Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3566 ggr
StarryNight
9/30/12, 7:39 PM

Kommer dem rymma?? :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag är HELT nybörjare på detta, lite av ett impulsköp måste jag erkänna.. och detta är mitt första inlägg som skrivs medans tjejerna undersöker nya buren!

Jag ville ha en bur med galler(så de kan klättra), ångrar mig lite nu när jag läser kommentarer i stil med "har du galler bur rymmer de oftare än du tror"! *panik*

De honor jag köpt är bara 9 veckor, och de kanske innebär att de kan pressa sig ut genom gallret 0.7 cm(Ferplast Favola)??

-OM de kan pressa sig ut, HUR säkrar jag buren SNABBT på bästa sätt(gärna med sådan man kan få tag på mataffären, bor isolerat utan bil..)?

Hjälp mig Mus-experter! :)

/StarryNight

Djuren framför allt, alltid!

Annons:
gulzebra
9/30/12, 7:42 PM
#1

Har aldrig varit med om att möss tagit sig ut genom galler själv, men kan tänka mig att en "fälla" är vid luckan - många luckor får en lite större glipa vid "låsanordningen" eller hur man ska säga, lite ståltråd runt där råder bot på det. Men nog ska väl 0.7 mm funka tycker jag Tungan ute

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

StarryNight
9/30/12, 7:48 PM
#2

okej, skönt att höra, har katt och vill inte att det ska bli en tråkig historia..vill kunna sova och lämna huset i lugn och ro! Obestämd

Djuren framför allt, alltid!

StarryNight
9/30/12, 8:48 PM
#3

hmm..nu säger ett annat forum att möss tar sig igenom allt.. vad ska det betyda? :S

Djuren framför allt, alltid!

VStromberg
9/30/12, 9:38 PM
#4

borde fungera! Mina möss kom med nöd och näppe igenom 12mm.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

gulzebra
9/30/12, 10:05 PM
#5

Med katt hade jag personligen hellre haft typ terrarie. Hade katt och gerbiler när jag var liten, slutade med att en gerbil fick magen uppriven genom gallret :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

StarryNight
9/30/12, 10:10 PM
#6

Får bli en terrerie..men det med nästa månadslön, hoppas de sköter sig tills dess och inte vill ut på äventyr innan dess..de gillar att klättra dock! Glad

Djuren framför allt, alltid!

Annons:
Malinolsn
9/30/12, 10:56 PM
#7

Hade galler i början till min ena honflock, slutade med att jag hittade henne i ett flingpaket som stod på bänken tillsammans med buren. 
Hon tyckte att det var myyyycket bättre att bo där Flört

Är olika hur pass rymningsbenägna möss man har, men jag skulle inte våga chansa och använda galler igen tyvärr. 
Hade för övrigt en gammal fågelbur (som inte längre är tillåten att hålla fåglar i, hoppas jag), där gallret hade så smala mellanrum att knappt vattenflaskspipen kom in.
Kom på henne en gång innan jag hann skaffa annan bur, och det var inte gallret via luckan hon pressade sig ut genom..

ariama
10/1/12, 9:09 AM
#8

Troligtvis rymmer de inte. Det beror på vilka möss du har, möss är så olika, både i storlek och beteende.

Trevlig tanke med gallebur som klätterställning åt mössen, det uppskattar dom! Kyss För säkerhets skull räcker det om du har buren stående ovanpå något (som inte är större än burens undersida) så buren kommer upp en bit från underlaget. Då har de ingenstans att ta vägen om de "rymmer", utan använder både innersida och yttersida som klätterställning.

Problemet är katterna. Som Gulzebra säger, kattklor har inga problem att ta sig igenom galler, och en nyfiken mus kan lätt bli dödligt skadad.  Och fort går det, du hinner inte ens blinka!

Ha inte möss och katt i samma rum så länge du har gallerbur.

Grodan
10/1/12, 6:46 PM
#9

Hej StarryNight och välkommen hit och som musägare!

Jag tycker det är en bra bur du har till dem. Gillar konceptet med djup botten för gräva och bygga gångar och galler upptill.

Möss växer fort, så kanske behöver du inte skaffa ny bur för att de just nu är små och ev kan pressa sig ut ur gallret på vissa ställen.

Jag har bara haft problem med en kull som växte upp i "fel" bur. Jag var mitt i flytt och hade inte hjärnan med mig helt nu i somras. Tänkte inte på att det föddes bebisar i en bur med lite för brett galler. När ungarna var 2½ vecka pressade sig flera ur gallret. När de blev äldre kunde dock inte rymma.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StarryNight
10/1/12, 10:37 PM
#10

De är inständga i mitt -från och med nu- kattfria rum.

Kan redan nu säga att jag är sååå glad attt spånet inte yr ut ur denna bur modell..för jösses vad dem har jobbat hårt i natt och gjort gångar!

Innan jag gick hemifrån imorse rullade jag in buren(inte taket!) med gladpack i nån slags desperat försök att få dem på andra tankar än att pressa sig ut under dagen..haha! X)

Aja, när jag kom hem låg de och sov djupt, så jag får fortsätta hålla tummarna att de forstätter att sköta sig som matte vill!

Djuren framför allt, alltid!

ariama
10/2/12, 8:09 AM
#11

Dina möss är över 2 månader gamla. Om de inte tillhör den allra minsta kategorien möss, kan de inte rymma genom ditt galler som ändå är ganska tätt. Jag tror inte du behöver vara orolig.

Upp till toppen
Annons: