Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 442 ggr
stinakkarlsson
2012-10-19 08:12

Är det en hona eller en hane?

Nu är det såhär, jag köpte en mushona för ungefär en månad sen. Sedan igår köpte jag en till "mushona", dem två är som bästavänner. Men sedan så vet jag faktiskt inte om den jag köpte igår faktiskt är en hona, jag har försökt kolla men jag är inte säker.

Den 1a jag köpte var lugn, och hon är jag säker på är en Hona.

Medans den 2a jag köpte är jätte busig, galen, klättrar öööverallt, osv.

Skrev det eftersom att det kanske är någon skillnad på hona och hane på det sättet?

Jag har båda i samma bur eftersom att dem verkligen är som bästavänner, men eftersom att jag är osäker vet jag inte om jag ska sära på dem och stoppa dem i olika burar?

Skulle vara tacksam för hjälp så fort som möjligt, har ingen musbebiskunskap. :-/

Annons:
stinakkarlsson
2012-10-19 08:14
#1

Visstja, glömde skriva att dem är köpta på djuraffär. Och därför vet jag inte riktigt om jag litar på att det är två honor.

ajanki
2012-10-19 08:16
#2

Möss kan vara väldigt olika i sättet fast dom är av samma kön.

Det bästa är om du kan fota nykomlingen så man kan se ifall det är en hona eller hane.

Men hanens pung brukar synas ganska bra när dom är över 4 veckor och det antar jag att din mus är eftersom du köpte den i går?

stinakkarlsson
2012-10-19 08:21
#3

#2 Jo, kan göra det. Men vet inte om jag hinner lägga upp bilden förän kring 3 idag.

stinakkarlsson
2012-10-19 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det gick inte så jätte bra att fota, "hon" var aldelles för snabb.. Men kan försöka ta bättre bilder senare idag!

ajanki
2012-10-19 08:46
#5

Ja, det går inte och se kön från denna bild. Försök och hålla i henne eller sätt henne på en kant på nåt, och fota både från sidan eller underifrån. Om man sätter en hane på en kant så brukar man se pungen, för dom släpper ner den när dom sitter så.

ales
2012-10-19 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om lilla musen har svårt att sitta still kan man sätta den i ett glas av lite större modell & fota underifrån Glad

Annons:
stinakkarlsson
2012-10-19 14:22
#7

#6 smart, ska försöka!

Upp till toppen
Annons: