Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 713 ggr
Velinga1984
8/29/12, 9:42 AM

Vilka färger kan ställas i standard/ OS ?

Jag ska upp till SM, tanken var att bara ställa i Pet Class först men har några som man kan kanske få en bedömning på i standard? Har letat på hemsidan men hittar inte alla varianter som jag har hemma Flört Nu tror inte jag att någon följer standarden så den klassen ställs mest som en kul grej för att jag vill lära mig mer om hur mina ser ut Tungan ute

*Tricolor

*Splash

*Siamese longhair aby

*Silver Agouti

*Silver Agouti (burmese?) colorpoint

Annons:
Littlem
8/29/12, 10:32 AM
#1

Du kan kolla på svemus sida i standarden vilka möss som är godkända :)

http://www.svemus.com/se/standard/allman-musstandard/

Grodan
8/29/12, 10:54 PM
#2

*Tricolor - Går bra att ställa i Standard!

*Splash - Går bra att ställa i OS!

*Siamese longhair aby - Går ej att ställa som Aby, men som Siamese LH ev. Aby tillåts endast i Shorthair. Tycker du kan spara dina pengar om musen inte är jättesnyggt LH samt bra typ och storlek.

*Silver Agouti - Går bra att ställa i Standard!

*Silver Agouti (burmese?) colorpoint - Går att ställa i Standard som Colorpoint, men… hm… om inte typ, storlek och allt är supersnyggt kan du spara dina pengar… Tungan uteFlört Alltså om musen är tickad colorpoint…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
8/30/12, 6:26 AM
#3

Tack ni som svarat :) Jag har ingen aning om hur en snygg mus-typ ser ut, engelsk typat?

ariama
8/30/12, 8:32 AM
#4

En snygg mus-typ ska framför allt se harmonisk ut i typen.  Titta på musen, ser de olika delarna ut att passa ihop med varandra? Ger helhetsintrycket (endast typ och form, inte färg och päls) en wow-upplevelse?

Lät konstigt kanske, men det funkar lite så, tycker jag. Även om man har olika uppfattningar om vad man gillar bäst, så är ändå grundharmonin där, och den "känner man". Förutom det, ska den inte vara för liten.

Engelsktypat, ja. Det ger definitivt bäst resulatat, för standarden är skriven utifrån en perfekt engelsktypad mus.

Helhetsintryck: Ser din mus ut som en råtta? (kanske vacker råtta Kyss men ändå)Då har den på tok för små öron.

Ser svansen ut som en snörstump som hänger fast där bak? Då är den på tok för smal/tunn och jämnbred.

ariama
8/30/12, 8:32 AM
#5

Så här står det i SVEMUS standard:

Musen skall vara proportionerlig i förhållande till sin storlek.

Musen måste ha en lång kropp och ett långt, välformat huvud, inte för smalt eller spetsigt,

ÖGONEN skall vara stora, runda och framträdande.

ÖRONEN stora och ha en form som påminner om kronbladen hos en tulpan, fria från veck, upprätt burna med stort utrymme emellan dem.

KROPPEN skall vara lång och slank, en smula välvd över länden, och livfull i framträdandet;

SVANSEN, som måste vara helt fri från knyckar, skall löpa ut som en naturlig fortsättning på kroppen och vara kraftig vid roten eller svansansättningen, gradvis smalna av som en pisksnärt till en tunn spets, längden ungefär lika lång som musens kropp.

Om ej variantens standard förutsätter annorlunda, skall PÄLSEN vara kort, absolut slät, glänsande och mjuk att vidröra.

Musen skall vara absolut medgörlig och fri från olater och får ej vara föremål för beteendestörningar eller andra sjukligheter. En mus utan morrhår, blind på ena eller båda ögonen, dräktig, digivande, med yttre parasiter, tumör, sår eller håravfall, sjuk, deformerad eller med svansknyck skall diskvalificeras.

Vattnadal
8/30/12, 11:20 AM
#6

Splash är väl med i standarden sen årsmötet?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Velinga1984
8/30/12, 12:27 PM
#7

#6 Är det? Vet inte om det är ändrat på Svemus-hemsida? Måste man veta färgen, min splash står bara splash i stamtavlan.

Grodan
9/1/12, 1:57 PM
#8

#6 Nä, tror den är os bara… men har väldigt dåligt minne… äter för lite animaliskt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
9/3/12, 12:52 PM
#9

Dubbelkollade med domarrådets ordförande, splash är standard nu, sen årsmötet. Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
9/3/12, 3:23 PM
#10

#8 Jodå, Splash är standard sedan årsmötet. Till och med bedömningen på årsmötesutställningen räknades som godkänt eftersom mötet förklarade Splash som standard från och med 2012.

#0 Aby är enbart godkänt som korthår än.

Grodan: Om man vill ställa en variant som OS måste väl en provstandard skrivas för den varianten? Typ långhårsaby? Det är väl inte bara att ställa vad som helst som OS?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
9/3/12, 3:26 PM
#11

#7 du behöver inte veta färgen. Splash ställs som splash och bedöms utifrån hur jämt utstängt splasharna är. Splash jämställs md en self, men går under tecknad. Knepigt det där…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
9/3/12, 4:44 PM
#12

#9 + #10 Ok. Jäklar, nu blir jag senilförklarad.

Vi måste lägga in det i Standarden. Splash ligger ju under OS.

#10 Japp. OS-beskrivning måste finnas. Det står i utställningsinformation om hur det går till.

klippt från SVEMUS utställningsinformation:

----

Bedömningsregler för OSTANDARDKLASS
Ostandardiserade (OS) klasser anordnas i både standard och teckningsklass. Ostandardiserade varianter i standard och teckningsklass anmäls på blankett för ostandardiserade möss i samband med anmälan till utställning, dvs varianten skall beskrivas på blanketten. Om beskrivning av varianten redan finns inlämnad så behöver detta förfarande ej upprepas. Preskriberingstid för en ostandardiserad variant, utan guidestandard, är tre år. Premierkvalitet (PK) får utdelas i OS-klass.

Arbetsgång vid standardiserande av NYA VARIANTER
Möss i färger/teckningar/hårlag/arter mm som inte upptagits i SVEMUS standard tävlar i egen klass för ostandardiserade varianter: OS-klass.
1. Med anmälan skall en blankett för OS-varianter medfölja. På blanketten beskriver anmälaren den nya varianten (detta behöver inte upprepas till kommande utställningar).
2. Kopior på blanketten skickas till domarrådet, samtliga godkända standarddomare samt
eventuellt teckningsdomare. Ansvarig för detta utses av styrelsen.

3. Musen/mössen bedöms mot den allmänna musstandarden samt den nya beskrivningen. Domaren skall på utställningen avgöra om den nya varianten är en ny variant eller ett dåligt exemplar av en redan standardiserad variant.
4. När minst 2/3 av domarkåren har bedömt den nya varianten och ansett att det är en ny variant skall en guidestandard (dvs en försöksstandard) för varianten skrivas och godkännas av domarrådet. Guidestandarden skall vara så lik en standardbeskrivning som möjligt och skall antas som bilaga till standarden.
5. Minst tre generationer av varianten måste ha ställts ut i OS och bedömts efter guidestandarden innan uppflyttning till standard är aktuellt. Varianten kan ha guidestandard hur länge som helst. När domarrådet är säkra på att den stämmer överens med den nya varianten skall guidestandarden godkännas som standard.
6. Om det gäller en ny färg måste minst ett exemplar av varianten finnas i enfärgade släta, icke tecknade exemplar innan guidestandarden kan godkännas som standard. Om det gäller en tecknad variant måste minst ett exemplar vara slät korthår innan guidestandarden kan godkännas som standard.
7. Ett eventuellt uppflyttande från guidestandard till standard beslutas om på årsmötet, efter inlämnande av motion. Första året i standardklass är enbart ett försök, därefter tas varianten helt upp i standarden om inga klagomål framförts. Om omständigheterna så kräver kan varianten få ytterligare år på försök eller flyttas ner till OS igen.

-----

Vi har ingen OS-blankett… hm… minns att jag gjorde dessa, men inte exakt hur de såg ut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: