Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1181 ggr
vevve89
8/30/12, 5:18 PM

Bäbisar i höst/vinter?

Hej!

Jag vill skaffa möss men kommer inte kunna göra det förrän tidigast oktober/november.

Men vill söka lite för att hitta uppfödare i Sthlms-området.

Möss jag vill ha är Texel och/eller Långhår i teckningarna Bläsad/Splash/Broken.

Undrar alltså om de finns någon som föder upp de typerna här i Sthlm och kanske kommer få en kull i höst/vinter? Vill ha 3-4 honor.

Annons:
vevve89
8/31/12, 8:10 AM
#1

tass

ariama
8/31/12, 8:39 AM
#2

Hej Vevve!

Du hade gärna fått berätta lite mer om vem du är ( tonåring, mamma med barn, eller sånt, här finns så många olika personligheter ), hur du ska ha mössen t.ex. detta som jag fann efter lite research Flört :

Vevve: "Möss kan jag ha i sovrummet (vilket jag inte kan med rådisar) och kommer isf skaffa ett terrarium att ha dom i. funderar på 3-4 st honor. + att dom inte luktar lika mkt som rådisar."

och om du haft möss förut, eller är påläst på annat vis.

Hur som helst, du verkar OK Glad, och mina nästa kullar är beräknade till december. Det är möjligt att det finns något som passar dig i början av nästa år.

Färgerna är chocolate-baserade, samt recessive yellow. Hårlag är "lite allt möjligt", förekommer även långhår och lockigt. Även lite olika teckningar dyker upp.

Jag avlar på "beteende" i första hand, och har snälla och gosiga sällskapsmöss.

http://bjorndalsmossens.blogspot.se/

Mvh Anne-Marie

vevve89
8/31/12, 9:24 AM
#3

Berättar lite om mig. Tänkte inte på det riktigt!

Jag är 23 år, har en dotter på 6 år som är otroligt bra med djur och rör dom inte om jag inte är med vilket är otroligt skönt. Hon är blivit lärd sedan liten att man är försiktig med såväl stora som små djur!

Jag har sedan 8-års ålder haft kaniner. Nu är min äldsta kanin 9 år gammal (i oktober). Har annars haft marsvin, råttor, ödlor, vandrande pinnar.

Jobbar deltid på en ridskola med stalltjänst sedan i januari, sommarjobbar på systembolaget men kommer börja söka ett till deltid (utöver stallet) i höst.

När det väl är dax för möss kommer jag köpa ett akvarium/terrarium att ha dom i men har inte hittat något jag vill ha än då jag tycker att de antingen är för små eller så är de trasiga (blocket).

Jag läser här inne dagligen för att lära mig saker och har några månader till att ta reda på viktiga saker. Och söker på information jag behöver veta.

vevve89
8/31/12, 9:29 AM
#4

#2 Kollade din blogg och såg att du hade flera fina tecknade möss. Är mest intresserad av tecknat då jag har förkärlek till det.

Vet du vilka du kommer ta kullar på i vinter? Så man kan få se föräldrarna? =)

Natalb
8/31/12, 9:53 AM
#5

jag avlar på tecknat, har 2 möss med bläs fast än så länge så är de för unga för att avlas på, har däremot en kull mellan Imon och Emma som väntar.
vet inte ifall det blir honor över i den kullen då jag förmodligen ska behålla en och 3 är redan nu tingade verkar det som.
men kommer förmodligen på en kull till inom kort, vilka det blir vet jag inte med Alice som är astrex satin är planerat att avla på iallafall.
och har sen även planer på lite Tricolor framöver

så hos mig kanske det inte finns möss föränns lite senare i höst/vinter

min hemsida: http://www.kronans.weebly.com

där ser du bilder på dem iallafall ^^

vevve89
8/31/12, 10:01 AM
#6

Alice var ju riktigt söt! =) Hoppas du hittar rätt hane till henne..

Är som sagt tidigast slutet på oktober jag kan köpa möss. Kommer troligen bli lite senare då jag vill hitta rätt och inte bara ta första bästa. =)

Vart bor du ngn stans?

Annons:
Natalb
8/31/12, 10:08 AM
#7

jag bor i farsta och i bro (bor på internat)
och även jag avlar först och främst på beteende

ja har jag ingen själv som passar så kommer jag söka runt efter nån att låna :)
men tror att jag kanske ska ha kenai då han är så otroligt gullig mot mig, men osäker då kenai är tricolor så får se hur jag gör ^^

Charlie2006
8/31/12, 10:44 AM
#8

Jag kommer få black broken, tricolor, splash, black, creme och pew till hösten/vintern. Dock bara i korthår. I engelsk och korsad typ. jag avlat först och främst på temperamentet . Bor utanför Göteborg, men transport brukar ju oftast kunna fixas. FamilyMagnusson.weebly.com

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

vevve89
8/31/12, 10:51 AM
#9

#8 Temperament är viktigt men måste gå efter vad de hemma säger också då jag fortfarande bor hemma och de vägrar korthåriga tyvärr så måste vara långhår/texel och kanske astrex.

det är "kravet" från dom hemma… =/

Velinga1984
8/31/12, 11:26 AM
#10

#9 Vad grundar dom valet av hårlag på? Hemma har jag olika varianter av hårlag och märker ingen skillnad ;)

vevve89
8/31/12, 11:36 AM
#11

#10 de tyckerr inte om mösd och råttor. Ser dem som skadedjur och tycker då att krull/långhår är bättre då de inte ser ut som de vilda. Krull tycker de är lite söta. Helfärgade är det inte ens snack om, speciellt inte helfärgade bruna å svarta. Så vill jag ha möss måste jag bland annat gå efter deras krav + hitta bra temperament.

ariama
8/31/12, 12:27 PM
#12

Ah, nu börjar du få lite att välja mellan. Ta dig tid att träffa mössen "personligen" innan du slår till! Är mitt råd. Skrattande Och ibland får man kompromissa med famlijen, det är OK tycker jag.

Natalb vet jag har trevliga och mysiga sällskapsmöss som säkerligen passar dig och familjen bra.

Vilka möss jag kommer att para i november/december vet jag inte exakt säkert ännu. De är på tillväxt, och utvärdering sker med tiden. Men det blir chocolate/tan och recessive yellow-ungar. Några tecknade också. Några bör bli långhår och några lockiga också. En och annan "mjuk fluffboll" kan också dyka upp.

4 stycken tecknade honor att sälja, lär jag inte få. Knappast 3 heller, kanske 2. Jag har egentligen väldigt svårt att svara dig alls redan nu. Bara hålla i minnet att du är intresserad, och jag kanske får någon/några som intresserar dig.

vevve89
8/31/12, 12:43 PM
#13

#12 jo å d känns bra då jag som sagt inte vill ta första bästa. Blir 2-4 jag vill ha. Kollar runt massa redan nu då kraven från de hemma är ganska höga. Ha gärna MIG i tankarna om du får Krull eller långhåriga tecknade honor. =)

Annons:
Grodan
9/1/12, 1:47 PM
#14

Vevve89. Mitt tips är att du väljer en uppfödare som du köper din trio eller kvartett mushonor av. Detta för att om du köper möss från olika ställen och sätter ihop i en flock riskerar du att någon, några eller alla blir sjuka pga att de har olika bakterieflora samt olika starkt immunförsvar mot nya bakterier.

Åk hem till uppfödaren och kontrollera att denna har friska djur. Träffa föräldrarna till kullarna. Köp inte om det inte känns bra.

Tänk också på att möss hos en uppfödare fast sittandes i olika burar kan ha olika bakterieflora. Så väljer du ur olika flockar/burar försäkra dig om att det funkar bakteriemässigt. Om det inte gör det kommer ev någon att insjukna 2-3 veckor efter hopsättningen.

Jag bor inte i Stockholm, men har i a f en kull med LH planerad om ca 3 veckor. Jag har planerat hopsättningen av föräldra-djuren i 2 månader med tanke på bakteriefloran (jag har bytt spån mellan burarna så att mössens immunförsvar kunnat vänja sig) och parningen bör inte resultera i att varken mor eller far blir sjuk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 3:00 PM
#15

#14 Tack för tipsen, hade tänkt i första hand kullsyskon! =)

LH=Långhår? Vart bor du någonstans? Tror du ungarna kommer bli tecknade?

Får man se bilder på föräldrarna till ungarna? Och en beskrivning om hur de är? Kan bli svårt att åka för att hälsa på innan något är bestämt om det inte är inom stockhom.

Grodan
9/1/12, 3:32 PM
#16

#15 Låter bra med kullsyskon! Skrattande

LH = Longhair japp! Jag bor 13 mil från Cityterminalen typ… Flört

Ungarna kommer att bli helfärgade - utan vita inslag - i Burmese, Blue Burmese, Siamese och Blue Point Siamese.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 4:26 PM
#17

#16

Blue point Siamese var ju väldigt fina men kommer det bli röda eller svarta ögon?

Grodan
9/1/12, 4:32 PM
#18

Röda. Siamese har röda ögon. Även himalayan.

Fast Siamese ögon mörknar med tiden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 4:36 PM
#19

#18 Ok, inte helt haj på färger osv än. :P

Synd med det då de vägrar släppa in rödögda i huset. =/ Har en blå/röd-ögd kanin men hon blev godkänd endast för att hon har mkt blått i ögonen.

Dom ställer höga krav vilket är jobbigt att följa… Men gör jag inte det får jag inte skaffa möss.

Grodan
9/1/12, 4:42 PM
#20

#19 Det är ok. Jag bor så långt bort så jag kommer nog inte på fråga ändå. Dessutom är det inte säkert att jag kan sälja några ur kullen… Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
9/1/12, 4:48 PM
#21

Tänkte skriva lite mer om möss jag vill ha; + krav hemifrån

Hårtyp; Texel, Astrex (med mkt krull) och Longhair. (Krav hemifrån på att de inte får vara släta, även helst Texel)

Färger; Spelar ingen större roll.

Teckning; Helst tecknade möss, BEW går bra annars. EJ helsvarta eller bruna(krav hemifrån)!

Ögonfärg; Svarta, rödögda får jag inte ta innanför dörren (tyvärr)

Vet att det kan vara svårt att hitta rätt möss med så mkt krav men jag har inte bråttom, jag vill hitta möss med bra temperament och försöka följa färg/teckenkraven.

vevve89
9/1/12, 5:10 PM
#22

Ska försöka kompromissa då det går bra med korthår också… Men får se hur d går!

vevve89
9/1/12, 5:48 PM
#23

Gick i den mån att helfärgat är okey och rödögt också. Helst svart då men ok med röda också bara dom är krulliga!

Då lägger jag till att jag även söker Black/Tan, Black och bruna varianter… *yay*

Men fortfarande texel (helst), Astrex och longhair!

Grodan
9/1/12, 6:44 PM
#24

Haha… Så Siamese LH eller TEX går nu alltså?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 7:08 PM
#25

#24 Precis, det är svårt att prata med dom om olika typer, i början var det bara tecknade texel som funkade. =P Sen beror d på HUR långhåriga dom är… Men försöker så gott det går här hemma:P haha

vevve89
9/1/12, 7:13 PM
#26

Grodan, har du bilder på några LH siameser att lägga upp? Gärna Blue point? Så jag kan visa dom hemma osv. Försöker visa mkt bilder så de får se fina möss!

Grodan
9/1/12, 7:16 PM
#27

Har inga nya bilder. Min kamera är inte så bra. Har nog ingen Blue Point LH nu heller.

Morakullan´s Önskemus, Siamese Blue Point, LH


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
9/1/12, 7:20 PM
#28

Tack, ska visa bilderna! De kan väl inte annat än falla för möss när de ser bilder? =)

Grodan
9/1/12, 8:31 PM
#29

de är tagna med blixt… ögonen ser då inte alltid så trevliga ut…

Siamesen har den charmen att den mörknar med åldern, får mer färg på pointer och även ögonen mörknar. Jag har en ettårig hane som har så mörka ögon (och mörk färg) att de ser svarta ut.

Här är ett foto på honom (han är en av mina mest fula möss med avseende på typ). Ej blixtfoto


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 8:53 PM
#30

Tack! Nu börjar dom med att jag bara får skaffa 2 st, sj tycker jag 3 är bäst då man har tid att fixa ny kompis med tanke på bakterier osv om en av dom skulle dö… =/

Grodan
9/1/12, 8:55 PM
#31

#30 Ja en trio är absolut bäst.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
9/1/12, 9:09 PM
#32

#31 just antalet verkar väldigt svårt att ändra… =/ Så verkar bli 2…

vevve89
9/1/12, 9:16 PM
#33

Hur blir det om man har 2 och ena skulle dö av okänd anledning och man köper en kompis till den? hur funkar det om man tar en unge från samma stam?

Grodan
9/1/12, 9:17 PM
#34

#32 Men kan du inte förklara allt om 3-mus-regeln (snott från Eva Johanssons begrepp 3-rått-regeln)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
9/1/12, 9:21 PM
#35

Hur förklarar man den bäst?

Upp till toppen
Annons: