Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 773 ggr
Sync
11/18/12, 3:34 PM

Burar!

Tjena allihop! Buren jag använder just nu är en gallerbur. Många klagar på att det är jobbigt och rengöra dens galler.. Har aldrig haft såna tankar om att det var jobbigt. Själv tycker jag att möss trivs bäst i såna.. Men det är av min erfarenhet. Däremot måste man ha dragfritt ställe att ha en gallerbur med möss i. Många tycker mycket om terrarium/akvarium till möss. Det är jag faktiskt emot att ha. Jag själv tänker inte använda det. Har gjort det förr i början men snabbt uppfattade att det var riktigt dåligt. Jag kanske har fel men ah. Dåligt med terrarium: - Dålig ventilation i terrariumet (tycker jag). - Glaset blev till slut missfärgat av jätte ljust gul… - Man kan inte fästa saker till aktivitet och använda ett terrarium till fullo av vad jag tycker. Vad tycker ni? Det finns fler sorter av burar. Vad använder ni er av? Vad är fördelar och nackdelar med olika burar? Jag ville få massa pengar i julklapp av mina föräldrar istället så jag tänkte investera i burar/leksaker etc. Kanske en resa till Göteborg/Stockholm för även fler möss.. Vem vet. Men ja, era burar och tycke, tack!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Velinga1984
11/18/12, 3:50 PM
#1

Mina honor bor i terrarium *Smidigt då man i mina terrarium kan plocka bort skjutdörrarna så man kommer åt alla framifrån. Med buntbandshållare och buntband så kan man sätta upp olika saker i väggar och tak. Tycker att ventilationen fungerar bra till honorna, nackdelen är att jag får tvätta av det med ytdesificering då jag inte kan bära in det i badkaret.

En hane bor i en dunabur *Klumpig bur tycker jag eftersom jag tar bort hela locket för att hantera honom då det lilla gallret ovanpå är svåröppnad och svårt att komma förbi all inredning i hans bur.

2 hanar bor i labbbur *Smidigt då man kan gå och småprata med dom även om man inte har tid att plocka ut dom. Lätta att rengöra, lite knepiga att inreda eftersom hela locket är galler.

I mitt hem kommer inte vanliga gallerburar förekomma då mina möss älskar att boa runt sitt bottenmaterial vilket hade gjort isåfall att mer än hälften kommer utanför. Har även ett större akvarium att utnyttja, vilket jag tycker är smidigt men då honorna står i sonens rum så använder jag ovansidorna till förvaring av hans leksaker och det går inte när det är nätlock till akvariet.

Minoth
11/18/12, 4:11 PM
#2

Det finns terrarium med olika sorters ventilation.

Ett terrarium med ventilation nedtill och upptill får en bra luftcirkulation som tex duna burar och akvarium inte får så botten inte blir "luftad" eftersom ventilationen finns bara upp till.

Jag tycker Terrarium är jättebra, men även lådor som man gör ventilation på sidorna på.
Anledningen till att lådor är så bra är att man kan sätta ventilationen var men helst till,

sidorna, hela taket ja exakt VAR man vill :) Sen är dom lätta att ta med sig till badkaret/duschen och spola av.

Men terrarium är väldigt lätta att städa för att när man tar bort båda skjutglasen har man tillgång till hela terrariumet. Jag använder ångtvätt eller ytdesinfektionsmedel och svabbar rent :) Funkar prima!

Med buntbandshållare är de jättelätt att inreda

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
11/18/12, 4:17 PM
#3

#1 Kul att få höra hur dina möss bor. Tänkte skaffa antingen gallerburar eller dunaburar. Men är lite tveksam när det gäller dunaburar. Orsaken vet du själv. :) Mina förra möss älskade att kasta om både bottenmaterialet och maten ur skålen, speciellt min kräsna Alice.. Har aldrig varit med om att det var smutsigt runt gallerburen. Men jag har ganska hög bottenplast så det är kanske därför.. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
11/18/12, 4:19 PM
#4

#2 I see. Jag har kanske haft någon dålig typ av terrarium… Hmm tack för infot! :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: