Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3600 ggr
Lamina
10/5/12, 5:40 PM

Jag ska göra revolution bland musburarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så less på mina musburar. Dom är otympliga, fula och jobbiga att städa. Gallerburarna är dessutom osäkra, då lillkatten är lite väl närgången. För att inte tala om hur tråkigt det ser ut med en massa burar som är helt olika. Nu ska här göras revolution!

Jag ska göra egna burar, utav samlalådor. Jag tänkte mig att 45-literslådorna borde funka alldeles utmärkt till hanarna, som går ensamma eller 2 och 2. Till dom ska jag ha algotställningar, varje ställning rymmer 3 lådor. Köper några lådor extra också, då man aldrig kan ha för många extraburar.

Till min lilla honflock, som just nu rymmer 4 individer, tänkte jag använda mig av 130-literslådorna. Men så tänkte jag att det skulle vara snyggare och behändigare med denhär. Då kan jag dessutom köpa 2, som jag kan stapla lite snyggt på varandra, och dela på min lite väl stora flock i terraiet också. Bra eller dålig ide?

Matskålarna är jag också less på. Men ikeas blockljushållare löser det problemet galant i dom mindre burarna. Och i dom större får dom en serveringsskål.

Såhär ser inköpslistan ut. Och när jag kollar på priset så förstår jag inte varför jag inte har gjort dethär tidigare?!?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
10/5/12, 5:43 PM
#1

Nu återstår bara problemet att hitta något bra galler. Har dom bra galler på granngården kanske? Eller Jula? Biltema? Det är dom affärerna jag kan komma på som jag har i närheten, men jag har inte lyckats hitta något galler på någon av dom. Någon som har något tips på vart man hittar/vad det heter så jag vet vart jag ska leta och vad jag ska leta efter?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ivanhoe81
10/5/12, 5:53 PM
#2

det finns grillgaller på biltema har jag för mig, annars så är det bara ta fram en lödpenna och bränna upp mängder med småhål i locken för ventilation

Lamina
10/5/12, 6:06 PM
#4

Nu är ju inte jag någon expert, långt ifrån. Men är inte 150 spänn väldigt dyrt för en meter galler..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
10/5/12, 6:07 PM
#5

Mindre trevligt inlägg, tyvärr. Förlåt. Menar inget personligt. Jag blir bara så upprörd över hur rika blir rikare…

Lamina::: ikea skattar inte i sverige,  de bidrar inte med pengar till vårt samhälle. de stoppar det bara i sin ficka


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
10/5/12, 6:08 PM
#6

jo men det är ju styling till bilar och då är det dyrt

Annons:
Lamina
10/5/12, 6:24 PM
#7

#5 Jag är medveten om detta. Tyvärr känner jag för det första inte till något alternativ som är ens i närheten lika bra. Och för det andra är dom flesta multinationella företag ena riktiga skurkar.

Ta nestlé t.ex. Världens största livsmedelsföretag. Deras aggresiva marknadsföring av spädbarnsmjölk i fattiga länder orsakar  miljontals barns död varje år. Och trots bojkott, lagstiftningar, rekomendationer och what not (WHO har varit inblandade bland annat) så fortsätter dom. Nestlé äger så många företag, och säljer så många olika produkter så det är nästintil omöjligt att bojkotta dom. Jag har försökt. Och även om man gör det, vad säger att alternativet är bättre. Dom sysslar säkert med något skumt dom också… Obestämd

Det är som att välja mellan pest och kolera. I mina ögon är alla stora företag hänsynslösa skurkar tills motsatsen har bevisats.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
10/5/12, 6:44 PM
#8

#7 Jag förstår. Jo, så är det. Man får välja. Ibland känns det dock som om ikea borde betala mus-ifokus för all gratis reklam som görs här…Tungan ute

Nåja, jag hoppas du får i ordning dina musburar som du vill. Mina drömburar finns länk till i annan tråd…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
10/5/12, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Låter kanon. Funkar det stativet till Samlor? Hade ju varit smidigt till hanarna måste jag säga.

Den större lådan är bra. Har såna till mina dvärghamstrar och även till några möss. Men att stapla dom går tyvärr inte så bra. Locket tyngs ner och då öppnas den lilla luckan på glänt. Men funkar ju om man inte har rymningsbenägna möss. Eller katt.

Jag har mina i hyllor. Litet galler i locket o sen siktnät uppe på locket på ungefär halva locket så blir det lagom ventilation.

UlrikaD
10/5/12, 7:59 PM
#10

Annars vill jag tipsa om Smartstore lådor. De har en som är 70x40 i bottenyta och ganska hög så man kan hänga massa roligt i taket. 
Dessutom är den helt genomskinlig så man ser mössen väldigt bra.

Finns i olika storlekar såklart men jag gillar denna storleken faktiskt:)

[Em_I_Am]
10/5/12, 8:04 PM
#11

De har jag till mina hanar just nu (efter fått tipset här) och jag är supernöjd!

L8sson
10/5/12, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Låter som ett kul projekt! :D Jag har mindre samlor för jag har mina möss i par bara, så himla lätt att städa och jag har öppna burar. Skulle vilja ha ett annat system till hanarna för de är i samma hylla som mina honor. Men forhoppningsvis ska jag inte ha fler hanar så de funkar :)

Det ska bli kul och se ditt resultat! :D

Lamina
10/5/12, 8:47 PM
#13

#9 Det funkar alldeles utmärkt!

Men det ser ju jättesnyggt ut som du har det! Är det billy hyllor du har till domdär lådorna? Eller vart har du köpt dom?

#10 Problemet är det att jag är less på att stapla burar. Jag vill ha det snyggt, enkelt, funktionellt. Precis så som på bilden i länken ovanför.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
10/5/12, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Såhär tråkigt ser det ut hemma hos mig just nu. Det är så rörigt och tråkigt och fult att jag nästan blir gråtfärdig av att se det. (Gamla bilder från när jag nyss flyttat in och inte hade så mycket inredning.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
10/5/12, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ännu värre ser det ut till höger om terrariet. Och så tar ju burarna en massa plats också. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
10/5/12, 9:05 PM
#16

Fast då väljer jag nog hellre storleken istället för det funktionella.

Jag hade ju antonius-system till mina hamstrar. Jättesnyggt och enkelt men jag tyckte det blev för litet helt enkelt.

Lamina
10/5/12, 9:17 PM
#17

Men hamstrar är ju lite större än möss. Jag funderade på detdär med storleken, och kom fram till att dom nog måste vara i ungefär samma storlek som mina dunor. Tycker dunorna är alldeles lagom stora till ensamma hanar. Till dom som går ihop vill jag egentligen ha lite större. Men jag ska titta på vad jag kan tänkas hitta.

Det sista jag vill är är att stapla burarna. Jag blir galen på mina staplade burar! Skrikandes

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
10/5/12, 9:26 PM
#18

Jag ska testa hur 90-litrarna passar i ställningen. Kan tänka mig att man kan få plats med 2 stycken/ställning. Skulle det passa till 2 hanar, eller ska jag satsa på mer bottenyta istället?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
10/5/12, 9:27 PM
#19

Det är jobbigt det där att få ihop att man ska ha det snyggt, stort, funktionellt och allt på en gång.

Min dröm är ju en hylla med bara terrarium i stora storlekar. Men jag antar att jag får drömma vidare en stund till:)

L8sson
10/5/12, 9:32 PM
#20

Drömma får man!

Jag hade 3-4 stora akvarium och de va skit kul att inreda och mössen bara älskade det. Men de blev osociala och skygga när jag hade de i stora grupper i stora akvarium. För jag tog upp mössen uppifrån.

Nu när jag har mindre och öppna, så har de blivivt mer sociala och lättare att städa! Stora akvarium var så krångligt då jag alltid spolade och skrubbade akvariumen varje gång jag städade.

Jag har ju mindre lådor, men jag har boplatser på backen och uppe i taket i lådorna. De har pinne som de kan klättra på. Så man kan utnyttja höjden tycker jag, de gillar att klättra och bara fantasin sätter stopp när det gäller inredningen.

Annons:
UlrikaD
10/5/12, 9:47 PM
#21

Akvarium har jag aldrig haft. Älskar ju terrarium där man kan öppna framifrån. Har ju några stycken sådana och när jag kommer och öppnar ena dörren så kommer de ju och ställer sig på rad och kikar ut över kanten:)

[Em_I_Am]
10/6/12, 1:52 AM
#22

#13 Hyllan är köpt på Ikea också. Hyllgavlarna heter Ivar (kostar 150kr stycket om jag inte minns fel). Hyllplanen har vi gjort själva av laminerade spånskivor vi redan hade. Men finns så klart hyllplan att köpa också.

StillaSinnet
10/6/12, 9:27 AM
#23

Jag har också hemmagjorda burar med siktnät och har haft det ett par år nu. Bilder finns i andra trådar om hemmabyggen och djurrum

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
10/6/12, 1:27 PM
#24

HÄR finns bra exempel på olika nät. En tråd som Grodan har sammaställt

HÄR finns massor med bilder på olika djurrum med personliga lösningar på burkar och nät

Den samlan som du visar med vikbart lock har jag som vit till foder och det har aldrig slagit mig att jag kan ha dem till mössen…jag tycker botten är så liten när väggen sluttar så mycket. Väggarna är så höga och botten så liten. Jag föredrar andra proportioner på mina burar men ett vikbart lock skulle vara jättebra!

Den lilla vita severingsskålen från IKEA använder jag också, men till råttorna och till blötmat till mössen. mina möss får torrfodret direkt i en hög mitt på bottenytan utan skål så de får lite sysselsättning och då slipper jag också bajsiga skålar som ska rengöras.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

panini
12/31/12, 9:18 PM
#25

#12 Vad är det för samal du har? Och vilken hylla äe det? Har två sådana men får inte plats med 2st 45L brevid varandra.. Obestämd

L8sson
1/1/13, 10:26 AM
#26

#25 jag har en hylla som heter Gorm (78x55x174cm)

Så har jag samla låda 22l (39x28x28cm) Men har även 130l lådan också med större flock i. I de små lådorna har jag max 2 i.

Jag gillar de med höga kanter för man kan göra så mkt på höjden åt dom :)

Lamina
9/3/13, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det tog sin tid, men äntligen har jag fått till min första ställning! 😃

Nu när gnagarna har ett eget rum vågar jag ha öppna burar till mössen nu. Men för säkerhets skull tänker jag hålla burarna långt isär. Jag tänkte mig 2 sånnahär ställningar staplade på varandra, vilket ger plats för 4 burar/ställning. Det borde finnas plats för 3-4 stycken ställningar i gnagarrummet. (Honornas bord tar upp en jäkla massa plats…)

Såhär blir det. Jag tänker prova denhär ett tag innan jag köper lite fler. I nedre buren ska Gorm och Esto bo och i övre mina 3 småpojkar Ygdrasil, Yllet och Yeshi. Funkar det bra ska Bus flickvänner få ta över dom när det börjar bli dags för deras små. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
9/3/13, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Småpojkarnas bur, inte inredd än.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
9/3/13, 1:19 AM
#29

Kul att du äntligen fick din ställning! :) Ska bli kul att se resultet!

Grodan
9/3/13, 1:28 AM
#30

Härligt att du äntligen fick tummen ur!!!

Ibland är det svårt. Men vi hejjar på dig, så du vet! Heja heja

(hm, alltså jag är varken ironisk eller elak… jag bara är såhär)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
9/3/13, 1:31 AM
#31

Ha ha, jag har bara inte kunnat ta mig till IKEA tidigare. Nu kan jag det! Har varit där 3 gånger på en vecka (och skällt ut 3 stackars biträden… 🤔) Har man inget bättre för sig gör det inte så mycket att det tar 2 timmar att åka dit, enkel väg. 😛

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
9/3/13, 1:33 AM
#32

men grrrr… måste du stödja den multimiljonärjätten… *surar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
9/3/13, 1:41 AM
#33

Ja, för den multimiljonärjätten råkar vara dom enda som har det jag söker. Dessutom stöder jag massor av sånna svin bara genom att existera. Egentligen skulle man flytta ut i skogen och leva på rötter och vatten. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
9/3/13, 1:44 AM
#34

Det tror jag inte, men folk tycker det är jobbigt att leta på andra "affärer" antar jag… men jag ska inte gnälla om det nu…

bara du blir nöjd❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
9/3/13, 1:48 AM
#35

Ah, nejdå. Jag hade sånnahär SmartStore boxar förut, som varenda affär säljer. Jag ÄLSKAR dom! Men dom är så sjukt dyra. Jag kan få nästan 3 stycken samlalådor för samma pris, och då är ändå samlorna större! Det är dom det finns att välja imellan, såvida man inte vill köpa Clas Ohlssons dumma fula lådor som varken är större, mer prisvärda eller mer lätthanterliga. 😐

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
9/4/13, 3:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Har städat, möblerat och städat lite till i några timmar nu. Och nu är jag nöjd! Såhär kommer det bli. Råttburen och byrån ska bort. (Nej, det är ingen inredning i råttburen. Jag har sålt det mesta och fick slänga resten idag. Jag ska självklart fixa ny så fort jag kan.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
9/4/13, 3:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Honorna ska också få en öppen bur! Jag ska lägga terrariet tillrätta och fixa en stege ut till bordet. Och så ett snöre runt bordskamraten såklart, för säkerhets skull.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

panini
9/4/13, 9:45 AM
#38

Det blir ju snyggt! ;)

Lamina
9/4/13, 11:44 AM
#39

Ja, jag är helnöjd. När jag var in i musrummet idag njöt jag av vad jag såg. Förut var det burar huller om buller och ingen ordning alls. Nu ska det bli ordning och reda. Inget burstaplande. Inga burar som är jobbiga att öppna och skrämmer mössen. Jag ska helt klart köpa fler sånnadär system. Inatt när jag städade hade jag glädjen att äntligen få slänga mina 2 hatburar. Och i morse när jag gick till bussen hade jag den ännu större glädjen att få se dessa burar bli krossade i sopbilen. Njutning på hög nivå! :D

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
9/4/13, 5:35 PM
#40

#39 Ah, vad skönt. Det är jätteviktigt att man trivs.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: