Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 572 ggr
Sync
2012-10-27 18:07

Min lilla mus-historia och frågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas jag valde rätt gruppkategori. :) Läs igenom allt och svara tack. x)

Hej! Jag är en totalt nybörjar musuppfödare :p
Jag har lite problemer med att komma på vilken typ mina möss är.
Innan jag visar dom så vill jag berätta lite dummheter som har hänt mig.
Jag köpte två möss från två olika butiker i Ystad. En hona och en hane.
Jag ska ha möss som sällskapsdjur men, jag ska sälja dom flesta eller skänka dom till Ystads djurpark där jag jobbar då och då.
Jag har läst en massor att jag borde köpa mina möss ifrån bra musuppfödare som har stamtavlor osv osv. Men det fick jag ''reda på'' efter köpet. Så, jag har ingen stamtavla eller något annat familje info om mina möss. Tyvärr så hade ingen av butikerna någonting, fastän jag tycker att man borde ha det. Jag har kollat upp mina möss själv, kollat med veterinären osv och kommit fram att båda är friska. Inga sjukdommar etc. 
Jag ville alltså att dom två skulle få ungar. Men veterinären sa att hon redan är dräktig. Hon är förmodligen dräktig med en av sina syskon som var i butiken. Alltså blir det inavel, eller?
Kan ungarna bli helt missbildade eller något?
Är det bättre ifall jag parar min hane med hennes ena unge istället?

Nu vill jag ha lite hjälp om vilka typer mina möss är. Butikförsäljarna kunde inte heller svara på det. Eh, dom kunde endast svara på när dom föddes och hur dom såg ut (Fastän jag själv kunde se det -.-).

Min hona heter Alice. Hon är vit / veeeerkligen ljus beige. Hon har röda ögon och verkligen rosa svans, som slutar med en toffs med hår.  Här är en link med en bild på henne: http://oi46.tinypic.com/5l47r9.jpg

Min hane heter Steve. Han är lite större än Alice, man ser verkligen storleks skillnaden. Han är konstigt färgad. :P Han är typ beige med lite svart som blandas ihop med brunt. Hans mage är vit och hans svans har tre färger. Den börjar med brunt, i mitten är den vit och i slutet är den mörk grå. Han har svarta ögon.
Här är en link med bild på honom: http://oi49.tinypic.com/ofsn7a.jpg

Jag har letat runt lite och mina hypoteser är att Alice är ''Himalaya'' och Steve är ''Agouti''. Men rätta mig om jag har fel!

Tack på för hand. Tar emot tips också. Hejdå :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
UlrikaD
2012-10-27 18:21
#1

Varför vill du avla möss? Om det är dina första möss, hade det inte varit bättre att köpa två-tre honor att ha tillsammans istället.
Så har du tid att lära dig om du trivs med att ha möss och vad det innebär.

Att få bebisar kan ibland gå fel så det kan vara bra att veta vad man ska göra i såna fall. I de flesta fall så föder ju mushonor sina bebisar utan problem men ibland kan det gå fel. Och det kanske inte är det första man vill uppleva som musägare.

Sync
2012-10-27 18:28
#2

Jag vill avla möss för nöjes skull. Kanske ska jag avla i framtiden för utställningar också. Men det är inte något jag planerar än så länge. Jag har hjälpt till i djurparken med avelsprojektet i nästan 2 år. Men nu vill jag ha mina egna möss. :) Jag är egentligen erfaren med möss, men har inte avlat själv än. 
Jo jag fattar det :) både jag och veterinären tycker inte det kommer bli några problemer med hennes bebisar. Men det får man se. Går något snett så får man ta det. Men jag hoppas på det bästa såklart. :) Tror hon kommer föda om 1,5 vecka.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: