Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 506 ggr
[Em_I_Am]
9/17/12, 11:31 AM

Dålig/blekt Sable, Marten Sable eller bara sotad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten bebis som jag inte vet färgen på. Mamma DY med lite sotning och pappa trodde jag och uppfödaren va Coffee, men Grodan trodde att hans bror som Magda äger är Stone eller Lilac/Burmese. Och de två är väldigt lika i färgen. Massa frågetecken med andra ord.

Egentligen spelar det ingen roll vilken färg han är. Men jag försöker lära mig mer om färger och vill bara diskutera och se om jag tänker rätt eller fel hehe.

Jag tänker så här. Sable ska vara röd med mörk sotning. Han är fisgul med ljusare sotning. Ser ut som en dålig Agouti på ryggen. Det gula verkar bli ljusare och ljusare ju äldre han blir. När han va liten trodde jag han va en Agouti, men ganska röd där han idag är blekgul. Så färgen har förändrats ganska mycket och han är fortfarande liten så det lär ändra sig mer.

En Sable med blekgener blir en Marten Sable och c-genen bleker rött till vitt (?). På grund av det gula kan jag inte säga att han är en Marten Sable heller.

Så då bör han vara en dålig Sable eller bör jag bara säga att han är sotad dålig DY?

Annons:
[Em_I_Am]
9/17/12, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rätt ful färg, men ändå lite häftig på nå vis.

[Em_I_Am]
9/17/12, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ljusa magen med den gula övergången till sotningen

ariama
9/17/12, 12:28 PM
#3

Vad gullig han är! Sött huvud med vackra själfulla ögon! Bedårande Kyss.

En klar DY-sable skulle jag vilja säga. Men vilka fler gener som är inblandade här törs jag inte uttala mig om. Inte marten sable i alla fall. Men någon blekgen tror jag är inblandad i alla fall, eller "bara rejält urusel" DY-färg?

Han ser agoutibaserad ut, med den mörkare nosen också, om det inte är pointer…

Jaja, det var mina tankar, mitt svar är, att jag faktiskt inte har den blekaste aning! Någon mer erfaren (särskilt av blekgener) måste svara här.

[Em_I_Am]
9/17/12, 1:15 PM
#4

Jag tror du har helt rätt ariama! Tror också det är dålig DY Sable och kanske någon form av blekgen inblandat. Den kullen blev en blandad kompott. Tex BEW/Creme, Blå Agouti, DY i flera olika nyanser som sträckte sig från nästan aprikosgul till mörkare röd, med och utan sotning. Pappan har massa färger bakåt och det kombinerat med DY kan väl bara sluta på ett sätt :-P

[Em_I_Am]
9/17/12, 1:17 PM
#5

Glömde tacka för de snälla orden. Han är jätte söt, framförallt är han otroligt mysig, nyfiken och modig. Har aldrig varit popcorn och aldrig varit springig. Han är framåt och sitter inte direkt stilla när han är i handen, men han är inte heller stressad eller det minsta rädd. Bara supernyfiken och väldigt snäll Kyss

ariama
9/17/12, 1:17 PM
#6

En spännande gensoppa med andra ord. Kyss

Annons:
[Em_I_Am]
9/17/12, 1:26 PM
#7

Ja. Nu har jag gjort det. Nu ska jag gå vidare med mer färg o typ-avel. Visst, det blir spännande kullar men aldrig bra färger i såna där kullar hihi.

Upp till toppen
Annons: