Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 524 ggr
Sync
2012-11-04 20:26

Musen är blind..

Ja tyvärr. Min hona har varit verkligen orolig igår kväll. Ville inte ens hoppa upp på handen. Idag är hon normal igen, med ett undantag. Hon har blivit blind i högra ögat. Hon är rödögd så det kanske är därför hon blev det? Hennes högra öga är helt vit. Men Alice är hur normal som helst idag. Äter en massor, tvättar sig, sover normalt. Kan detta påverka hennes bebisar som kommer runt tisdag?? Kan dom också bli blinda?

Jag hade en albino kanin för flera år sedan. Rödögd alltså. Han blev blind i vänstra ögat han också. Ögat var helt vitt och det gick inte göra något åt det. I alla fall då. Det var 9 år sedan, i Polen. Han levde med det utan större problem ändå. Jag gissar på att Alice klarar sig utmärkt också.. men är fortfarande orolig för bebisarna.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2012-11-04 20:37
#1

Oj. Har hon gjort illa sig på något i buren?

Rödögd… I vissa ljus kan ögonen bli vita, speciellt när man tar blixt foton…

Annars vet jag inte vad jag ska skriva, det är lite förvirrande.

Det finns en del ögonsjukdomar på möss precis som på andra djur, vilka kan vara ärftliga. De kan visa sig så som du beskriver, men jag är inte speciellt duktig på sånt. Jag gör så att jag avlar inte vidare på djur som uppvisar kroppsliga problem av något slag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-04 20:43
#2

Tror inte det. Mina möss håller sig undan saker dom har ärrat sig på. Hon springer runt i buren överallt, så.. 
Det är nästan så vitt som papper, i all ljus. Medans andra ögat är rött. Tror inte på att det är ljuset som har ändrat det.

Hon har mått bra i flera veckor. Det är igår hon blev konstig och idag det där med ögat… Skulle inte göra henne till en mamma om hon hade såndär öga då.. :(
Men jag tror inte att det kan bli något med ungarna ändå… Visst. Det finns risker, men jag tror inte det är ett stort risk. 

Hon kommer föda om två dagar ungefär, om jag har räknat rätt. Hon har inte så värst stor mage, så det lär bli några få ungar. Men är lika glad för det. Kan inte vänta!!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: