Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 4359 ggr
[RoxannaH]
2012-09-02 01:37

Korsningsschema

Jag fattar inte det där med korsningsschema…

Hur vet man vilka bokstäver man ska använda?

Kan någon förklara det för mig? Oskyldig

Annons:
Grodan
2012-09-02 02:35
#1

Det finns en del trådar här man kan läsa

http://mus.ifokus.se/discussions/4d717492b9cb46221d084299-genetik-farger-teckningar-mm

Och bara för det hittade jag inte fler. Jag vet att det finns flera. Hittar dem bara inte.

En bra artikelserie om hur man gör korsningsscheman skrev Maria Grönkvist 1996

Från SRS hemsida:

•  **GENETIK
**- "Elementär - svårare färggenetik" av Marie Grönkvist

- Del 1 (Ur HR nr 65, April 1996)

- Del 2 (Ur HR nr 66, Juni 1996)

- Del 3 (Ur HR nr 67, Augusti 1996)

- Del 4 (Ur HR nr 68, Oktober 1996)

- Del 5 (Ur HR nr 69, December 1996)

- Källförteckning & kommentarer

En söt grej är denna sida: http://www4.liber.se/gy/prodstod/4701610_biologi/genind_mon.htm# <---- klicka på animation och du får se hur klyvning funkar… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-09-02 02:56
#2

Så om jag parar en säg Lilac (aa bb dd) med en Champagne (aa bb pp) blir det Silver (aa dd pp) ?

Eller ? Skäms

Grodan
2012-09-02 03:03
#3

Haha… jag svarade bara på rubriken. Hänvisade dig till korsningsscheman.

Kom på att du frågadeom vilka bokstäver man ska skriva, hur man vet dessa…

Hur man vet vilken genotyp musen har.

För det första säger ju färgen som musen har en del. Har man inte stamtavla eller använt djuret i avel kan man inte veta vilka recessiva gener djuret bär på.

Du har rätt angående genotyperna på Lilac och Champagne.

Lilac - aabbdd

Champagne - aabbpp

Gemensamma nämnare är aabb. I kullen får du aabbDdPp. Alla blir detta. Det vill säga Chocolate. Chocolate med anlag för Blue och Pinkeyed Dilution.

Om däremot din Champagne är aabbDdpp så kan du få Lilac.

För att du skall få Silver… går inte. Du har för många gener inblandade. Du parar två Chocolate-varianter med varandra och då är det det du får: Chocolate och Chocolate-varianter


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-09-02 03:09
#4

Men hur kan dd bli Dd? Och pp bli Pp? Obestämd

Grodan
2012-09-02 03:14
#5

Klyvning. En gen från mamma och en gen från pappa…

Dominanta anlag visas med stora bokstäver. Recessiva med små.

En Chocolate är aabbC-D-E-P- osv  med - menar jag att jag inte vet.

Man skriver inte ut alla bokstäver om man inte vet med säkerhet.

Om vi antar att Chocolate jag nämde där ovan är anlagsbärare av Blue, Recessive Yellow och Pinkeyed så blir den ju aabbC-DdEePp. Om den också är anlagsbärare av Himalayan så blir den aabbCc(h)DdEePp


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-09-02 03:15
#6

Har du läst amairas genetikskola här på sajten?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[RoxannaH]
2012-09-02 03:18
#7

Den här har jag läst länk

Grodan
2012-09-02 03:30
#8

#7 Ja, det är ju samma som finns här + lite till… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-09-02 10:02
#9

Jag ska rita exempel, vänta lite Flört. (nån timme eller nån dag eller nåt)

Korsningsscheman kan vara lite krångliga när man ska ha med gener från fler lokus än två Glad.

ariama
2012-09-02 10:27
#10

Lokus betyder gen-plats.  (Loki i plural/flertal)

Du kan se de olika loki som olika rum, dubbelrum. 

Om en mus är ett hyreshus, så har den en lång korridor med hyres-rum innanför dörrarna som följer på rad.

Om du går igenom korridoren så ser du att det står A på den första dörren, B på den andra dörren, C på den tredje dörren, osv.

I A-rummet (A-lokus) får endast finnas hyresgäster på A. I B-rummet finns endast hyresgäster på B, osv.

Andersson, Bengtsson, Carlsson, osv Flört

Aldrig aldrig någonsin att man skulle kunna finna en Carlsson inne hos Andersson!

Så, alla i A-lokus heter alltså Andersson. Men de har olika förnamn. De kan heta A(y), A, a(t), a, a(e). Lite lustiga förnamn, men ändå, så heter den familjen Glad. alla har namn som börjar på A (med stor eller liten bokstav)

Men hela familjen kan inte bo samtidigt i rummet, det finns bara två sängar! Bara två familjemedlemmar alltså. Å andra sidan står ALDRIG en säng tom där!!

De olika familjerna kan inte använda andra familjers förnamn! Så till exempel Carlssons heter C, c(ch), c(h), c(e), eller c, i förnamn. och ALLTID bor två av dessa i Carlssons rum, det som det står C på dörren till.

Däremot kan de två rumskamraterna ha samma förnamn. Så hos familjen Andersson kan det bo två stycken som båda heter a. Eller A. Eller vilka kombinatiner som helst! Inom A-familjen alltså.

ariama
2012-09-02 10:31
#11

Sedan har de olika familjerna och familjedeltagarna sina speciella arbeten att utföra. Det är en riktigt spännande historia, men det är också en annan historia som jag inte berättar nu.  En riktigt spännande dokusåpa är det. Flört

*Sagoberätteskan har talat*

ariama
2012-09-02 10:47
#12

"Så om jag parar en säg Lilac (aa bb dd) med en Champagne (aa bb pp) blir det Silver (aa dd pp) ?"

Tankefelet du gör här, är att du "hoppar över" ett rum!

En lilac skrivs aa bb dd, precis som du gör. Men alla rummen finns fortfarande där! Det är bara det att man inte skriver ut dem, för att man vet att det bara bor "vanliga Svensson" där. Samma sak med champagnen.

Skriver man ut alla rummen och namnen, så är lilac aa bb CC dd EE PP

På samma vis blir champagnen aa bb CC DD EE pp.

När du sedan flyttar om hyresgästerna till den nya musen, så ser du att det händer en förändring i D- och P-rummen! Därför måste du skriva ut hyresgästerna i dessa rum också!

Den nya rumsfördelningen blir alltså aa bb CC Dd EE Pp och den nya musen blir svartögd svart.

Grodan
2012-09-02 13:12
#13

#10 LOL, ball liknelse. Tror den kan hjälpa många med genetik faktiskt. Skrattande

amaira: jag vet att du ritade och förklarade i en annan tråd om korsningsscheman. Försökte leta men hittade inte den. Det var inte så jättelänge sedan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2012-09-02 13:50
#14

Här hittade jag en spännande tråd, fast eg artikel av amaira

om-mutationer-och-nakenmossens-genetik


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-09-02 15:40
#15

Men alltså om bb & pp blir till Bb & Pp. Blir det så för att båda föräldrarna har båda? Och så blir det en dominant ? O_o

Grodan
2012-09-02 16:32
#16

#15 Klyvning. Nu får du banne mig skrolla upp till #1 (klicka på länken längst ner och kolla på animationen! Förresten är den sidan, Biologi A, mkt bra - där tas genetik upp på ett mkt lättförstått sätt.). Jag kan inte förklara på ett pedagogiskt sätt och amaira förklarar så pedagogiskt att t o m jag ibland blir helt förvirrad.

Korsningsschema går ut på att göra en "lista" över vilka genotyper det kan bli vid avel av två djur. Ägg och spermie som möts bär på en kopia av föräldrarnas dna-sträng. Men endast halva dna-strängen - därför att i det nya djuret kommer en halv sträng från mor och en halv från far och då blir det en ny komplett sträng.

Detta är apenkelt förklarat och kan låta lite fel (gnäll inte på mig sen, tack!). Vi pratar om allell, genpar, lokus osv. Men jag säger här bara dna-sträng. (Eg innehåller varje könscell en slumpaktigt vald allell från varje lokus)

Dna-strängen på ett djur innehåller en lång radda med gener. Varje gen betecknas som två bokstäver. Könsceller innehåller en bokstav - en gen från varje lokus. Alltså mor och far skickar bara iväg en "halv" dna-sträng…

Dessa halva dna-strängar möts sedan och bildar en hel dna-sträng hos det nya djuret. Det kan det variera vilka gener som finns i varje ägg och spermie. Därför gör man korsningsschema.

Du berättade om mössen som du vill para

  • Lilac - aabbdd
  • Champagne - aabbpp

Du har betecknat deras dna-sträng. En del av den. Den du känner till. Det är inte heller möjligt eller nödvändigt att skriva ut fullständig sträng.

Vi antar att deras korekta genotyp är

  • Lilac - aabbddPP
  • Champagne - aabbDDpp

För att det blir för komplicerat just nu om de är anlagsbärare av annat. Obs att en bokstav är fetmarkerad i föräldrarnas genkod.

Vid parning får varje musunge från Lilac-musen ett litet a, ett litet b, ett litet d och ett stort P; abdP

Från Champagne-musen får varje musunge ett litet a, ett litet b, ett stort D och ett litet p; abDp

Generna från mor och far bildar en ny dna-sträng i det nya djuret och då slår man ihop abdP med abDp och då blir det aabbDdPp

aabbDdPp är Chocolate. Chocolate som har fått en Blue gen från sin Lilac-förälder och en Pinkeyed-gen från sin Champagne-förälder.

Parar du syskonen får du: aabbDDPP, aabbDdPP, aabbDdPp, aabbDdpp, aabbddPP, aabbddPp, aabbddpp… (glömde kanske någon) = Chocolate, Champagne, Lilac och Pale Lilac - gör du ett korsningsschema på detta får du klyvningstal…

Silver får du aldrig! Du måste "ta bort bb" från en eller bägge föräldradjuren först…

DOES THIS MAKE ANY SENCE ELLER SKA JAG LÄGGA NER???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-09-02 17:16
#17

Och Grodan har förstås rätt och jag skrev fel i #12 längst ner:

"Den nya rumsfördelningen blir alltså aa bb CC Dd EE Pp och den nya musen blir svartögd svart." Det ska givetvis vara svartögd chocolate!!!

ariama
2012-09-02 17:33
#18

#15, "Men alltså om bb & pp blir till Bb & Pp. Blir det så för att båda föräldrarna har båda? Och så blir det en dominant ? O_o"

och "Men hur kan dd bli Dd? Och pp bli Pp"

dd blir Dd?

Du har lilac i ditt exempel, lilac är både chocolate och blå på en gång, den har generna bb och dd (resten hoppar vi över nu). Samt PP eftersom hon inte är rödögd.

När hon paras, kommer endast EN av generna bb, och EN av generna dd att flyttas över till ungen.

Den andra b- och d-genen kommer från pappan. Han var champagne, vilket är rödögd chocolate, utan blått!

Han har generna bb och DD att flytta över till ungen (en av  dem alltså, ett b och ett D)

Från mamman får ungen b och från pappan får ungen b = bb

Från mamman får ungen b och från pappan D = Dd (eller dD om man vill, det är samma sak)

Ungen har fått bb Dd.

Sedan är det ungefär samma sak med rödögongenen, mamman har ingen mutation på P-genen utan har PP. Medan pappan har röda ögon och har pp.

Ungen får en P-gen från varje förälder = Pp.

Den stora bokstaven är svartögd, och dominant. Så ungen blir svartögd, men bär på rödögt. Det syns inte, förrän ungen får egna ungar, då det kan komma rödögda ungar om det vill sig.

Grodan
2012-09-02 17:41
#19

Såg att jag också skrev fel i inlägg 3… oups… jag skyller på att jag fryser… hihiSkrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-09-02 19:45
#20

Det blir så mycket att hålla i huvudet på en gång. Fiddelie gav en svår fråga!

Ett korsningsschema med 4 lokus inblandade (aa bb dd pp) är större än jag klarar av faktiskt!

Åtta sätt hos vardera förälder att kombinera sina egna gener att skicka i väg in i nästa generation, ger 64 ungar att hålla reda på *svettas*

Tungan ute

Annons:
ariama
2012-09-02 19:47
#21

Fiddelie! Släpp probemet! Det är överkurs så det skriker om det.

Nöj dig med att försöka förstå ett korsningsschema för ett eller två lokus. Sedan använder du din energi på någon annan genetiskt uppgift som för dig framåt. Kyss

Grodan
2012-09-02 19:57
#22

#20 Nä. Fiddeli gav ingen svår fråga. Men Fiddeli läste inte våra inlägg och kollade upp länkar. Så kändes det när det efter 15 inlägg kommer en fråga som bevisar att hon inte hänger inte med…

Jag har aldrig varit bra på att förklara genetik på nätet - varför har jag inte skrivit någon genetikartikel? just det (FAST, jag har tänkt skriva en "Enkel genetik" och att det då skulle vara en enkel på riktigt) - , men jag förstår problemet och försökte beskriva som för en femåring.

Jag är inte ens säker på att Fiddeli var/är ute efter ett korsningsschema.

Eg kanske hon undrar om hur hon får fram Silver. Och då är ju svaret, tyvärr, det går inte om du avlar två Chocolate-varianter med varandra…Tungan ute Simpelt och tarvligt uttryckt, men den som inte förstår kan låta bli att trycka på "Bra inlägg"… (något ni gör här på TOK för lite)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-09-02 20:06
#23

Om frågan är så som jag uppfattar den, så är den svår.

Det är enkelt för oss att säga Flört att det är "lätt", som efter ett antal år liksom har sugit in det hela med modersmjölken (musmammornas modersmjölk, hihi).

Men jag vet, jag har pratat med människor som bara inte får ihop det, och som sedan ger upp. Och det tycker jag är så synd.

Jag förklarar inget som jag inte själv tycker är roligt att förklara! Samtidigt fräschar jag upp mina egna kunskaper, de behöver ju användas för att inte tappas bort. I alla fall för mig. Nötas in, liksom.

Korsningsscheman är jag inget bra på, så det kändes uppfräschande för mig, att ge mig i kast med problemet, och förstå dem bättre själv.

Grodan, det här med korsningsscheman. Använder man dem verkligen på möss, när så många olika färggener är inblandade? Är de inte mer ett hjälpmedel för många olika alleller på ett eller två lokus? Funderar jag över. De känns inte precis som något hjälpmedel för mig i alla fall!

Grodan
2012-09-02 20:12
#24

#23Jaha, och hur uppfattar du frågan?

Det är en rubrik. Sedan är det ett inlägg

"Jag fattar inte det där med korsningsscheman…

Hur vet man vilka bokstäver man ska använda?"

Det svarade jag på i #3.

Dock kom en ny fråga i #2

Ok… jag är lite ordmärkig nu… men förklara gärna hur du uppfattar frågan. Jag kanske har missat något.

Ett svar kan ju vara såhär:

Gå in på mus-ifokus och presentera de två mössen du vill avla på och bifoga deras fullständiga stamtavla så ska vi säga vad du får i kullen och förklara hur vi ser det… hihi

Jag använder inte korsningsscheman. Jag kan ha för många gener inblandade för att tycka att det är ok.

Jag kör min grodvariant. Skriver bara mössens genkod och sedan räknar jag ner som i delat med i matte… hehe… ok inte riktigt men nåt sånt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[RoxannaH]
2012-09-02 20:12
#25

Nej alltså jag hade inget syfte med att para de två färgerna. De var mer för att förstå hur korsningsschemat fungerar.

Jag ska ge mig på och läsa igenom allt igen och se om jag fattar nå mer då O_o *skyller på att hon är blond*

ariama
2012-09-02 20:20
#26

# 24. Grodan. Jag har läst andra frågor av Fiddeli på FB, så jag vet att hon har börjat plugga genetiken, och att frågan är uppriktig. Glad Det handlar verkligen om korsningsscheman.

Kanske förstår jag frågan, därför att jag länge jobbat med samma fråga, och även gjort samma tankefel? Det där schemat kan vara knepigt att få ihop!! I alla fall för mig. Glad

Grodan
2012-09-02 20:26
#27

#25 Ok. Och har något gått in i huvudet då?

amaira gjorde en ny tråd med korsningsscheman. Jag ska kolla mer noga på den sen. Just ska det ätas, matas och ev tas foto


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-09-02 20:37
#28

Hihi Grodan, du får gärna påpeka felen där sen!! Cool Jag ska egentligen inte utföra allvarligare tankearbete på kvällstid. Det är alldeles lustigt hur många kullerbyttor mina tankar klarar av när dagen lider mot sitt slut. Skrattande

Grodan
2015-07-07 00:17
#29

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: