Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 728 ggr
Banankaka320
2012-11-25 00:12

Nördig gångstil?

Fick hem två småpojkar igår och nu går alla tre ihop med lite tjafs! Men nu ser jag att min mus Edgar som jag hade först går väldigt konstigt till skillnad från de andra.. Han typ särar lite på benen och släpar pungen mer medans de andra typ tippar fram med pungen i luften! XD Kan möss ha annan gångstil som råttor?:0 (vissa råttor går och andra typ skuttar)


Annons:
Digitalis
2012-11-25 10:48
#1

Det låter som att du borde sära på killarna omedelbart. Det är sällan mushanar går ihop med andra hanar än bröder eller söner. I naturen lever möss i grupper om en hane, flera honor och deras ungar. Småkillarna flyttar sen. Råttor bor blandat hela livet. Jag skulle tro att Edgar visar för de andra att det är han som är herre på täppan.

//frida

Banankaka320
2012-11-25 11:17
#2

Varför borde jag sära på dem? Du har ju varken hört hur dem är eller sett dem? :s idag har de inte varit något tjafs än allafall :p


ariama
2012-11-25 11:22
#3

Jag håller nog med Digitalis här. Var försiktig så inte mushanarna far illa. Det kan gå riktigt illa, och det kan gå snabbt! Det kan också gå illa men mer utsträckt över tiden.

Våra svar baseras på hur du beskriver hur hanarna går. Och nej, möss har inte "olika gångstil" i normalfall. Det låter inte heller som att du kan tolka mössens beteende så bra (inte har så stor vana av möss, och inte av möss ihop). Därför du frågar, eller hur? Glad

Mushanar är svårt att hålla i samma bur, om det inte är specialmöss som är speciellt framavlade för detta!!! De slåss tills de dör. Eller stressar varandra till döds. (tyst mobbing som är svår att se om man inte är van och uppmärksam)

Banankaka320
2012-11-25 11:32
#4

Vet att hanar inte går ihop så bra, har inte haft hanar tillsammans innan. Men de sover ihop, är inte de bra tecken? :o


ariama
2012-11-25 13:57
#5

Det kan det vara, men behöver inte vara det. Håll ögonen öppna! Håll koll på t.ex. att alla tre fortsätter ha fin glansig päls. Stress kan t.ex. visa sig i att pälsen blir fet, till att börja med.

Jasg tycker det lå¨ter som att din första hane "bossade" sig lite. När/om han får lust att "flyga på" så kan det gå fort, och bli stora skador.

Jag är lite extra harig när det gäller hanar ihop, för jag har sett hur en hane har huggit stora köttbitar ur en annan hane! Förvånad (inte min hane och inte ens mitt ansvar) Den huggna hanen fick avlivas.

Men jag låter andra svara här, som har bättre erfarenhet än mig, när det gäller hanar ihop. Glad Då får du förhoppningsvis bättre svar!

[fuzzygirl21]
2012-11-25 14:00
#6

Jag har haft hanar ihop och det har inte varit syskon eller något sånt . Dom små tjafsa i mellan åt men bet aldrig varandra . Jag håller med maria92 vi har verken sett eller hört hur mössen beter sig mot varandra . Vi kan bara ge råd och tips sen får Maria92 bestämma hur hon vill göra .

Annons:
Digitalis
2012-11-25 17:50
#7

Jag tycker att det är känsligt iaf, eftersom det inte är naturligt. JAG har aldrig haft hanar ihop och skulle inte våga chansa eftersom jag inte kan bedöma vad som är okej beteende och ej. Hanar som inte bråkar är helt enkelt inte lika måna om sitt revir men det är något som jag tror att man måste avla fram. Att han har visat upp en sån här strutt och att det har varit pip i buren tyder på att allt inte gått helt smärtfritt.

//frida

[fuzzygirl21]
2012-11-25 18:38
#8

Vi alla tar hand om våra möss olika .

Digitalis
2012-11-25 18:59
#9

Jao, men man ska ju inte tvinga mössen att bo ihop om de inte trivs med det och man kan ju inte fråga. Frågan är om man tror att hanarna mår bättre eller sämre av sällskapet. Råttor kan också ryka ihop, men där är det mycket personkemi snarare. Utgångspunkten är att det ska fungera. När det gäller mushanar är läget tvärt om. Det borde inte gå.

//frida

Banankaka320
2012-11-25 19:08
#10

Jag håller stor koll på dem och de var en av de nya som var på den första hanen, de var han som släpade pungen som var mobbad. Blir de kaos så har jag massa extra burar. Deras akvarie de bor i är typ 300l så plats finns det gott om!:)


gulzebra
2012-11-25 19:30
#11

Jag kan bara hålla med de som skrivit, minsta tecken på osämja borde definitivt tas på allvar - jag hade särat på de ganska omgående.

Har själv aldrig haft hanar ihop, så jag har inget att komma med där - däremot har jag fått hem hanar som särats på när jag köpt de (dessa har alltså bråkat innan och köpts från folk som inte särat på de när det är det de borde ha gjort. Någon kanske minns blocket-annonsen med 3 hanar där den 4e dött i "värmeslag"?). Kan säga som så att den utan några fysiska men alls var värst drabbad överlag, hans psyke tog mycket stryk av att ha bott ihop. Likadant blev det med en annan hane som drabbats fysiskt till att börja med, men efter ett tag blev så stressad av att ens bo granne med andra hanar att han helt slutade äta - och när en mus slutar äta och dricka går det snabbt utför kan jag meddela. Som tur är återhämtade han sig när han halvt om halvt tvångsmatats och flyttats till ett annat rum, helt isolerad från andra möss. Nu är inte jag någon som haft femtielvatusen möss, men av det jag sett har ingen mus reagerat så kraftigt på grannar förutom just de som bott ihop när de skulle ha särats på.

Ska även påpeka att de här hanarna var väldigt osams, förutom hanen med det värsta psyket var de sönderbitna och eländiga när de kom hit. Ändå sov de ihop tills de särades - så nej, jag skulle inte vilja påstå att det betyder att de trivs ihop.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Aranea
2012-11-25 21:41
#12

Jag tycker inte att det låter lovande. Det har redan varit bråk mellan dem så jag tycker att du borde sära på dem innan de går loss ordentligt där inne.  För mig är det illa nog med "småtjaffs", förekommer det är det i mina ögon ingen harmonisk grupp.

Grodan
2012-11-26 19:08
#13

#0 Låter som om han stryker revir… Drar penis mot saker, även bottenmaterial, samtidigt som han kissar… Det är ett dominansbeteende. Behöver inte betyda så mkt annat än att du städat bort hanarnas lukt och han inte trivs med det.

Luktar dina hanar starkt? Eller luktar det starkt från buren (kan vara en hane som luktar ju…)

Jag tycker att hanar som luktar mkt starkt ofta har svårare att bo med andra hanar. Detta var något som vi märkte nästan direkt när vi började avla på hanar som levde fredligt i grupp (helt fredligt = aldrig bita varandra, aldrig jaga varandra, aldrig rida på varandra eller någonting! Inte ens minsta hål i öra skall de ha för att det skall räknas som fredligt!!!) på nittiotalet.

Man kan hålla unga hanar ihop en tid, men när den där lukten kommer - den sticker i näsan, ibland gör det lite ont också för att det är en så stark speciellt lukt - då kan man börja förbereda sig på att få sära på hanarna. Man behöver då ha dem fullt synliga så att man inte missar om de börjar bråka…

Håll en god ton i tråden. Kyss Alla här är faktiskt fredliga, finns ingen anledning att tro att någon vill trycka ner någon annan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-11-27 10:26
#14

Bra Grodan! Skönt med någon som svarar, som är erfaren på just hanar ihop.

Jag kan inte riktigt svara vare sig bu eller bä, men försöker trycka på just det här med att vara observant så ingen hane far illa, snabbt, eller i längden. Det är ju inte alltid lätt att se!

Och jag har så många avskräckande exempel som jag upplevt, både irl och på forumet. Även hanar som dött av "oförklarlig anledning" men egentligen stressats till döds.

Visst går det att ha hanar ihop, men då ska man också veta vad man gör, anser jag!!! Därmed säger jag INTE att inte trådskaparen vet det, men här läser MÅNGA, och jag vill vara generellt tydlig.

Jag tycker att det många gånger blir en överbetoning på att man bör ha hanar ihop. På så vis att en oerfaren läsare tror att det är så det bör vara. Men det är som sagt inte naturligt för dem. Och skadorna kan bli många och illa.

Grodan
2012-11-27 10:41
#15

#14 Skrattande

#0 särar lite på benen och släpar pungen

Om han samtidigt kryper ihop lite med kroppen, kanske reser ragg och piskar med svansen så talar han tydligt om att han inte är nöjd med att andra hanar bor på hans revir.

Är det så han är/gör bör han få flytta till egen bur snarast.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Banankaka320
2012-11-27 21:25
#16

Men de är ju inget tjafs alls nu och de sover tillsammans? De rider inte på varandra eller jagar varandra. :s Det hände i början men är inte de vanligt att de går över? Dem luktar lite när jag haft dem i händerna men inte alls så starkt, buren luktar inte heller men iförsig så är det ett stort akvarie och jag har kört ner näsan där några gånger utan att reagera mot stark lukt


Upp till toppen
Annons: