Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 801 ggr
[Jessica_91]
10/11/12, 10:50 AM

Ströbyte i stor bur?

Är nyfiken på om man behöver städa en musbur mer sällan ju större den är? Större brur brukar ju innebära mer strö och för gerbiler som är de enda smådjur jag har egen erfarenhet av så innebär det mindre städning. Men gerbiler är i stort sett luktfria vilket ju möss inte är. Så säg att jag har en bur på 110x45 med 3 honor, behöver jag städa den lika ofta som om jag hade de i en miniduna? Som jag förstått det så är det viktigt att städa, inte bara pga lukt, men främst för mössens hälsas skull. Och då kanske det inte spelar någon roll hur mycket strö man har? Är också nyfiken på hur mycket strö som går åt till en musbur varje månad eller så. Till tre stora gerbilburar går det på hundratals liter varje månad och eftersom jag inte haft något annat smådjur så har jag svårt att föreställa mig hur många liter som går åt om man inte har 2-3 dm strö i varje bur. ^^ Så ni som vill får gärna berätta hur mycket strö som går åt (och hur stor buren/burarna är).

Annons:
Grodan
10/11/12, 11:45 AM
#1

En stor bur med få individer behöver inte alltid städas lika ofta som en mindre bur med många individer. Det är ju sant.

Mössen går gärna i hörn och kissar och oavsett mängd bottenströ kommer lukt och ammoniak alltid att bildas där, så om du har toalådor i hörnen med ett högabsorberande strö (ex majskolvsflis) kan du städa ur dem ofta och ändå ha en fräsch bur.

Jag märker att mössen uppskattar nystädade burar, nya leksaker och nytt hö osv, så att städa ofta tycker jag inte är någon nackdel. Utom för vissa unga dominanta hanar kanske. De vill ha kvar sin lukt, då kan man låta dem få ha kvar något av sina saker som är inkissade utan att städa dem. Annars tycker jag många är rätt slarviga med städning av burar. Om man inte orkar städa burar ska man inte ha möss. För tyvärr är det ju så att möss luktar om man inte gör det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jessica_91]
10/11/12, 1:51 PM
#2

Okej toppen tack för svar :)

Tsunamis
10/11/12, 3:01 PM
#3

Du har fått toppenbra svar av Grodan. Ville bara svara på att ströåtgång är ganska svårt att säga, beror ju på hur stor bur du har, om du har hyllor som du vill ha strö på, om det funkar med att städa bara toahörn m.m. Snålar man med strö finns ju risken att det luktar snabbare. Jag har ca 2-4cm strö till mina lite beroende på hur många som bor i buren. Men har du en bur och en stor säck strö så ska det ju räcka länge. Jag byter allt i mina burar en gång i veckan och då åker kartonghusen och bomaterialet ut också. Ibland får de behålla kartonger men väldigt sällan. Mina har också hängmattor och de tvättas också 1 gång i veckan. Vissa burar med många i de byter jag ibland hängmattor hos var 4:e dag.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
10/11/12, 3:09 PM
#4

Tack för mer info! :)

Grodan
10/11/12, 3:17 PM
#5

#3 Wow. Tvätta hängmattor.Skrattande Jag tvättar bara de råtthängmattor och illerhängmattor som är hela. Mössens slänger jag och sätter upp nya.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
10/11/12, 4:35 PM
#6

#5 mina har ganska så stora hängmattor och är de inte helt söndertuggade så åker de in i tvättmaskinen! Jag är snål hehe

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
10/12/12, 2:41 PM
#7

#6 Jag förstår. Jag har ju bara fleecehängmattor… de är rätt små och jag köper ju billiga fleeceplädar o klipper till…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: