Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1124 ggr
[Em_I_Am]
8/26/12, 11:15 PM

Pälsavfall på ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll upptäckte jag något som för mig va mycket märkligt. Fick en chock när jag tittade till några bebisar som är en och en halv vecka gamla. De har blivit mer eller mindre nakna!

Nu har jag förstått att det kan vara så att pälsen kommer tillbaka så det behöver väl inte vara någon nakengen som poppat upp. Men väldigt intressant och jag följer bebisarna med skräckblandad förtjusning.

Jag hade alla bebisar uppe igår och såg inget konstigt alls. Några Stexels har haft lite tunn päls, men det kan ju dåliga Stexels ha. Idag, nästan exakt ett dygn senare är fem av tio ungar mer eller mindre nakna. De mest nakna har inte ett fjun på kroppen mer än på huvud, tassar och svans.

Ohyra tror jag inte på eftersom jag synat se såå noga ikväll med förstoringsglas. Ingen rodnad, inget kliande. I den här buren bor två honor med sina två kullar. Bara den här kullen ser så här ut men honorna diar båda kullarna. Så jag tror inte på pälstuggning. Alla morrhår är intakta.

Mamma till kullen är lh, pappa är Stexel. Pappa är från Zurvivings och där har inte dykt upp några ungar som bytt päls så här innan. Men det finns någon zoo-mus i stamen. Likaså zoo-möss hos mamman.

Tänkte visa upp bebisarna här och ta kort allt eftersom och se vad som händer. Alla bebbarna jag inte ska behålla är tingade men jag håller i dom tills jag vet vad det rör sig om.

Har sett ungar i andra trådar här som blivit nakna på det här viset innan, men de har oftast varit lite äldre?

Mössen får egenblandad mat och färskmat regelbundet så någon brist tror jag inte det är.

Grodan, visst har du sett pälsavfall på några av dina, men då på Satiner?

Annons:
[Em_I_Am]
8/26/12, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Samma bebis för tre dagar sedan.

[Em_I_Am]
8/26/12, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Väldigt naken bebis…

[Em_I_Am]
8/26/12, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De börjar fälla bort pälsen på bakdelen. Och det går alltså väldigt fort från att vara pälsade till nästan helt nakna. Jag hoppas VERKLIGEN att inget är fel på bebisarna eller att det är någon dålig nakengen som poppat upp.

Grodan
8/26/12, 11:31 PM
#4

Jösses! Ja, det stämmer att jag hade Satiner som tappade pälsen nästan exakt sådär. Och de SÅG också krulliga ut, fast alla var släthår…

Jäkla söta är de i a f.Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/26/12, 11:38 PM
#5

Frågade om stammen men gick upp och läste lite mer noga att mamma är LH och pappa STEX.

Jadu. Jag kan ju bara gissa på följande

  • Fuzzy-anlaget finns hos bägge föräldrar
  • modern har haft näringsfattig mjölk (förlåt, men det kan hända att ungar tappar päls av den anledningen faktiskt)
  • något konstigt anlag har dykt upp som gör att detta händer

Det är ganska vanligt att Rex-råttungar har en liten "naken" tid när de släpper bebispälsen vid 5 veckors ålder och den nya pälsen inte hunnit komma upp än. Jag förespråkar att man inte avlar på sådana djur.

Nu är ju dina (och även mina för några år sedan) kala vid första pälsutväxandet. Det låter som om något är knas med hårsäckarna om det inte är Fuzzy…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
8/26/12, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja jäkla skumt. Hoppas som sagt inget är fel på dom :-S

Här är pappa, Zurvivings Rufs Kim. Krulltott är han iaf. Dock inte så lång päls längre. :-P

Annons:
[Em_I_Am]
8/26/12, 11:41 PM
#7

Jag hoppas verkligen inte att mammans mjölk varit näringsfattig :-S Borde inte det i så fall bero på dålig kost?

Grodan
8/26/12, 11:47 PM
#8

#6 Han kan ju vara något slags krull som kan ge sådan avkomma ibland. Det finns ganska många olika krull-gener och jag har aldrig orkat göra research om dem. Men han ser lite annorlunda ut, gör han inte?

#7 Ja, alltså det kan ju vara så att hennes mjölk är bra, men att någon viktig vitamin fattades och att det då ger detta resultat. En del honor kan få hur bra kost som helst men kan ändå inte ge ungarna bra mjölk. Om detta borde det faktiskt finnas massa forskning. Kan du inte söka på nätet?

Jag vet att en liten parvel som fick fostermor från dag 1, han tappade all päls när han var 1½-2 veckor gammal. Hans fostermor hade mjölk som var till 2 veckor gamla ungar. Så han fick inte i sig allt han behövde, men han överlevde och blev 1 år 10 eller 11 månader gammal.

I vilket fall, har du ESBILAC hemma så ge dom lite varje dag om du känner dig orolig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
8/26/12, 11:55 PM
#9

Jag vet inte om han ser annorlunda ut? Magda har bröder till honom hemma och Annelie har ju avlat på dessa linjer ganska länge. Men klart det kan dyka upp något skumt iaf, helt klart. Jag har inte haft "finmöss" innan som är rent färg- eller hårlagsavlade så jag vet ärligt talat inte hur en bra stexel ser ut irl. Dumt nog. Är inte så lätt att komma till några riktigt bra möss när man är en okänd doldis inom musvärlden ;)

Jag har esbilac hemma och ska ge dom det. Dessa två mammor med två kullar diar varandras ungar. Den andra kullen är lite äldre. Kan det då vara så att dessa mindre fått för lite av sin riktiga mammas mjölk? I så fall kommer jag aldrig ha två kullar i samma bur igen :-O

Har dvärghamster-mammor som sköter varandras ungar och till och med varit med om honor som inte varit dräktiga men fått igång mjölk ändå och hjälpt till att dia ungar. Det har aldrig varit några problem alls, så jag tänkte inte att det kunde vara ett problem att ha två musmammor i samma bur :-(

Grodan
8/27/12, 12:02 AM
#10

#9 Ja, där är det nog i så fall. Att honan med mjölk avsedd för äldre ungar diat dessa.

Jag har sällan två musmammor tillsammans, men ibland kan även jag fuska.

Jag kan inte säga att det är vanligt. Inte någon har i a f pratat om att de haft detta problem tidigare. Den kullen jag hade för några år sedan så satt ju modern själv med sina ungar. De såg minst sagt skabbiga ut, men vid 5 veckor var de helt normala.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
8/27/12, 12:14 AM
#11

Det är med skräckblandade känslor jag följer kullen måste jag säga. Intressant, men är så klart rädd att något är fel. Ska lägga upp bilder snart igen. Återvände pälsen på dina snabbt efter det att de tappat?

ajanki
8/27/12, 8:34 AM
#12

Jag hade två texelbebisar från en annan uppfödare som tappade pälsen, men dom var ju äldre. Dom var 4-5 veckor och tappade pälsen nästan helt! Sen fick dom tillbaks den och såg då ut som semilånghår och inte texel….

ariama
8/27/12, 9:18 AM
#13

#9. "Dessa två mammor med två kullar diar varandras ungar. Den andra kullen är lite äldre. Kan det då vara så att dessa mindre fått för lite av sin riktiga mammas mjölk?"

Det här är anledningen till att jag aldrig har flera honor ihop som får ungar! Först och främst behöver de nyfödda ungarna råmjölken, som är den allra första mjölken som produceras. Där finns massor med livsviktiga antikroppar som sätter igång immunsystemet hos ungarna.

En nyfödd unge ska inte ha mjölk från en mamma som kanske har ungar som är ett dygn äldre eller mera.

Sedan förändras mjölksammansättningen hela tiden, för att passa ungarnas tillväxt i det stadium som de är i. Och som alla vet, går det ju rysligt fort med musungar!

Exakt hur det ligget till hos möss, vet jag inte. Jag översätter från häst och människa. Då får jag korta ner sex månader (minst) till 3 veckor.

Annons:
Vildvittrans
6/4/13, 4:34 AM
#15

Putt. Mamman till dessa ungar visade mycket lite intresse för ungarna. Hon fick vara kvar för jag hoppades på att det skulle ändras men det resulterade bara i att hon diade enstaka ungar, ofta inte ens hennes egna. Däremot tog den andra honan fin hand om allihop, men uppenbarligen va det ingen bra idé och kommer aldrig upprepas igen.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
6/4/13, 6:39 PM
#16

Inlägg #13 är så viktig!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
6/6/13, 1:23 PM
#17

Ja det är det verkligen. Nu kommer jag inte ha fler kullar möss eftersom jag har så mycket med min hamsteravel. Men det är samma sak där. Det låter rått och jag mår lite illa av mig själv när jag tänker så men jag kommer ärligt hellre avliva i framtiden än använda adoptivmammor. Det va inte roligt att se dessa små, halvnakna och senare väldigt sjukliga bebisar. Allt det där hade jag kunnat skona dom ifrån. Ungefär samtidigt som detta skrevs avvisade deras riktiga mamma dom helt och fick flytta ur buren eftersom hon vart aggressiv när de försökte dia. Hon fick givetvis aldrig fler ungar.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
6/6/13, 1:23 PM
#18

Om inte adoptivmamman har ungar som är precis lika gamla förstås.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
6/6/13, 1:37 PM
#19

Det gäller att SNABBT inse problematiken och kunna sätta in ESBILAC eller som förslag i #18 sätta in ungarna hos adoptivmor med mjölk som passar ungarnas ålder. Har hon ungar som är YNGRE är det bra, har hon ungar som är äldre bör man mata med ESBILAC.

Kan man inget av ovanstående så håller jag absolut med #17. Då bör man nog avliva. För det är inte säkert att man kan hjälpa dessa möss till ett långt och bra liv. Kan man inte ge dem den näring de behöver när de är små så kommer de inte att kunna vara friska och fullt fungerande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
6/6/13, 1:49 PM
#20

Jag har försökt nappa nyfödda hamstrar. Det lyckades inte. Men vet att några lyckats med möss. Men det är inte lätt när de är så små. Skillnad när de hunnit bli upp emot en vecka gamla kan jag tänka.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Annons:
Grodan
6/6/13, 1:54 PM
#21

#20 Sant, det är mkt svårt att nappa ungar som bara är någon dag gamla. De måste också ha fått moderns första mjölk annars klarar de sig inte. Man brukar säga minst 2 dygn gamla (att de alltså fått sin riktiga moders mjölk i 2 dygn). Att alltså placera nyfödda ungar som EJ fått någon mjölk alls av sin mor hos en annan hona kräver att den honan kan erbjuda exakt den mjölk de går miste om, dvs nyfödd-mjölk. Som amaira skriver i #13 råmjölk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
6/6/13, 1:59 PM
#22

precis

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Raggedydoll
6/12/13, 8:40 PM
#23

Måste bara lägga mig i. Detta hände mig med! Fast mössen var äldre. Nu när de är avvanda har de fått tillbaka all sin päls igen, hittar inga tecken på någon sjukdom, varken då eller nu.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Grodan
1/7/14, 7:15 PM
#24

Nyfiken, hur gick det med dessa bäsar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
1/7/14, 7:29 PM
#25

Ingen lever idag tyvärr. Jag tog bort några redan när dom va små. Minns iaf att en hona va sådär smurfliten o ynklig. Resten togs bort allt eftersom. De hade fruktansvärt dåligt immunförsvar. Lejonkungen levde längst o va en riktig sötnos men även han rosslade en dag. Ett misstag jag aldrig gör om :-(

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
1/7/14, 7:40 PM
#26

Asch då. Var nyfiken på hur pälsen blev på dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
1/7/14, 7:58 PM
#27

Pälsen kom fort tillbaka och efter två veckor kumde man onte tro att de varit skalliha. Lejonkungen hade som va lh hade lång o tät päls.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: