Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1964 ggr
ariama
11/19/12, 11:38 AM

(s) musungar

Leveransklara till omkring Lucia.

Har 2 kullar med massor med honor, korsad typ. recessive yellow, chocolate/tan, svart/tan. Satin och icke-satin. Kommer mer info senare (nån gång)

Annons:
Sync
11/19/12, 1:28 PM
#1

Bilder? Vart då? Pris? :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Jamie+Engla
11/19/12, 2:25 PM
#2

Tass

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Sync
11/19/12, 2:26 PM
#3

Jaha.. mer info senare. Sorry ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ariama
11/19/12, 6:06 PM
#4

Jag bor i Stockholm (utanför, men ändå). Det glömmer jag alltid att tala om.

Recessive yellow kostar 200:- och de andra 100:-. Stamtavla medföljer (info om härstamningen finns dessutom i många fler led än stamtavlorna visar! Det är bara fråga vid undringar, jag har bra koll på mina möss)

De är inte reggade i svemus, jag reggar inte mina möss.

Ska fota vilken dag som helst Flört, första kullen börjar precis öppna ögonen.

Sync
11/19/12, 6:45 PM
#5

Kul :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Fornuddens
11/20/12, 10:40 PM
#6

Recenssiv yellow, skulle gärna vilja veta vad som ligger bakom? Hur ser det ut om man har en argentehane, fungerar kombinationen och vad skulle avkommorna bli?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Digitalis
11/20/12, 11:05 PM
#7

Recessive yellow är a/a r/r. Avlat med argente borde det bara bli agouti. Recessive yellow ska väl inte paras med tickat?

//frida

Tsunamis
11/20/12, 11:17 PM
#8

#7 aa ee (e är gult locus)

Det skulle bara bli agouti och svart, om inte honan bär på rödögt för då kan det bli argente och dove också. Satin är ju givet och även alla ungar får tan-magen det kan jag nog gissa mig till och ha rätt.

Ariama har fina och trevliga möss Kyss

MvH  Tsunamis

Digitalis
11/20/12, 11:20 PM
#9

Sorry. E ska det stå.

//frida

Fornuddens
11/21/12, 12:36 AM
#10

Okej tack så mycket för svar! Agouti och svart är tyvärr inte det som står högst på listan för mig :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Digitalis
11/21/12, 8:52 AM
#11

#10 Men vad är det för färger du vill ha ut? Då är det lättare att hjälpa dig leta.

//frida

ariama
11/21/12, 9:35 AM
#12

Fornuddens. Du har en argente att utgå ifrån. Oavsett vad du väljer för partner till din mus, är det agouti, svart, argente eller dove som du kan få, utifrån din mus.

Därför är det bättre att säga vd du vill ha, för att sedan ta reda på hur du kan komma dit, med en parning där din mus ingår. Det kommer, oavsett, att ta dig flera generationer, om det inte är dessa 4 färger du vill ha.

Jag återkommer i tråden, men har inte tid nu. Glad

ariama
11/21/12, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Felskrivit ovan, i brådskan. Har du en renavlad argentemus är det endast agouti eller argente (beroende på partner) som du kan få bland ungarna i första generationen. Kan bli överraskningsfärger också, om man inte vet vad som finns mer i generna.

Recessive yellow funkar utmärkt att avla ihop med agouti, eller med argente om man önskar RY-fawn (rödögda recessive yellow). Men eftersom RY är recessiv, behövs planering och flera generationer för att få fram fler RY utifrån en enda.

Mina renavlade RY är a(t)/a(t) b/b C/* D/D e/e och P/*. Det kan hänga med rödögt, och det kan finnas någon blekgen som åker snålskjuts där inne i musen Flört. Mina RY är alltså chocolate-baserade (och tan).

Jag har också RY som är agouti-baserade. Och jag har fortfarande a, utan tan. Och det finns B, så det blir svarta ibland. Och så har jag vita tecken lite här och var i genpoolen. Korthår och långhår är lite blandat, och kan dyka upp lh rätt som det är.

Ena kullen innehåller endast RY och choclate/tan, i satin och ickesatin. Korthår eller ev långhår. Pälsen har inte växt ut ordentligt än så jag vet inte. Både mor och far är chocolate/tan och RY-bärare.

De är många och de flesta är honor.

Annons:
ariama
11/21/12, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite närmare bild på några av dem.

ariama
11/21/12, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Denna ska behållas, fin färg utan sotning.

Digitalis
11/21/12, 4:02 PM
#16

Inte paras med tickat om man vill ha RY i första/andra generationen alltså. För agouti kan det väl vara positivt med rödanlag.

//frida

ariama
11/21/12, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Andra kullen. Här finns tecknade (berkshire) men färgen är inte så intensiv som jag skulle önska, och den har lite gråaktik sotning tycker jag, som även mamman har tyvärr. Mamman härlig RY-kompis (till mig) och pappan fin svart/tan lh med förhållandevis bra tanfärg. Modiga föräldrar!

Den gula i renast färg utan sotning är hane. Sedan är det en satinhona som går i röd-ton som jag ska behålla. Jag försöker få fram rödare RY också. Sedan är det RY mest utan satin, svart/tan och en tecknad chocolate/tan. Vilka osm jag säljer kan jag inte säga förrän jag vet hur de kommer att bete sig mot mig när de blivit lite äldre.

ariama
11/21/12, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

-

ariama
11/21/12, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

-

ariama
11/21/12, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Huller-om-buller-kort. (har egentligen inte tid nu heller)

En trio med RY-berkshire-tjejer.

Annons:
ariama
11/21/12, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

och så här mkt vitt har de på magen, alla tre!

ariama
11/21/12, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är damen som blir kvar. Men även någon mer ska bli kvar här, vilken vet jag inte än.

Fornuddens
11/21/12, 4:22 PM
#23

Vill helst få fram Argente som min hane är, high yellow hade ju varit roligt, men kanske inte går in genetiskt som sagt. Det är mycket att lära :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Littlem
11/22/12, 4:23 PM
#24

Himla söta tecknade!

ariama
11/25/12, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Småpyrena växer för varje dag. Här är första kullen, men mamma Honey Candy recessive yellow (en riktig goding!! Kyss), och moster Smarris (champagne/tan).

ariama
11/25/12, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Man ser inte så mycket av ungarna förstås…  Men de är söta och rara. Inga popcorn, men "full fart", undersöker gärna.

ariama
11/25/12, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Två svarta/tan honor, en chocolate-berkshire med vitt på ryggen, och en likaså RY, 3 ry-be med stjärn, och 5 ry. tror jag fick med allt och inte la på något.

Någon ry har ganska bra färg, men annars är de alldeles för "grå" i tonen. De är svartbaserade, parningen är en "beteende-parning" i första hand. Föräldrarna är möss vars beteende jag gillar skarpt, som sällskapsmöss.

Hurungarna blir, går inte att säga förrän de blir större, men de är ok nu i alla fall. Så småningom kommer de att utkristalliera sig som mer tama-orädda-kommunikativa, och dess motsats räddare och tycker inte människor ligger högst på toplistan.

Så brukar det vara i alla fall, i mina kullar. Ibland blir ingen som jag önskar, suck. Ibland får jag ett helt gäng - hurra. Glad

Söta är de i alla fall.

Annons:
ariama
11/25/12, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

-

ariama
11/25/12, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Mamma Honey Candy. Min gose-vän Kyss.

ariama
11/25/12, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

-

ariama
11/25/12, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Och så kull 2. Stor-kullen. Här är det härliga färger, och även mer "färgparning" även om mössen givetvis är väl utvalda.

Mamma mus får hjälp av "moster", som  möjligtvis även hon har mjölk åt dem, eftersom storleken är så pass bra på dem, trots mängden (17 st).

De (de vuxna alltså, småungarna får äta när de börjar ge sig ut ur boet)får kontinuerligt extra tillägg (förutom tillägget  Flört ) i form av majsvällning, omega3, och kalktabletter (med vitamin D för det finns inte utan).

ariama
11/25/12, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mormor är Honey Glow ry, som är med i månadens mus december.

Och här tog batteriet slut. Som tur är, för hur fotar man en sådan här massa, en och en, haha.

ariama
11/25/12, 2:23 PM
#33

Jag har ju mycket inavel i mina möss, jag avlar så. Många möss har jag "sållat ut" under året som gott, både till det bättre och till det sämre. De till det bättre har jag avlat vidare, på, de sämre/svagare/svansknyck/tumörer har fått utgå ur aveln.

En så här stor kull friska ungar, från inavlade möss, är ett bra tecken! Det fösta som brukar hända när man inavlar, är att kullarna minskar. Fortsätter man ändå är risken stor att man får sterila möss.

Jamie+Engla
11/25/12, 3:38 PM
#34

Vad kallas den färgen på bild #29 ? Har du någon sån hona tillsalu?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Tsunamis
11/25/12, 4:25 PM
#35

#20 Pussgurkor! Den längst till höger och i mitten får gärna flytta hit. De två har mest vitt på pannan ser det ut som? Den längst till höger det ju ut att ha lite mindre sotning också. Ska kika på transportmöjligheter.

MvH  Tsunamis

ariama
11/26/12, 8:55 AM
#36

Det är noterat, Tsunamis. Glad att du vill ha dem! Skrattande Dock behöver jag ha reservation för att de kanske stannar här (i alla fall en av dem).

Jag har inte på minsta vis bestämmt vilka som blir kvar (förutom en, pga färgen). Det beror på hur de utvecklas och beter sig. Det har hänt att möss som varit på väg att säljas, ja till och med på väg att "packas ner" i transportlådan, sagt åt mig: "Men hörrudu matte, jag är ju DIN mus!!" och de möss som väljer mig på det viset, flyttar inte . Och hela deras liv har jag varit tacksam över att de sa till Flört.

Det är inte så lätt att sälja så unga möss, jag vill ju helst ha längre tid på mig för utvärdering. Men, men, jag kan inte heller ha "tusen möss".

Jamie+Engla. Färgen heter gul, och just denna gul-färg är baserad på en gen som heter recessive yellow (ry). Samma färg finns vanligast i genvarianten dominant yellow (dy), men dy har genetiska problem, det har inte ry.

Recessive yellow föds mörka/gråaktiga/brunaktiga och blir gulare och gulare med åldern. Candy (musen du frågar om) är 8 månader, och har alltså utvecklat sin färg ordentligt.

Ungarna på bilden i #31 visar bäst hur ungarna i den färgen oftast ser ut, när de blir bra färgade som vuxna. Alla gula möss får inte bra färg som vuxna.

På bild #31 är alla ry utom 3 som är chocolate.

Flertalet ungar jag har, är satin, dvs deras päls glänser som metalic-bilar. Candy (som du gillar) är inte satin. Det är möjligt att någon av ungarna inte är satin, och alltså kommer att se ut som Candy.

Men det gäller inte Candys ungar, som är svartbaserade och inte riktigt "rena" i färgen. Det är i så fall en unge ur stor-kullen.

Har du bra mus-sällskap till den i så fall? Glad

Tsunamis
11/26/12, 9:19 AM
#37

Inga problem! Förstår ditt dilemma det är något jag grunnat över länge när det gäller mina egna ungar också. Och jag har ju ingen bråska heller så hinner det bli januari eller längre så är det helt ok :)

MvH  Tsunamis

ariama
11/26/12, 9:24 AM
#38

Kyss. Jag släpper dem vid 5 veckor (efter lucia). De är på tok för många för mig Skrattande.

Tsunamis
11/26/12, 9:26 AM
#39

Ok :)

MvH  Tsunamis

Digitalis
11/26/12, 11:31 AM
#40

Jag är på jakt efter två modiga töser, det är väl det. Hur de ser ut är inte så noga så länge jag kan skilja på dem! Så säkert vill jag ha såna som du själv vill behålla, amaira. Typiskt.

//frida

Grodan
11/26/12, 6:53 PM
#41

#33 Det är ballt faktiskt, men antar att en bidragande faktor även är att du avlar på relativt unga djur? Hur hög inavelsgrad har du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
11/27/12, 10:40 AM
#42

Ja Grodan, jag avlar ju ofta på ganska unga djur, särskilt hanarna. Inavelsgraden vet jag faktiskt inte. Kan inte räkna på det här procentviset. Har en "zick-zack-inavel" kan man säga. Försöker få bort de närmaste släktingarna "ur stamtavlan" dvs de första 3 generationerna. Men däremot återkommer de gång på gång längre bak i stamtavlan. "Typ". Med inslag av "obesläktade inköp" här och var. Typ, liksom …

Kör en blandning av att kolla stamtavlor och att kolla individer. Individerna både nära och långt bak i stamtavlan. Typ … liksom …  Lite svårt att förklara, men bygger på att jag "vet mina möss".

Digitalis. Inte vet jag, än, men förhoppningsvis kanske jag hittar ett par modiga unga damer åt dig här Kyss. Jag ska fråga dem noga, en och en, allt eftersom de växer, om de vill tänka sig ett modigt liv hos Digitalis Flört.

Grodan
11/27/12, 10:43 AM
#43

#42 Man kan räkna ut det genom att använda ett stamtavleprogram som ex Breeders Assistant.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/27/12, 10:52 AM
#44

Men det tar säkert hundra år att starta upp, och skriva in stamtavlor osv. Det hinner jag inte, jag är ju redan sextio!Förvånad

Grodan
11/27/12, 10:55 AM
#45

Nope, det gör det inte. Jag har gjort det på mina råttor. Tog bara några timmar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/27/12, 11:07 AM
#46

Nå, jag får fundera på saken … Glad

Grodan
11/27/12, 11:29 AM
#47

och programmet minns och lägger in djur automatiskt… så det är jäkla behändigt. Däremot kanske det inte finns så mkt plats (mitt program säger att det inte finns plats och jag har inte kollat närmare på det eller löst saken)

Sårri för OT i din annons


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
11/27/12, 11:41 AM
#48

#47 finns det något liknande för möss?

Mer OT Tungan ute

MvH  Tsunamis

Annons:
Digitalis
11/27/12, 12:33 PM
#49

Det är väl ett allmänt program för avel, inte specifikt för något djur. Det som är så intressant med in- och linjeavel och inavelsgrad är att det bryts upp direkt när man tar in nytt blod.

//frida

ariama
11/27/12, 12:50 PM
#50

OT är okej för mig Glad i mina trådar. Jag är själv så snacksalig Cool.

Tsunamis
11/27/12, 12:59 PM
#51

#49 delvis. Den räknar ut genkoder och liknande och har en  hel del artspecifika grejer på många djurslag men inte möss.

Finns en som heter Mousery Database men den har vissa brister och är inte så bra. Man måste lägga in alla djur i stamtavlan som enskilda individer och koppla ihop parningen istället för att bara skriva in stamtavlan på en mus så den tar lång tid.

MvH  Tsunamis

Grodan
11/27/12, 4:25 PM
#52

#50 Skrattande

Jag lägger inte in så mkt detaljer i mitt ex av Breeders Assistant. Använder gratis versionen och den har ev också brister, men den duger perfa för mitt ändamål. Jag vill bara veta inavelsgrad!

Tror den jag använder är till råttor… Passar bra till möss också

#51 Den är söt, men seg och begränsad (även om den har en del skoj funktioner…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/5/12, 2:36 PM
#53

Putt.

Fler bilder finns i den här tråden

http://mus.ifokus.se/discussions/50bca96ed3b4fd3e5b1a0928-ungar-pa-utflykt?discussions-1

PM:a mig om du är intresserad. Skrattande

ariama
1/6/13, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Dessa två unga damer flyttar tidigt på lördag morgon. Glad

(plåstret på fingret har jag för att jag blivit biten av en mus Förvånad (ingen av dessa Flört dock) ).

ariama
1/6/13, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

igen…

Annons:
UlrikaD
1/6/13, 7:37 PM
#56

De har verkligen "fluffat" av sig nu, småttingarna. Men lika söta ändå:)

Upp till toppen
Annons: