Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 406 ggr
Velinga1984
11/13/12, 4:43 PM

Låna ut möss typ foder?

Jag har en tjejkompis som idagsläget har 3 av mina möss, dessa möss kommer bo hos henne tills det är dags att gå vidare i livet. Då jag har en kull på gång här hemma så pratade vi idag om att några honor flyttar till henne. Tanken är idag att behålla silver agouti här hemma, om det blir några, och att resterande honor flyttar till henne då hon är intresserad av sällskapsmöss. Min spontana tanke är hur det skulle funka att ta hem en sådan hona för "inlån" i avel, och sen låta honan flytta in i sin ursprungliga flock när kullen är leveransklara. Någon som testat med bra resultat?

I praktiken skulle det innebära minst 8 veckor (3 veckor dräktighet och 4-5 veckor med bebisar). Det är alltså 2 månader utan sin flock, alternativt att låta honan föda i sin flock på 3 honor.

Observera att jag bara spånar om det går, tanken är idag att ev framtida möss stannar här hemma. Men det går ju inte avgöra så tidigt vilka som kan passa i avel eftersom massor av faktorer spelar in.

Annons:
Grodan
11/13/12, 5:36 PM
#1

Jag brukar göra så och det funkar bra. Alltså ta honan ur sin flock, låta henne träffa hane, få ungar och sedan med honungar flytta tillbaka.

Dock gör jag även så nu att jag skyfflar spån några veckor innan mellan hanens bur och honflockens bur…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: