Avel & Uppfödning

Märka möss

2012-09-23 22:38 #0 av: Fornuddens

Finns det något sätt att märka små möss för att hålla isär individerna? Jag som kaninuppfödare vet att jag och andra kan märka små kaninungar med väldigt liten prick av nagellack. Kanske inte är samma med möss? Har flera likadana.

Anmäl
2012-09-24 16:10 #1 av: Fornuddens

Ingen av 45 som läst som vet?

Anmäl
2012-09-24 16:47 #2 av: ajanki

Jag har aldrig märkt mina musbebisar men skulle tro att det går bra med en liten, liten prick nagellack.

Anmäl
2012-09-24 17:40 #3 av: Grodan

Jag tycker inte någon form av målning med något funkar, tyvärr.

Jag klipper lite i pälsen eller delar in dem i olika burar.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2012-09-24 17:44 #4 av: Fornuddens

Nu är de ju så pass små att jag inte kan dela in dem ännu, men kanske inte behöver märka ut vem som är vem ännu..

Anmäl
2012-09-24 17:48 #5 av: Grodan

#4 Är det en kull bebbar så kommer du att se skillnad på dem. Du kommer också att känna skillnad, i beteendet och vid hantering.

Anmäl
2012-09-24 17:50 #6 av: Fornuddens

Det är den kullen jag visade :) Gå gärna in på min tråd Grodan som jag lagt upp (den där jag frågar om mörka/ljusa ögon), och titta på ena pappan så kanske du kan hjälpa mig mer med färgerna, hade varit väldigt uppskattat! Skrattande

Anmäl
2012-09-24 17:54 #7 av: Grodan

Har tittat men ser bara att han är Agouti Cream Splash

nu finns alltså inget som heter Agouti Cream... men hans Splashfläckar är Agouti och han är antingen Blackeyed Cream (Bone) eller "Stone"/Beige/Reversed Siamese.

Om alla i kullen blir Blackeyed Cream (Bone) så är han "Stone"/Beige/Reversed Siamese.

Anmäl
2012-09-24 17:59 #8 av: Fornuddens

Hmm, jag är ju ganska ny på genetikfronten, men det dyker väl upp nya bilder när man kan se lite bättre ;) Vet att det finns BEW iallafall, var ju inte så svårt att se..

Anmäl
2012-09-24 19:15 #9 av: zickan

På råttor har jag märkt med vattenfast penna på svans roten om det varit någon som varit lik på färg, lynne och vikt. Eller klippt i pälsen/hållit ena med klippt klor andra oklippta klor.

Anmäl
2012-09-24 20:29 #10 av: Grodan

Jag tycker tyvärr inte att vattenfast penna fungerar på möss. Inte på råttor heller. På möss försvinner de på ett par timmar. På råttor ett dygn kanske. Det är ett jäkla jobb att behöva fylla i hela tiden.

Anmäl
2012-09-24 20:40 #11 av: zickan

Okej. jag tycker penna sitter synligt i uppåt en vecka om det är en mörk penna.

Anmäl
2012-09-24 20:50 #12 av: Grodan

Då måste det vara en speciell och mkt stark penna då. Märke? Länk?

Har du testat den på möss? Mussvansar är ju lite halare och det går nog lätt att tvätta bort för dem, men om det håller en dag i a f är det ju super när man har en kull med identiska Black Tan el dyl.

Anmäl
2012-09-24 22:01 #13 av: zickan

#12 se om jag kan hitta den. Stulit av mamma under någon tidpunkt. Markerings penna för frysmat/plastpåsar. Aldrig testat på möss.

Anmäl
2012-09-24 22:37 #14 av: Grodan

Ok. Jag har kört lite olika pennor. De som är klassade "spritpennor" funkar bra på råttor, typ en liten liten prick.

Märkeringspennor för typ cd-skivor och frysmat har dock inte funkat bra för mig varken på möss eller råttor.

Men jag har bara markerat på svansen. Kanske blir det annat om man markerar på ex ena örat? Förvånad

Anmäl
2014-02-18 16:30 #15 av: Grodan

#13 Vore intressant med märket på den där pennan, för enligt min erfarenhet (som kanske eg inte är så stor, så många olika pennor har jag inte provat) så fastnar inte pennor så bra på mussvansar.

Märka öron med en speciell liten "sax" (Ear puncher) har ju gjorts på möss i många år i lab. Är det förbjudet i Sverige nu?

(bild från http://www.fishersci.com/wps/portal/PRODUCTDETAIL?aid=21423 )

Märkningsschema

(bild från sidan: http://knockout.cwru.edu/services/musfrming.html )

Anmäl
2014-02-18 23:42 #16 av: zickan

#15 Var nån vanlig fryspenna som typ denna jag körde på råttorna http://www.clasohlson.com/se/M%C3%A4rkpenna-Ballograf-Permanent-Friendly-Marker/Pr343129002

Anmäl
2014-02-19 13:35 #17 av: Grodan

#16 Ok. Tack för info.Tummen upp

Jag har som sagt också kört någon permanent marker på råttsvansar som sitter kvar någon vecka, men på möss har det inte suttit kvar så länge...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.