKYR att falla! De vill VETA var de sätter fötterna!! Och de ser dåligt, de kan inte bedöma (lite längre) avstånd med blicken. De vill inte hellerklättra, med en avgrund inunder sig, om de inte känner att här får de ett riktigt säkert tag.

Som Grodan skriver, de är TRYGGA, de behöver inte "kasta sig" för att känna att de ska överleva, då väljer de hellre det säkra före det osäkra.

ariama
2012-09-18 10:58
#17

Sedan finns det förstås de tammöss som fortfarande både hoppar och rymmer.

De har kvar vildmusens behov av mer stimulans, mer behov av att upptäcka nya saker och nya miljöer. Större drift att ta sig fram till det andra könet, särskilt under brunst.

Dessa möss kan vara helt förtjusande sällskapsmöss, goa och tama och mysiga - men de är svåra att ha så att de mår bra, för de kräver så mycket av sin människa. Man kan lika gärna ha en liten pytte-mini-hund!

Eller så är de både rymlingar och otama - och då är det inget kul längre, varken för mus eller människa. Dessa möss har fastnat i ett läge mitt emellan tam- och vildmus, och hör inte hemma i någondera världen längre.

Det finns också de möss, oftast lite mer äventyrsbenägna, som råkar ramla ut en gång, och upptäcker att det inte är farligt. Möss är som sagt lätta och mjuka och smidiga, och tar sällan skada av ett fall. (gäller inte de framavlade större och tyngre mössen). Dessa möss kan fortsätta av bara farten, för att det var så kul.

De sträcker sig ner så långt de kan, hängandes i baktårna, tills de förlorar taget liksom av misstag, hoppsan! Glad

Ytterligare en variant, sällsynt, har kvar så mycket vildmus att de aldrig går ur popcornstadiet (vildmöss är ju popcornmöss hela livet, för att överleva). Dessa går inte ens att hålla som vuxna. Det har jag upplevt en gång. med en egenuppfödd unge för 6 år sedan.

Om någon har fler tankar eller förslag till beteende och liknande, så skriv gärna dina tankar!!! Jag  älskar såna här diskutioner! Det intresserar mig så mycket!

Etologi (läran om djurs beteende) och domesticeringsprocesser är ett stort intresse genom hela mitt liv! Kyss

Lurvas
2012-10-06 10:49
#18

# 17 Intressant det du skriver. Jag såg ett program på tv för ett tag sen som handlade om domesticering av olika djurslag. Det var intressant men djurhållningen var ju som den var på den tiden och i de länderna - tyvärr. Men där hade någon gjort ett experiment med vildaråttor. De avlade åt två håll mentalt. Åt ena hållet avlade man på flykt och aggresivitet, egenskaper som vilda bytesdjur behöver för att överleva och i den andra gruppen så avlade dom bort dessa egenskaper. Efter 60 generationer så fanns INGA sådana beteenden kvar i den gruppen. Dom tog framm en helt ohanterad råtta och hanterade den som om det vore en tillgiven hundvalp. Det tycker jag visar på hur viktigt det är att avla på mentalitet. Det visade att aggresivitet och flyckt inte är inlärda beteenden utan de ligger i generna, annars så skulle bytesdjuren dö ut rätt snart. Sen kan ett djur så klart genom erfarenhet lära sej vad som är farligt och inte, även om den saknar de naturliga generna för flykt beteende.

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Upp till toppen
Annons: