Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1065 ggr
Smullis
9/1/12, 9:07 PM

Skaffa möss

Jag vill veta mer om dessa söta små djur! Då jag saknar att ha gnagare funderar jag på att skaffa igen, tänkte att man kanske kan testa något nytt, därav möss.

Så ös på med fakta och berätta gärna om egna erfarenheter och tips. Hur är det egentligen att ha möss? Har haft gerbiler innan, är det någon likhet mellan gerbiler och möss? Skrattande

Har läst igenom flera Artiklar flera, flera gånger och har varit intresserad av möss en lång period nu.

Släng gärna in bilder också! Främst på långhåriga, texel, fuzzy i alla färger!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Grodan
9/2/12, 12:36 AM
#1

Jag kan inte svara på de två frågorna du ställer. Jag vet inte hur det är att ha möss… haha… jag har haft möss, utan avbrott, sedan 1989. Min första mus hade jag 1983. Trots det så vet jag inte. Jag vet bara att livet UTAN möss inte är värt att leva. Helt urbota korkat svar, jag vet. Hoppas någon annan kan svara bättre.

Görbisar vet jag inte mycket om. Jag tror att möss är lugnare och mer kontaktbara. De är inte så mkt för att krafsa och gräva, även om de givetvis gör det. De dödar inte en toarulle lika fort som en gerbil. Det vet jag, för vi hade tävlingar mellan gerbil och mus i toarullesöndertuggning, labyrintspring och ärtätning eller vad det var på 90-talet… hihi… det var väldigt skoj


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
9/2/12, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hejsan Smullis och välkommen hit!

Ska försöka svara lite på din fråga.

Hur är det egentligen att ha möss?

Det är helt underbart att ha möss, har bara haft möss i tre år nu men skulle inte klara mig utan dom! De är smarta små djur, några av mina möss är så tama att dom kommer när man ropar deras namn, när man sätter ner handen i buren så kommer dom springande och klättrar upp för armen och vill pussas, umgås eller helt enkelt bara komma ut ur buren:) Möss har en speciell lukt som många reagerar på men hanar luktar mest, men är man bara noga med att byta i buren, tvätta alla grejer samtidigt så tycker inte jag att lukten stör alls! I stort sett så tycker jag att möss är lätta att ha, om dom har en bur som är beriklig med saker så måste man inte ta upp dom varje dag som man måste med en massa andra gnagare. Dom är dessutom lätta att ha i större flockar, då pratar jag om honor, hanar kan vara lite svårare att ha i flock.

Jag hade gerbiler på 80-talet men måste erkänna att jag kommer inte riktigt ihåg hur dom var jämfört med möss.

Det som är viktigt när man skaffar sina första möss är att vara noga med vartifrån man köper dom, särskilt om man vill ha dom som tama husdjur! Det finns många jättebra uppfödare som avlar på temperament och livslängd.

För den enda nackdelen som jag kan se med möss är att dom bara blir runt två år :(

Har ju säkert inte fått med hälften här av vad jag hade kunnat skriva…men fråga på och titta runt på sajten för det finns mycket läsvärt härSkrattande

På bilden min långhåriga hane Gurka som jag hade för två år sen.

Smullis
9/2/12, 12:20 PM
#3

#1 Haha, Grodan då Flört

Tror också att möss är lugnare och mer kontaktsökande än gerbiler. Har ett akvarium som är 110*40*40. Är möss väldigt känsliga för ljud?

#2 Det låter rikitgt mysigt! De skvätter inte ut spån från buren hela tiden då? Flört

Praoade i en djuraffär för några månader sedan och där hade de möss. Tyckte inte de stank alls trots att burarna var smutsiga, vi skulle städa dem. Ägaren av djuraffären tyckte att de luktade mycket Tungan ute Kan jag ha varit förkyld, tro? :P

Vilken gulleplutt du hade! Som sagt, enda nackdelen verkar vara deras ålder Rynkar på näsan

Tack för 2 finfina svar!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Grodan
9/23/12, 9:24 PM
#4

#3 Jo, de skvätter ut spån ur buren om det är en gallerbur och det är sådant spån som lätt går att skvätta ut… Flört

Det där med lukten är så olika. Vi har alla olika näsor och tolerans.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: