Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 626 ggr
StarryNight
2012-10-14 23:33

Böcker om möss..

..finns det på svenska?

Hittar ett par titlar på engelska på boksajterna, och det är väl inte egentligen något problem, men vore intresannt om det fanns svenska alternativ!

Och de som finns på eng. är de bra eller inte, tips?

Just nu har jag bara den äldre upplagan av Smådjursboken av Britta Lindgren, och muskapitlet känns lite ofullständigt, tycker jag..

/StarryNight

Djuren framför allt, alltid!

Annons:
Wand
2012-10-14 23:49
#1

Alltså, tyvärr så är sällan faktaböcker korrekta med information. Det är allt som oftast information som förliknar sig med sådan man får på djuraffärer och hos dåligt upplysta veterinärer. 

Om det finns bra musböcker kan jag inte svara på helt så här "out of the blue" men det är den uppfattningen jag fått då det kommer till smådjur och även ofta katt och hund.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

StarryNight
2012-10-17 21:30
#2

Jag vet att många faktaböcker kan ha vissa "fel" så är det alltid med alla djurböcker, men jag vill iaf läsa själv om möss, då jag tror att man lär sig mer om något, om man tar in information från olika källor.

/StarryNight

Djuren framför allt, alltid!

Wand
2012-10-17 22:12
#3

Tyvärr när det kommer till faktaböcker om smådjur så stöter i alla fall jag på mer fel än något annat. 

Det är ungefär samma saker som lärs ut där som under djurutbildningar i gymnasieskolor.

En bekant fick en uppgift att skriva en uppsats om "husmöss" som tydligen är en egen ras…

Bara det får mig att tappa lusten.

Men jag hoppas att du finner någon bra bok i alla fall.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Littlem
2012-10-17 23:26
#4

SVEMUS kan ha kvar några häften om möss. Lite om skötsel och sjukdomar och så.

Grodan
2012-10-17 23:38
#5

Ja, Eva Johanssons häfte "Den lilla boken om sällskapsmöss" finns väl i något ex i SVEMUS shop. Annars kan man beställa den av Eva.

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/16

Sedan finns min o Evas bok som aldrig blev klar… HÄR

Och så finns massor av Artiklar på mus-ifokus. Samt intressanta och faktarika trådar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
2012-10-18 12:38
#6

Britta är bra, men hennes intresse ligger främst i fåglar och där också den bredaste kunskapen. De andra smådjuren är väl lite mer basic-fakta som kanske inte alltid stämmer till hundra procent.

/Anneli

Annons:
Upp till toppen
Annons: