Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 937 ggr
[hamster-expert]
2012-10-13 23:29

MUS VIRUS??

Hej, nu har jag haft mina möss i nästan ca 2,5 månad. Det har varit bra men nu till problemet. I mitt rum bor också två dvärghamstrar som är nästan två år och min drygt 2,5 åriga taggmus.

Min ena dvärghamster har fått två små noppor ovanför ena ögat, min andra dvärghamster har en mycket liten noppa ovanför ena ögat. Och min taggmus har tappat lite päls ovanför sina ögon så det ser mörkt ut. Jag märkte vad som hänt ovanför hans ögon iförrgår. men nu har även lite päls som är ovanför där det inte är någon päls blivit tuffsig.

Det syns mer på den ena dvärghamstern, på den andra syns det inte om man kollar noga och på min taggmus syns det bara om man tittar nära. Mamma ser inte vad som hänt ovanför hans ögon men jag ser det. det rinner varken från hans eller hamstrarnas ögon och jag har inte sett dem klia sig.

Kan det vara på grund av mössen? jag har fler dvärghamstrar i en annat rum men inget har hänt ovanför deras ögon. funderar på om det kan var pga av mössen. kan det vara så att hamstrarna o taggmusen fick något slags virus eller något från mössen? på mina möss syns ingenting och de har ingen ohyra i pälsen heller.

det hade varit enklare om hamstrarna o taggmusen haft samma symtom. för jag vill isåfall bara ta hamstrana till veterinären. Robin skulle bli alldeles för rädd och rymma om jag tog honom till veterinären. han är tam och gillar mig, men om han blir rädd och springer iväg är det svårt att få tag på honom och jag vill inte att han ska bli så stressad.

Annons:
Grodan
2012-10-14 13:52
#1

Hm… Jo, det kan vara skabbkvalster. Men jag är inte säker på att de skabbkvalsterarter som lever på möss trivs så bra hos andra arter än råtta.

Kan du ta foto? Kan du sätta dig ner och titta noga på huden runt ögonen och se om du upptäcker små vita prickar. Om du blåser i pälsen och blottar en flik där huden syns en stund kan de större vita prickarna (ifall du hittar några vita prickar alls, så är de i olika storlekar om de levt på djuret en liten stund, det är då olika stadier) sakta krypa iväg från ljuset… Du kan också försöka skrapa upp några vita prickar och lägga på ett färgat papper och iaktta dem om de rör sig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hamster-expert]
2012-10-14 19:35
#2

ok, ska ta kort på Robin (taggmsuen). Men hamstrana tror jag iaf inte har skabb, för det är som två noppor ovanför den enas öga. Den andra hamstern syns det knappt någonting på.

Men så det förs inte över sjukdomar/ohyra från möss till andra djur som de själva är imuna mot?

mamma funderar på om det kan vara för att hon på sista tiden har torkat i hans bur med en ny tvål som han kanske har blivit så. Om hans ögon kanske är känsliga för det? men tar kort på honom imorgon.

tack för svar =)

[hamster-expert]
2012-10-14 19:56
#3

Nu är det med mina ena hamster löst! hittade en sida med hamster info där det står att hamstrar kan få vaglar ovanför ögonen som försvinner efter 1-2veckor. skönt att det inte är något fel min dvärghamster.

Grodan
2012-10-14 20:16
#4

Ok. Vad är det på taggmusen då?

Kan det vara roten till morrhåret som sitter ovanför ögat du tittar på?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hamster-expert]
2012-10-17 21:22
#5

tittade noga på honom igår och tog närbilder. Såg då på bilderna att han päls ovanför ögonen hade vuxit ut igen! fast nu är pälsen grå istället för sandfärgad, som mellan hans öron. så det var  nog inte något fel på honom. ( innan jag tog bild tyckte jag det såg ut som grå hud. Pälsen är oxå länre nu än igår, så nu syns det att har päls där.) Det verkar som att han nästan helt och hållet har börjat ändra päls färg. Nu har han fått grå päls närmare nosen också. Det ligger lite päls på hans våning, så tror att han på något sett håller på att byta hårstrån. de kanske gör det i en viss ålder? han har alltid varit gråare på taggarna längst bak på ryggen och mellan öronen, men nu börjar han bli gråare i hela ansiktet.

Är enorm lättad och jätte glad nu! är så glad att det löste sig, att det inte var något fara med honom och att ingenting hade med mina möss att göra! Skrattande

[hamster-expert]
2012-10-17 21:24
#6

#4 nej, pälsen var borta närmare ögonlocket, men nu har den som sagt vuxit ut och han är grån även under "ögonbrynen" nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: