Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3588 ggr
Velinga1984
2012-11-19 12:41

Avel: För många tår, på bakfötterna

Idag när jag hanterade ungarna så upptäckte jag att min ena mörka bebis har 6 tår på baktassarna. Resterande 3 bebisar har rätt antal tår på tassarna. Dom är 4 dagar idag. Är inte inavel bakom, men kan vara linjeavel då honan misstänks ha samma linjer som hanen.

*Är det något genetiskt?*Är det avelsförbud mer eller mindre på sånt?*Kan den leva ett vanligt liv ändå, enbart sällskap som gäller?*Mår den bättre av att inte fortsätta leva?*Hur hade ni gjort?

Har inte lyckas hitta någon tråd om detta mysterium, så frågar här och hoppas att någon kan svara Skrattande

Annons:
[Iyen]
2012-11-19 13:20
#1

Låt den leva som sällskap. :) En onödig sak att döda för.

Velinga1984
2012-11-19 13:28
#2

#1 Det är beslut som jag bestämmer själv. Då jag inte ens hört talats om detta innan så vill jag veta mer om detta mysteri.

vevve89
2012-11-19 13:35
#3

Vill bara följa. Men tror inte d är ngt problem ätt ha som sällskapsmus. Bild på tassarna?

[Iyen]
2012-11-19 16:34
#4

Ursäkta mig nollan. Men jag tyckte du frågade om hur andra skulle göra. :)

Malinolsn
2012-11-19 17:20
#5

Uppfattade också frågan som hur andra skulle ha gjort? Obestämd
Klart den kan leva ett fullvärdigt liv trots en extra tå, den är född sån, och alltså van och anpassad med den. 
Värre vore det ju om den skulle förlora exempelvis en tass i ettårsåldern.

#2 Självklart bestämmer du helt själv, men det är väl ingen som sagt något annat heller.

[Em_I_Am]
2012-11-19 20:05
#6

En nyfiken fråga… Vad är skillnaden på linjeavel och inavel tycker du?

Annons:
Grodan
2012-11-19 21:24
#7

Jag har ingen aning vad det beror på. Har själv aldrig haft någon mus med sådan defekt. Och trots det har jag haft rätt hård inavelsgrad på vissa linjer.

Så jag tror att det kan vara slumpen mer än ett genetiskt arv, men det är en gissning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-19 21:45
#8

#6 Inavel = tex far/dotter, mor/son , bror/dotter osv. Linjeavel = tex morfar/barnbarn, farfar/morfar är samma mus osv.

#7 Nej, vet en uppfödare som fått liknande defekt. Vi har olika linjer helt så inget som finns i en viss linje. Om man tex parar denna mus med en felfri mus och det går i avel, kan man då ta uteslutningsmetoden att det är ärftligt? Mysterium.

Grodan
2012-11-19 21:53
#9

Linjeavel är en form av inavel där man tittar mer på stamtavlor och försöker att inte para närmare släkt än kusiner, typ.

Inavel är när man parar släktingar med varandra. Det kan vara nära släkt eller kusiner. Det kan också vara närmare släkt. En inavelslinje kan bli ganska koncentrerad efter ett tag och det blir svårt att utröna släktskap. Då pratar man om inavelsgrad i %.

#8 Ja, det kan ju som jag skrev vara slumpen, eller bara en "mosaik" av något slag. Alltså en mutation som ej går i avel. Eller går i avel men mutationen uppstår på annat ställe senare (det vill säga ej kopplad till en specifik gen).

Själv har jag också haft en del konstiga saker som dykt upp. T ex hade jag en mushane med ett horn i pannan. Han var en enhörningsmus. Jag avlade inte på honom, tyckte inte det var intressant direkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-19 22:11
#10

#9 Jojo, jag tror verkligen på att du haft en enhörningsmus Flört

Vattnadal
2012-11-19 22:37
#11

#10 Det är ju sant, jag har träffat honom! Morakullan's Pro-Enhörningsmus, hette han inte så?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sync
2012-11-19 22:39
#12

Var det ett riktigt fint skapat horn eller bara en knöl? :P 

Finns det bilder möjligtvist? :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Aranea
2012-11-19 22:52
#13

Sök på enhörningsmus på sajten så hittar ni =) Jag kan inte länka. Tråden heter "hund + mus = sant! *fototråd*"

Annons:
Grodan
2012-11-19 23:07
#14

#10 Precis. Jösses vilket minne du har! hihiSkrattande

#12 Det såg ut som ett horn, men kändes inte så hård som horn är på horndjur så att säga. Jag tror att det var en hudbit som var skapad som en stav i pannan… Skickade aldrig in honom för obduktion.

2004 hade jag ingen digitalkamera… Det här är det enda fotot på honom tror jag. Ale som fottat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
2012-11-19 23:38
#15

Det va lite det Grodan skrev jag som va min poäng ;-) Har du inte stamtavlor men misstänker att de kan vara släkt blir det väl inavel mer än linjeavel eftersom jag själv ser linjeavel som en planerad och kontrollerad form av inavel. Behöver inte vara något fel alls. Ville bara påpeka det.

Velinga1984
2012-11-20 07:21
#16

#14 Jösses, jag som trodde du bara drev med mig :) Knepigt, hur det kan bli. Blev han gammal? #15 Jag och Grodan verkar mena samma sak, fast formulerar det olika ;) Inavel är för mig nära släktingar, vilket inte detta par är oavsett. De kan vara släktingar på längre håll, därav min mening på linjeavel.

Velinga1984
2012-11-20 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här kommer kort på de 6 tårna ;)

Velinga1984
2012-11-20 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

sen en liten bonusbild Kyss

Digitalis
2012-11-20 19:48
#19

Nämen skruttelillatassen då Kyss

Jag skulle ha haft/sålt den som sällskap för jag tror inte att möss skulle lida mer av detta än en människa med en extra tå. Kan inte se att det är en egenskap man skulle vilja bevara dock. Möss med medfödda defekter ska man inte avla vidare på helt enkelt.

//frida

Velinga1984
2012-11-20 20:15
#20

#19 Bebisen har 5 tår på ena fram tassen och 4 1/2 på andra (avtuggad vid födseln eller bara helt enkelt halv, jag vet inte). Lyckades inte fota det då jag inte håller på med dom så lång stund per gång.

Annons:
MaaariaS
2012-11-21 15:05
#21

#18 Såna bonusbilder är underbara Kyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Velinga1984
2012-11-26 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och lilla A-ford visar upp en till bild på sin bakfot

Grodan
2012-11-26 14:49
#23

#17 + #22 Ballt… och ändå inte… hm… Har du fått något svar från någon annan som vet vad det är? Jag har aldrig hört talas om något liknande och ej heller sett liknande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-11-26 22:42
#24

#23 Nej, därför la jag ut det här och på fb om någon mer varit med om det. En annan uppfödare har haft liknande i våras. Var inne på att avliva honom men bestämde mig för att låta honom leva för att se hur det påverkar i livet. Ni som varit observanta märker att det är båda fötterna som fotats, först höger bak och sen vänster bak.

Minoth
2012-11-26 23:40
#25

jag tror definitivt inte att han kommer påverkas av det öht. :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MoaL
2012-11-27 05:40
#26

Djur påverkas inte av en extra tå. Möss klarar sig utmärkt utan en hel tass, en extra tå är definitivt ingenting de någonsin ens kommer att märka av. 
De enda som faktiskt kan lida av en extra tå eller ett extra finger är människor, och det endast för att de skäms och tycker att de är konstiga. Sådana känslor går inte något annat djurslag runt och bär på, så det är ingenting att oroa sig över.

Något mysterium är det inte. Missbildningar hos olika djur, inklusive människor, är varken ovanligt eller något nytt, sådant har alltid funnits - allt från leverfläckar till siamesiska tvillingar och djur med två huvuden. En extra tå per baktass är alltså ingenting att oja sig över. Flört Det är bara ett kosmetiskt fel, det påverkar inte deras livskvalitet, och att avliva djur av den anledningen är i mina ögon precis lika fel som exempelvis rhodesian ridgeback-uppfödare gör när de avlivar valpar som föds utan ridge. Att man sedan inte bör avla vidare på djur med extra kroppsdelar är nog ganska självklart, men just den mus som föds med ett par extra tår kan definitivt bli en underbar sällskapsmus. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Velinga1984
2012-11-27 09:16
#27

#26 Ja, lilla A-ford kommer stanna kvar som sällskap till mig, sina bröder och pappa Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: