Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 5086 ggr
Frosstis
10/6/12, 6:32 PM

Fakta om Möss

Jag funderar på att skaffa möss istället för dvärghamstrar när min nuvarande guldhamster har gått bort.

Så jag vill väldigt gärna ha mycket fakta om möss (då jag inte hittar på sajten eller sökfunktionen).

Ska de klättra, eller ha gallerbur som råttor?

Gräver de mycket, typ som gerbiler.

Kan de bo i en 130 l samla-låda från ikea? Min hamster bor i den nu och kan ju använda den till möss isåfall. Hur många möss kan man ha i den?

Vad är bäst- honor eller hanar? Skillnader? Positivt/negativt?

Hur små är de egentligen? Om ni kanske kan visa på bild.

Hur länge lever dom?

Är möss lugna, eller vill de springa hela tiden. Är de bra klättrare? Jag vill ha höga saker i buren så de får klättra mycket isåfall :)

Vad får de äta och vad får de inte äta. Något de absolut inte får äta? Är de allergiska mot något, något bottenmaterial m.m

tips på inredning? Hur ska man inreda för att det inte ska bli bråk, ska man ha ett hus/mus eller liknande?

Tack för svar! ♥

Annons:
Frosstis
10/6/12, 6:59 PM
#1

Inte någon som vill skriva? Rynkar på näsan

Frosstis
10/6/12, 7:54 PM
#2

Ska de ha färskmat varje dag såsom råttor och hamstrar? Tål de kryddor och sådant, alltså att man kan vänja de vid det, så som råttor?

[fuzzygirl21]
10/6/12, 9:39 PM
#3

Hej .  Jag ger mina gurka och majs :) och mina får blandfröer och hundmat (torrfoder) sen får dom banan och vindruvor . Mina älskar skorpor och våfflor :D

stinakkarlsson
10/7/12, 10:14 AM
#4

Hejsan!

Möss ska inte ha gallerbur, för dem kan ta sig igenom ca 5 mm.

Man ska därför ha en dunabur, men man kan även ha en storplast låda från tex Ikea. Möss är ju nattdjur, så på dagarna sover dem mycket. Men inte hela tiden. Dem gräver en hel del, men inte alls lika mycket som gerbiler. Man ska inte ha 2 hanar tillsammans med varandra för det blir oftast bråk och så. Men man ska ha minst 2 honor tillsammans, eftersom att honorna lever i grupp. Men man kan ju även ha en hane, men det negativa är bara att dem luktar mer. Dem blir ungefär 7-10 cm lång, om man inte räknar med svansen. Dem lever 2-3 år. På dagen är mössen lugna, men sedan på kvällen och natten håller dem igång och hoppar, busar och så. Dem ska ha basfoder, oftast finns det inte att köpa musblandning så då går det lika bra med hamsterblandning. Man ska även ge dem tex barnmat,frukt,välling,gröt eller liknande. Men basfodret ska musen ha dygnet om, medans extrafodret(frukt eller liknande) ger man på kvällen. För dem äter mest på nattid. Man ska inte ha hö, för det tar med sig ohyra. Och inte heller ha spån i botten för det dammar för mycket för musen. Så då kan du ha ett speciellt kattströ som heter "Toa-Lätt" som du har i botten. Inte för mycket bara. Dock vet jag inte om dem tål kryddor. För jag ger dem inte mat med kryddor, har inte hunnit pröva än. Hoppas du fick veta det mesta du behövde iallafall :)

Frosstis
10/7/12, 10:48 AM
#5

#4 Tack för svar! Jag tror inte riktigt på att man inte kan ha en han-flock.

Men jag ska nog ha honor.

Okej, men jag tycker toa-lätt är för dyrt (har haft det till min hamster), men man kan väl ha stl-strö?

Ang fodret, tack! Så de kan typ äta allt (färskmat) som hamstrar kan? Jag ska blanda eget foder.

Hur kan hö ta med sig ohyra? :S Min kanin har inte det.

StillaSinnet
10/7/12, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej! Ursäkta att du har fått väntat med svar här inne. Der är inte så vanligt faktiskt.

Jag tycker du gör helt rätt som byter ut hamstrar mot möss i framtiden. Jag har själv tre hamstrar och de är inte på långa vägar så roliga och aktiva som mössen är. Möss klänger sig dessutom fast vid fingrarna och vägrar släppa taget medan hamstrar bara knallar rakt ut och faller ner i golvet om det skulle vara så.

Möss är som sagt aktiva och pigga krabater som behöver stimulans. Lite påminner de om råttor genom att de gärna klättrar, balanserar och ligger i hängmattor. De gräver dock inte lika mycket som gerbiler och det beror en del på vad de har för strö.
Det skiljer ganska mycket på en stor Engelsktypad hane och en liten svensktypad hona i storlek. Stora möss kan absolut ha gallerbur och de kommer klättra på gallret och hänga i taket, men personligen tycker jag inte om gallerburar ändå.:

  • Det skräpar massor för möss gräver, bokar, gnager och puttar ut genom gallret
  • Det blir dragit. möss är känsliga för drag
  • Gallret är så himla jobbigt att rengöra. Eftersom de klättrar på gallret som kissar de också på gallret (främst hanar) så det måste skuras rent med jämna mellanrum.

Dunor är et bra alternativ men jag gillar dem ändå inte riktigt…

Terrarier är kanon på många sätt men med åren har jag börjat se tendenser till säre hälsa hos de som bor i terrarier och det kan bero på att ventialtionen är begränsad där. Terrarie med skjutluckor i galler vore perfekt, men det finns inte.

jag gör mina burar själv.

i taket smälter jag små hål så man kan fästa hängmattor där och sedan inreder jag buren med massor med "skräp", alltså pappkartonger, äggkartonger, toarullar, tidningspapper och annat som är lättgnagt och som stimulerar mössen. Detta kastar jag sedan vid veckostädningen och lägger in nytt. Jag läggar alltså inte massor med pengar på dyra träleksaker som snabbt blir indränkta med kiss och ohygieniska, men det är upp till var och en. jag har så mycket burar att rengöra att det aldrig skulle gå att hålla trä tillräckligt rent ^^.

Ica plundrar jag på papplådor när de fyller upp godishyllorna tors-fred varje vecka (se bilden)

Möss ska ha mycket säd som bas i sitt torrfoder och därför blandar jag maten själv. De flesta gnagarblandningar innehåller tillsatser som inte alls behövs och en hel del extra socker som inte är bra för möss eftersom de lätt lägger på sig och blir feta som klot :P Socker är förbjudet! Därtill kommer kolhydrater i form av tex bröd som de får mycket snålt med.
Blötmat tar de tacksamt emot och bland det viktigaste att tillföra är tex lax och ärtor. Bra matlistor finns i forumet och du hittar dem om du använder sökfunktionen

Hoppas du hittar svar på dina frågor och när du har bestämt dig hoppas jag du hittar trevliga möss som kommer förgylla ditt liv :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
10/7/12, 10:59 AM
#7

#5 Om toalätt är för dyrt kanske du ändå inte ska ha möss…jag föredrar inte alls toa-lätt utam asp och al i bitar (inte kutterspån). Möss är känsliga för damm och de behöver något som suger upp kisset. De luktar betydligt mer än dvärghamstrar, även honorna.

Ohyra förekommer från alla uppfödare skulle jag vilja påstå. Mask tex. 
Även skabbkvalster som är svåra att se om existensen av dem är sparsam. Däremot om de blir många så ser man det genom sår, tunn päls och att mössen kliar sig. Tillslut blir mössen nergågna och kladdiga i ögon, kan till och med börja insjukna i Rossel osv när immunförsvaret blir för hårt belastat.

Löss kan också finnas men är mindre vanligt om man inte köper från zoobutiker.

Fågelkvalser har förekommit, inte heller så vanligt men flera fall finns under senaste åren

Men förrutom ohyra finns en rad infektionssjukdomar som drabbar möss. Just deras känslighet är deras akilleshäl… mykoplasma, pasturella, nys/fnys och sedan kommer tumörer som de i vissa linjer kan få vid tidig ålder. 
Vi som jobbar för att länga mössens livsålder försöker att ser till att inte avla på möss där det funnits tumörer innan ett års ålder i släkten. Därför väljer vi att avla på mössen så sent i livet som det går, så ev tumörer och sjukdomar hinner visa sig innan de har fått kullar, och därför kan tas ur avelsplaner innan de har spridit sina gener genom avkommor.

Veterinärkostnader och mediciner är långt mycket dyrare än toa-lätt och det är också det som kostar mest i mushobbyn. För det blir garanterat någon resa till veterinären :/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Frosstis
10/7/12, 10:59 AM
#8

#6 Tack så hemskt myckeet ♥

Fast inte säga så om hamstrar, jag äälskar hamstrar ;);)

Jag tänkte att eftersom möss är som mini-råttor så kanske de också ska ha gallerburar, men då tänkte jag fel :D Då behöver jag inte köpa en ny bur, för jag har ju redan en samla låda. Jag har ett lock sedan där jag skärt ut ett hål och lagt på gallret från en miniduna.

Jag tänkte blanda fodret själv av musli, den som innehåller de 4 sädeslagen. Och annat i också då, men det får jag komma på själv.

Jag vet inte riktigt när jag kan skaffa möss, för min hamster "måste" gå bort först (föräldrar..).

Och så måste jag ha tillåtelse att skaffa det istälelt för dv.hamstrar som det var tänkt, men får hoppas på ett ja :D

Frosstis
10/7/12, 11:16 AM
#9

#7 Men.. Ska jag inte skaffa möss för att jag tycker toalätt är dyrt? Obestämd Varför?

Men är det något man kan göra för att förhindra att behöva åka till veterinären och att de inte ska bli sjuka.

Jag har aldrig åkt till vetten med min hamster som snart är 2 år, han är en zoohamster.

StillaSinnet
10/7/12, 11:17 AM
#10

Här finns mer att läsa

Förlåt att jag var plump mot hamstrar (har ju själv, inget illa menat) ;)

Miniråttor är de _inte.
_Råttor kräver, möss är blyga.
Ja, generellt sett tycker jag det är så. Jag har 10 tamråttor som bara SKA ut när jag kommer och matar dem. de sliter maten ur mina händer och hoppar ut på mig. Detta älskar jag ^^.
Mössen springer och gömmer sig när jag öppnar deras burar och kikar sedan försiktigt fram. de äter sällan ur handen eller när de är ute och springer. Hamstrar tar i alla fall emot mat och hamstarar det. möss ignorerar handmatning om man inte jobbar med just den biten av kontakt extra mycket.

Däremot så måste man vygga upp ett bra förhållande till råttorna för att de ska bli så där tillgivna och matteälskande som man ju vill ha en råtta. Rädda råttor är inte kul, agressiva råttor är ännu sämre.

Möss är mycket, mycket, mycket sällan agressiva. jag vill säga aldrig, men så klart finns det de som har bitit någon så det kan jag ju inte säga. Möss är hanterbara av sig själva, mer eller mindre. Utifrån det så kan man sedan bygga upp kontakten med sin mus till nästa intill gränslöshet. Beroende på hur mycekt tid man tillbringar tillsammans.
Jag har inte alls den tiden för varje mus men mina möss är ändå lugna och trevliga. Det kräver jag att de ska vara utan pyssel och kontaktträning, annars får de inte gå i avel här.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
10/7/12, 11:22 AM
#11

#9 ja, det är liksom dyrt att ha möss och toa-lätt lär blir det billigaste FlörtSTL-strö kan de boa i istället för tidningspapper tex.

Hamstrar är itne alls lika känsliga som möss. Det finns en anledning till att just möss används för diverse labbtester med odlingar, cancer, sjukdomar osv. Jag vet ingen som ägt möss några år som inte varit till veterinären någon gång…

Förebygger gör man genom dyrt och bra strö för att förhindra luftvägsproblem, rinniga ögon och snuva/nysningar av damm. Toalätt är ett nödströ som jag använder ibland men det ger röda och irriterade trampdynor. Vanligt spån är värst och sämst.
Man förebygger också genom rätt foder och nyttig blötmat för att immunförsvaret ska stärkas. men ohyra har de eller så har de det inte, och då måste det behandlas. Antingen via Ivomec eller stronghold och båda är receptbelagda så då krävs ändå ett veterinärbesök först

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Frosstis
10/7/12, 12:34 PM
#12

Tack för alla svart Artlink! :D

Hur rastar man möss förresten? Kan de vara i en sån gallerhage?

StillaSinnet
10/7/12, 4:31 PM
#13

#12 nä, det är enklare att ha dem på ett bord. De trillar inte ner som hamstrar som sagt, däremot klättrar de snabbt över ett galler ;)

Bästa kompisen vid läxläsningen. Skrivbordet är buskul att undersöka :D

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Wand
10/7/12, 7:49 PM
#14

Orkar inte läsa igenom allt som skrivits i tråden så det är mycket möjligt att allt jag nu skriver redan har skrivits, men jag är på skrivarhumör och vill dela med mig av det lilla jag vet och erfarit, så here we go! Skrattande

Själv har jag haft dvärghamstrar, guldhamstrar, möss, gerbiler, råttor, chinchillor, kaniner och marsvin. Av alla dessa så står mössen ut så mycket att det knappt går att jämföra "vilka som är bäst" för de konkurerar ut alla djur, nästan. 

Dvärghamstrar är söta och roliga att titta på, de kan självfallet även lära sig saker som inkallning, små trix osv, men det är ändå i regel väldigt lugna små krabater som hellre sitter och mumsar en bit morot än att hitta på annat.

Möss är väldigt aktiva, lekfulla och tacksamma djur. Det jag menar med tacksam är att de verkligen visar uppskattning - att göra rent i buren eller att bara lägga i en ny äggkartong kan vara så kul att de utforskar i timtal!

De är också oerhört intelligenta och snabblärda. Har man tid och engagemang så kan man få mössen att ta sig igenom rätt avancerade hinderbanor. Tipsar dig om att söka "mouse agility" på youtube, du kommer bli förälskad direkt. Flört

De är också relativt lätta djur att ha hand om. Nu ska man ju inte förhasta sig då ett djur alltid kräver mycket tid, pengar och plats, oavsett art. Men för att en mus ska må riktigt bra så behövs inte mycket mer än kunskap och vilja till att lära sig mer.

Ett stort akvarium/terrarium/plastback är i mitt tycke de bästa burarna man kan skaffa då det är snyggare att se på, låter mindre (pga gallerklättring och gnagning på gallerburar), är jättelätta att rengöra och dessutom oftast lättare att inreda snyggt och bekvämt med allt de behöver. En plastback kan dessutom göras till vad man vill - är man lite händig och intresserad av att pyssla så kan man sätta fast några hyllplan, specialdesigna grenplatser etcetcetc.

Bra foder - gärna egenblandat efter musens behov, samt färskmat bestående av allt från rå nötfärs till färsk broccoli, är behövligt. 

Några buskompisar (själv hade jag 6 honor i samma bur och det gick helt galant!) och sedan en riktigt kärleksfull matte/husse.

Voíla!

Jag brukade ha mina möss, ibland två åt gången och ibland enskilt, på mina axlar medan jag satt vid datorn, kollade på film, åt frukost osv. Ibland lade de sig i luvan på tröjan (om jag hade en sådan tröja på mig) och stack ut huvudet och kollade runt medan jag gick och gjorde det jag nu skulle göra. 

Härliga djur, så oerhört!

De lärde sig även snabbt vem som var deras ägare och beskyddare. När jag satte ner handen i akvariet så sprang alla mössen fram och hälsade och kröp upp längs armen, men då min lillasyster satte ner handen så sprang de in under kartonghuset och gömde sig. Därav kan man också bevisligen säga att möss är personliga, sociala och UNDERBARA djur.

Det är även superroligt med alla olika färger, hårlag och typer. Det finns så mycket möss till salu att man verkligen kan ta sig tid till att träffa sina eventuellt framtida möss och ta de som känns allra bäst i hjärtat.

När jag skaffade mina första möss så var det meningen att jag skulle ha enbart två.

Jag kom in i lägenheten och det stod burar ÖVERALLT. Hon sa "du får välja vilka du vill" då nästan alla skulle säljas, och så sa jag vilka jag var intresserad av och hon tog fram dem på bordet. Där fick jag klappa, låta dem känna in sig vid mig och klättra på mig.

Jag gick därifrån med 4 mushonor som jag blivit störtkär i på en gång.  

Jag hoppas verkligen att du skaffar möss, de är helt UNDERBARA på alla sätt och vis! Nackdelen med dem är att de kan lukta väldigt starkt och städning behövs lite oftare än för hamstrar, men det är verkligen också det enda dåliga jag har att komma med.

En musägare har alltid en musa hack i häl.  Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frosstis
10/7/12, 8:42 PM
#15

#14 Åh tack, vill ha möss nuuu! ♥_♥

Jag tänkte kolla vilka uppfödare det finns i göteborg så kan jag åka dit och kolla :D

Det spelar inte så stor roll ifall de luktar mer än hamstrar, jag vänjer mig och jag städar toaletten varje dag osv.

Jag har tittat på videos på youtube, ja :D

Men jag frågar fortfarande: är de som råttor att man kan vänja de vid kryddor? Att de kan äta ex korv eller så.

Något favoritgodis?

Hur arbetsvilliga är de egentligen?

Jag måste övertala mamma att skaffa möss istället för hamstrar..!

#13 Så jag kan bara släppa de på ett bord med leksaker och de håller sig där? :D

Wand
10/7/12, 8:46 PM
#16

#15 Jag tycker att möss är mycket trevligare än råttor och de ligger på samma intelligensnivå, men kryddor ger jag inte gärna mina möss då de trots allt är små och rätt känsliga för styrka.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

StillaSinnet
10/7/12, 8:53 PM
#17

#15 jag ger mina möss rester från vår lagade mat med kryddor i. Inte färska kryddor och inte onödligt stakrt eller salt

ja, jag menar att de springer på bordet och håller sig där :) Det kan i bland händ att de ballanserar på kanten och tappar taget, men de är inte benägna att vilaj ner.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Frosstis
10/7/12, 10:04 PM
#18

#16 och #17 tack :D Så de kan äta salt och sådant? Inte för att jag ska ge det rakt av men rester från middagen :)

Frågade mamma idag om jag får skaffa möss istället för dvärghamstrar, nej sa hon. "du får inget efter puff". Jorå, det ska jag visst!

De ger sig alltid ifall jag tjatar. Men när det börjar bli dags ska jag tjata tjata tjata, det är det enda som funkar på dom :P Ska också skicka ett mejl hur man sköter möss och lite uppfödare och sånt! :)

Frosstis
10/8/12, 9:46 PM
#19

Puttar lite då jag gärna vill ha mer berättelser och fakta om möss och sådant ^^

Frosstis
10/10/12, 6:36 PM
#20

Kan man ha STL-strö?

Puttar lite till Flört

Annons:
Wand
10/10/12, 7:19 PM
#21

Jag använde STL till mina och det funkar superbra. De älskade även att plocka upp kartongbitarna och springa runt med i munnen, haha. Kyss Billigt och betydligt mer hälsosamt än spån!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frosstis
10/10/12, 7:20 PM
#22

#21 Vad bra! Då ska jag fråga ifall djuraffären kan köpa in det isåfall om jag får skaffa möss :)

Frosstis
10/10/12, 7:30 PM
#23

Kan man ha halm till mössen?

Wand
10/10/12, 7:34 PM
#24

Köp på Granngården istället, det blir MYCKET billigare. 10 kg för 49 kronor. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frosstis
10/10/12, 7:44 PM
#25

#24 Jo jag vet, jag har ju gjort det (2 balar) men de kommer utgå från sortimentet :/ Det var bara 4 balar kvar och vi köpte 2 st.. :(

Frosstis
10/10/12, 8:07 PM
#26

Jaa, jag såg att på naturnära finns det STL :D 10 kg, fast för 60 kr istället för 49 men det är ju bara några kronor! :) vad braa, då har jag det löst :D Det ligger på backaplan så det är ju inte så jättelångt att åka, 20 min/30 min ^^

Tsunamis
10/10/12, 8:26 PM
#27

Möss tycker om en näve halm och hö då och då, de älskar att pyssla, boa och gnaga på det.

MvH  Tsunamis

Annons:
Frosstis
10/10/12, 8:30 PM
#28

#27 Okej, men då får jag fixa det då :D Rider ju och får ju hö och halm från stallet isåfall :)

StillaSinnet
10/10/12, 10:17 PM
#29

Hö och halm taget direkt från höskullen eller balar i stallar innehåller med all sannolikhet ohyra från vildmöss. Köp hö från matbutik istället. De har haft höet packat i påsar länge. Sämre näringsvärde men det spelar ingen roll för mössen äter det inte. De gnager ner det och kissar på det ^^. Undvik allt som kan ha varit i kontakt med vilda möss :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
10/11/12, 11:49 AM
#30

Härligt att se vilken skrivglädje ni har här i tråden! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
10/11/12, 11:57 AM
#31

#29 Okaj :D

Frosstis
10/15/12, 4:55 PM
#32

Kan möss ha sand? Alltså i en låda. Man har ju det till hamstrar så går de på toa där, och om man har två så tvättar de sig i ena och kissar i andra :)

Kan man ha så till möss också?

Annars, vad har man som toalett till dom? eller kommer de kissa överallt?

Grodan
10/15/12, 6:04 PM
#33

#32 Mja… i vilket syfte då? Och vilken slags sand? Möss behöver inte sandbad. Och det är risk att de äter på sand så jag skulle inte rekommendera det. Kattsand kan vara mkt uttorkade på hud och svans så jag rekommenderar inte sånt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
10/15/12, 6:16 PM
#34

Nä jag tänkte ifall de kanske vill gräva :)

Det är sandlådesand från bauhaus, dammar när man häller i men inte sen. Precis som STL-strö.

Varför skulle de äta det?

Annons:
Grodan
10/15/12, 6:19 PM
#35

#34 Varför skulle de äta det? Tja, för att de gör sånt…

Gräva kan de göra i annat bottenmaterial, torv el dyl. Mina möss gräver en del. De sitter just nu på bottenmaterial som är hopblandat 3 olika: toa-lätt, hampaströ och majskolvsströ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
10/15/12, 6:33 PM
#36

Haha okej, ja det äter väl det för att.. de är möss Flört

Okej, men är det farligt att ha sand? Då jag har en stor säck sand till min hamster och om han "hinner" dö innan det tar slut ska jag slänga det istället då?

Minoth
10/15/12, 6:37 PM
#37

Jag har haft sand till många möss. aldrig ätit av de. Brukar ha det i en bunke, alla möss jag har haft har kissat i sand, alltid :) 

De är väldigt praktiskt att byta ofta bara

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
10/15/12, 6:38 PM
#38

#36 Ja, om de äter det så är det farligt. Men det beror också på vad för sand det är.

En av mina musköpare för länge sedan testade att ha sina hanar på sand. Minns inte vilken sort. Men de satte sig och åt så mkt av det att hon tog bort det. Det kan vara risk att det stannar i magen eller blir problem i tarmen, så tyvärr jag rekommenderar det inte.

Du kan ge bort säcken till någon som har hamster. Det är ju många som har. Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
10/15/12, 6:58 PM
#39

#37 Okej! Jag kanske kan testa, men om de äter av det kan jag ge bort det.

Känner dock ingen som har en hamster men jag kan ju fråga på iFokus ;)

Grodan
10/15/12, 7:05 PM
#40

Eller… låt din hamster få tillgång till massa massa sand så h*n kan rulla o greja supermega mycket


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
10/15/12, 7:17 PM
#41

Det får han redan Skrattande Men jag löser det ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: