Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 630 ggr
vevve89
10/6/12, 12:44 PM

(OT) Vackra kille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är bara tvungen att lägga upp bild på min vackraste!

Han ser hemsk ut just nu (lika vacker i mina ögon för det), då han blev opererad i torsdags. Han hade Glaukom i ena ögat och inga behandlingar fungerade så vi valde att ta bort ögat. Han fyller 9 år 29:e oktober. Klarade operationen galant, böjade äta redan på kliniken innan vi kom och åt direkt när han kom hem på eftermiddagen.

Robin Hood heter han!

Annons:
Josefineeklid
10/6/12, 12:47 PM
#1

vilken duktig pojke <3

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

[fuzzygirl21]
10/6/12, 1:00 PM
#2

Nawwe så söt liten sak<3 själv så hade jag en black and tan som hette sotis som dog för några år sen av en behandling mot gulsot :( . Saknar henne fortfarande . Jag gillar färgen på robin hood

vevve89
10/6/12, 1:24 PM
#3

#1 Det är han helt klart!

#2 Det är alltid hemskt när de går bort, haft typ 6 kaniner innan de 3 jag har nu och saknar alla jag haft på olika sätt! De är ju personligheter. Men sen har jag ju haft ett par som tar en större bit än andra. Hans färg är väldigt fin, är Madagaskar.. Haft en madagaskar manteltecknad hona också (2001-2003) men hon var mkt mkt ljusare i sin färg än Robin.

Grodan
10/6/12, 7:10 PM
#4

Underbart med kaninen som är så stark trots sin ålder. Läker det bra?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
10/6/12, 7:15 PM
#5

#4 Han är en krigare<3 Det ser finare ut nu efter 2 dagar men tar 4-5 veckor att läka helt… =/ Inte runnit ngt mer blod från såret (gjorde första dagen) vilket är bra!

Grodan
10/6/12, 7:20 PM
#6

Ser fram emot att se foto sen när det är helt läkt.

Hur har han reagerat? Visar han på någon beteendeförändring med bara ett öga?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
10/6/12, 7:32 PM
#7

#6 Det lär komma bilder lite då å då=)

Nä, han är lika sur som vanligt, stampar när han är missnöjd med något, äter otroligt bra (idag har han fått jättemkt gräs), gör sina behov osv. Nu när han bott inne har han dessutom var en riktig liten tiggare. ;D Sprattlar ibland när man släpper ner (håller i nackskinnet då för att inte tappa), som vanligt när hans höjdrädsla slår till. Så han är sitt gamla jag! =)

Enda är att han verkar lite förvirrad ibland men det har med ålder å göra + att han flyttar mellan burar och saker ändras i burarna. + att veterinären sa att även kaniner kan bli lite dementa. =P

Inom en snar framtid ska jag faktiskt tatuera in hans namn på handleden också!

Grodan
10/6/12, 7:51 PM
#8

Det kan vara bra om han får vara i miljö där han hittar, att du inte möblerar om för mkt… hihi…

Jag har aldrig lyckats ha en kanin så länge att den hunnit bli dement. Kaninus, viltfärgad fransk vädur, blev 5-6 år. Det är nog den äldsta jag haft. Han dog i lunginflammation.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
10/6/12, 8:07 PM
#9

#8 Hah Jo, han är just nu i sin sjukbur och en del av uteburen. Sjukburen är lite för liten men den är ju bara tillfällig då han ska läka! Uteburen har jag delat av då det är jordbotten i hela och måste täcka med lakan, inte det lättaste måste jag säga men lyckades. Han hoppade mest runt en stund å kollade sen satte han sig å åt;) Då han är som mest förvirrad är när han är nyvaken.

Det är bra för en frasse va? Är inte medelåldern runt 6 år? Hade en 1-årig frasse hemma på prov förra året och de är otroligt trevliga, tyvärr funkade inte hon, Cäzzie och Ciara ihop. =/

Jag har haft några kaniner under åren;

Pelle, Dvv, blev ca 1 år, ihjälbiten av en hund Jocke; bondkanin, ca 2½ år, klarade inte kastrering… Molly, Dvv, nästan exakt 2 år, dog pga pasteurella… Snövit; bonde, ca 2-3 år, ihjälskrämd Sötnos, (mammas) vädur, ca 5 år, dog av ngn konstig sjukdom Snuttan, vildkanin, ca 4-5 veckor, dom tog henne ute när hon var för ung… Ciara, löwenblandning, ca 3½ år, ihjälskrämd av en råtta…

Nu har jag Robin, Cäzzie (kullsyster med Ciara) och Rozie. Även ett marsvin som bor med Rozie (vet att det egentligen ska vara 2 marsvin ihop men vi har våra anledningar).

Men Robin är den äldsta kanin jag haft! =)

Oj va ja skrev nu;D Sry!

Grodan
10/6/12, 8:37 PM
#10

#9 Hehe… mja, jag trodde nog en frasse kunde bli 10 år, men han hade ett hårt liv… var hästboxkanin i några år och så fick han träffa brudar… (flera fina blandrasniner blev det) sprang lös och vaktade tomten på somrarna osv…

Jag kommer i skrivande stund inte ihåg alla namn på kaninerna jag hade. Hade en liten kaninuppfödning 1981-1986. Det var bra rullijans på dem för folk lämpade av kaniner de tröttnat på hos mig och flera av dem var inte speciellt trevliga. Sedan hade vi en grävling i området som tog både mina och Ales kaniner en sommar/höst. Det var stor sorg.

Förutom Kaninus var en blå Frasse en av mina stora kärlekar. Chico. Jag övertog honom från Ale (ales här på sajten). Men han blev stulen en sommar då jag placerade honom hos en kompis som hade en bra inhängnad. Han hade sprungit lös på tomten, men jag var orolig att han skulle springa bort och frågade om han kunde bo i en kompis hundgård över sommaren. En dag var han puts väck. Hon bodde mitt i ett samhälle och inhängnaden var eg bara en hage (alltså kunde man böja sig ner och ta kaninen) och Chico älskade människor. Jag var helt förstörd och satte upp lappar överallt, men fick inget svar.

Senare hade jag Cider Muffin, Gul Frasse. Men han dog bara när han var ca 2 år. Mina dåvarande råttor var också väldigt elak mot honom så jag kunde inte ha flera niner sen. Inte med råttorna…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
10/6/12, 8:51 PM
#11

#10 Jag vet faktiskt inte mkt om frassar då jag bara haft konstiga korsningar och dvärgar. Men de är otroligt trevliga!

Om du hade uppfödning förstår jag att du inte kommer ihåg alla namn ;) Vi har aldrig fött upp (skulle tagit en kull på Rozie men går inte då jag har en pasteurella-kanin).

Det är hemskt när folk snor kaniner. Jag har haft kaniner på rymmen många ggr men de har som tur är alltid kommit hem, förutom den som blev tagen av hunden. Hunden hade slitit sönder hela gallret på buren och tagit honom.

Råttor är underbara djur men man ska hålla dom från kaniner och andra känsligare djur. =/ Den som skrämde ihjäl Ciara var en stooor hane, dock lever den nog inte längre då folk lägger ut råttgift i området! =/

Jag tror inte jag kommer ha fler kaniner efter de jag har nu men ska aldrig säga aldrig… =P Men skulle vilja ha en flock på 4-5 honråttor i framtiden. Och så ska jag ju skaffa möss så småningom när det är klart här hemma. (På god väg nu förresten).

Kommer hursom nog aldrig klara att vara helt utan djur!

Lamina
10/6/12, 8:59 PM
#12

Ohh vilken vacker kanin!

Jag hade en madagaskarfärgad dvärgvädur när jag var liten. Hon var den finaste jag visste! Kallade henne Kompis, men hon hade visst något fint uppfödarnamn egentligen. Tog en kull på henne, men någon stal ungarna och sålde dom till djuraffären. Sen vart hon tagen av en lösspringande hund när jag var ute och gick med henne i sele. Skaffade inga fler kaniner efter henne… Obestämd

Men hoppas han läker ihop fort och bra, och att ni kan få flera år till tillsammans. Kyss (tycker ärligt han ser lite tuff ut med domdär stygnen.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vevve89
10/6/12, 9:04 PM
#13

#12 Madagaskar är en fin färg. =) Robin är en uppfödarkanin som sålts till djuraffär, har stamtavla men står inget uppfödarnamn på den. Han är öronmärkt oxå…

Usch när sånt händer, riktigt hemskt.

Han är lika tuff som han ser ut=P Än så länge har det inte varit några problem å hoppas d fortsätter så. =)

Annons:
vevve89
11/3/12, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Han läker fint<3 Imorgon är det en månad sen han opererades och 1 månad sedan vi hade 2 val; operera eller avliva och känns verkligen som vi valde rätt! <3

Att man kan bli så glad av att ens kanin klarar av att hoppa in i det upphöjda huset, bedöma avståndet till utedelen utan att nästan slå en kullerbytta, klättrar på dörren för att få komma ut och äter som aldrig förr.

Ibland verkar det som han försöker titta med det borttagna ögat och snurrar ett par varv innan han börjar titta ordentligt med rätt öga.

Grodan
11/3/12, 6:42 PM
#15

Oerhört stark och tuff kanin måste jag säga!Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
11/3/12, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Det är han och han förvånar oss gång efter gång. Är så glad att han är så stark både i skalle, kropp och själ.

Tatuerade även in hans namn på handleden förra lördagen! <3

Fått frågan många gånger redan; "vad står det där för", hahah.

Grodan
11/3/12, 7:06 PM
#17

#16 Bra namn. Har missat att han heter Robin Hood lite.

Jag tror mycket på att välja rätt namn till djur, att välja positiva namn som står för styrka, glädje osv och inte välja negativa namn. När jag döper mina djur blir det aldrig längre negativa namn som Lucifer eller annat. Upptäckte nämligen efter några år att just djuren jag tilldelat negativa namn blev klena djur som blev sjuka eller förolyckades eller dyligt. Så här är jag skrockfull.

Hur hunden däremot gick från namnet Kääiijjj (skrivs Key) till namnet Korven vet jag inte. Det var han och jag som tillsammans kom fram till det namnet. Men Korven är ett mycket positivt  namn, just för att han själv till stor del valde det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: