Annons:
Etikettfotografier
Läst 1098 ggr
ariama
2012-11-26 11:16

Tsunamis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de två ry-tecknade (berkshire) som du var intresserad av. Och en chocolate/tan som referens-mus (att se skillnad).

Den ljusaste ry vill jag kalla för even i stället, som du kommer att se av bilderna. Hon är din om du vill, hon blir nog bra. Ingen satin (som du ju redan sett). De är också långhåriga.

Den mörka ry-tjejen vet jag inte vad det blir av. Antingen bara dålig gul i brun eller grå-ton. Eller så blir hon riktigt röd … Ingen aning. Synd att sälja en dåligt färgad ry till dig - och skulle hon bli röd, så skriker jag Skrikandes om jag sålt henne.

Så, ja, vi får se hur det lbir med mörkisen.

Annons:
ariama
2012-11-26 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

(Vill du ha riktigt bra färgade (gula) ry, så kan du välja någon ur den andra kullen, dom är fina!! Inga tecknade där. Har både satin och icke-satin att välja på)

ariama
2012-11-26 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

-

ariama
2012-11-26 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

-

ariama
2012-11-26 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

-

Tsunamis
2012-11-26 11:54
#5

Fina skruttar! Du har nog rätt ang even på RY honan hon är ju mest intressant. Har också svårt att gissa hur den andra blir det vet du bättre än jag. Kanske bäst att ta en kompis till henne ur andra kullen eller vad tror du?

Jag har ju tänkt att låta mina RY gå in i mitt broken-projekt så här kommer det bara bli vittecknade RY i framtiden. Det var tanken i alla fall men vägen dit är lång. Har solida RY från dig och nu en vackert tecknad agouti broken även om han inte är färgavlad så krävs ju alltid den biten senare.

Synd att de är långhår faktiskt… hmm… jag är inte så pigg på att ha långhår här hemma. Att genen surrar runt det vet vi ju redan men vill helst undvika det.

MvH  Tsunamis

Fornuddens
2012-11-26 15:54
#6

Hmm nu när jag har er båda på samma tråd (Min uppfödare och andra med intressanta ungar ;) ) så vill jag ännu en gång fråga om vad som kommer om jag använder mig utav någon av de ungar som är satin, tänker att du Tsunamis borde ha koll? Skrattande Känner mig jättekorkad med alla förkortningar av genetik, men det är mycket att lära.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Fornuddens
2012-11-26 15:55
#7

Hmm nu när jag har er båda på samma tråd (Min uppfödare och andra med intressanta ungar ;) ) så vill jag ännu en gång fråga om vad som kommer om jag använder mig utav någon av de ungar som är satin, tänker att du Tsunamis borde ha koll? Skrattande Känner mig jättekorkad med alla förkortningar av genetik, men det är mycket att lära. Tsunamis, du har ju skrivit att det endast blir svart eller agouti om han inte bär på rödögd? Men klassas han inte om rödögd med rubinglansen?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Digitalis
2012-11-26 17:13
#8

#7 Det är om honan bär på rödögt som det kan bli rödögda ungar :) Argente är genetiskt en rödögd agouti. För att det mest troligt ska bli rödögda ungar måste honan antingen ha röda ögon eller ha en förälder med röda ögon. Till din kille skulle jag hitta en hona som är antingen argente, dove, champagne eller argente creme, förutsatt att du vill ha rödögda ungar i första generationen :)

//frida

Tsunamis
2012-11-27 09:04
#9

#7 har du någon bild på den ungen då? För det finns ju diverse blekgener på pappans sida (och mamman är ju siamese = en blekgensfärg). Men siamese har inte röda ögon av samma orsak som argente, dove mm. har det. Det är två olika gener man har att göra med då, enkelt förklarat.

MvH  Tsunamis

ariama
2012-11-27 09:26
#10

Tsunamis. Jag kan välja ut en bra RY åt dig ur andra kullen. De bör inte heller bli långhår. Din unges långhår kommer inte bara från Electra, utan även från Pigg (DY lh-hona omplaceringsmus, mor till Yell-Björn).

(Från Pigg i härstamningen har jag fått DY med bra rödfärg, och jag försöker trolla över detta till RY utan att DY med sina defekter smyger med osynligt.)

Jag vill inte heller så gärna ha långhår, med selekterar inte efter hårlag, det "går inte" för mig. Beteende, typ, stamtavlor/inavel, "en massa annat", och färg ger tillräckliga "problem" Flört, särskilt med tanke på att jag har så "få" möss.

Önskar damen satin eller icke-satin? Kyss

ariama
2012-11-27 09:47
#11

Hej Fornuddens, och välkommen med dina frågor. Skrattande

Först och främst behöver du nog ställa frågorna lite mer exakt. Nu är frågan så generell, att svaren blir stora och utsvävande.

Som jag förstår det, har du en argente hane.

Det betyder att han är en vanlig agouti med dubbla anlag för rödögongenen.

Rödögongenen är recessiv, det betyder att båda generna för rödögt måste vara likadana, dvs p/p. Ett enda stort P/p skulle gett en svartögd mus. 

Agouti-genen är däremot dominant, så det är möjligt att han bara har ett anlag för agouti A/a (i så fall är det andra anlaget /a "icke-agouti".

Han är alltså A/A p/p, eller A/a pp. Det går inte att se med blotta ögat, det ser man först på hur ungarna blir. Eller så vet man det genom att han är "renavlad".

Kommer han från Vattnadalslinjer? I så fall är han A/A, det är bra att veta.

Vill du ha fler argente efter honom? Eller vad önskar du? Din fråga är nämligen inte lätt, och den spinner över flera generationer!

Lägg upp hanens stamtavla här (eller hellre i ny tråd), och tala om exakt vilken hona du funderar över (gärna flera honor, så kan vi ge flera exempel).

Är du intresserad av unge från mig, så kan jag tala om resultatet om jag bara får hans stam.

Har du dessutom önskemål om ett speciellt resultat, så kan jag även ge råd om parningar i några generationer framåt, för att du ska nå dit. Skrattande Sånt är kul!!

Men önskat resultat, bör vara ganska konkret, inte bara som uteslutande av vissa färger.

ariama
2012-11-27 09:57
#12

Fornuddens igen. Din hane, det enda jag vet om honom genetiskt, är att han är A/A p/p, eller A/a p/p. Samt att han är B/* C/*  D/* E/E. Dessa stora bokstäver skriver man inte ut, då de är "ursprungsgenerna och man vet det ändå.

Det jag däremot INTE vet, är vad stjärnan * representerar. Han kan alltså, helt osynligt, vara bärare av chocolate, albino eller annan blekgen, blått, och även tecknat och skuggat och lite allt möjligt. Det syns inte nu, men visar sig i paringar, olika ihop med olika honor.

Vill du ha argente-ungar, är frågan vilken variant av argente du önskar. Utställnngsfärg (det vill säga en BRA argente-färg), eller spelar det ingen roll?

Som du märker är din generella fråga stor. Så, "ett steg i taget" är mitt råd, annars "drunknar" du under information, och riskerar att tröttna. Kyss

ariama
2012-11-27 10:00
#13

Så, vi börjar från början:

1. Hanens stamtavla.

2.Vilken specifik hona/unge funderar du över?

3. Vad är ditt önskemål (vilken eller vilka färger vill du få fram?)

Annons:
Tsunamis
2012-11-27 11:17
#14

#12 En argente satin och han är inte AA. Han är Aa då han har en Dove mamma. Hon har någon blekgen med sig i bagaget då mormor är burmese så c(ch) eller c(h) troligt är c(h) baserat från tidigare ungar (ljusa ar cr inte tillräckligt gula för att vara c(ch) c(ch). Pappan är från VD och är en vanlig argente som bär på c(ch).

Ungar efter den här hanen blev bla. blacks, agouti och cinnamon (från Fornuddens bildtråd)

Farfar gav 0 bb djur med en choklad hona så b genen kommer från mammans sida mycket längre bak. Bra för mig att veta för just nu har hon två ljusa ungar som jag tyckte ser ganska champange/ch ar ut (dem jag la ut bilder på FB).

Mycket längre bak i stammen har vi bladad kompott men troligen inget som påverkar utgången här om inte annat så är det så långt bak så inget går att garantera.

Håller med #13 att du får säga vad för färger du vill avla för så kan vi hjälpa dig. Om du inte har några färgönskemål så är det ganska mycket svårare då kan vi bara spekulera och det är garanterat svårare om det är så att du inte riktigt hänger med i genetikförklaringarna.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2012-11-27 11:35
#15

#10 låter finemang. Förstår att det är svårt att selektera för hårlagen när det inte är vad man gör i första hand. Då är det ju absolut inte viktigt i samanhanget! Jag får också göra kompromisser i det avseendet och helt enkelt använda de mest lämpade och överväga fördelar och nackdelar.

En icke satin vore fint. Tack Kyss

MvH  Tsunamis

ariama
2012-11-27 12:47
#16

Tsunamis. Din lilla långhårs-even är en liten -Björn… *för många ungar för mig att hålla reda på* Skäms, sorry. Vill du ha honom ändå, trots att han är en hane och långhår?

Jag har åtminstone en ickesatin i den andra kullen, som lovar en bra gul ickesotad RY-färg längre fram! Jag tänker mig henne åt dig.

Ungarna i båda kullarna är i sin "värsta popcornålder", men inga popcorn, de är lätta att hantera, men snabba somm sjuttsingen kan de vara Kyss, dock helt hanterbara som sagt.  Även puss-bara, de små pussgurkorna. Många av dem är nyfikna på mig, så små de är.

Kull ett bör bli väldigt trevliga! Kull tvås föräldrar är båda rädda, men mor och farföräldrar är väldigt trevliga, så det kan bli bra i alla fall (mer än bra färg alltså).

Tsunamis
2012-11-27 12:57
#17

#16 men oj skrutten ville inte vara tjej Tungan ute mja jag har verkligen fullt med hanar just nu. Är choklad tan berk/even på bild #0 en hona då?

MvH  Tsunamis

ariama
2012-11-27 19:48
#18

Ja, chocolate-tjejen är en tjej! Och ry-bärare. Det kommer säkert fler tecknade ry här, längre fram (nån gång). Jag kan alltid rapportera till dig, om det blir nåt som du kanske är intresserad av då. Men du får nog till det ändå, tror jag.

Fornuddens
2012-11-27 21:21
#19

Vill helst själv få fram argente eller liknande färger, champagne hade varit fint :) De färger som går åt gul/röd/argente håller om ni förstår, även ljusa varianter av det.
Siames hade ju också varit fint, det är ju det jag har i normalpälsat, men då går väl inte argente in, fick ju som sagt svart, agouti och cinnamon. Men vill ju gärna ha argenteungar själv, underbar färg..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Tsunamis
2012-11-28 10:01
#20

#18 Toppen då får hon gärna flytta hit plus RYn i andra kullen. Är de båda klara att flytta samtidigt?

#19 Vattnadal har ju en del av de färgerna du gillar (argente m.m.). Hon bor ju norrut men transport har jag för mig brukar lösa sig åt ditt håll.

RY är lite krångligare att jobba med då man inte vet hur de kommer se ut som vuxna när de föds då de är så gott som bruna och blir röda (kanske inte så kul). De är också svåra att få riktigt röda.

Och ja du har rätt parar du argente och siames så blir det inte så bra färgmässigt. Du förlorar rödheten till stor del pga siamesens blekgener och om det är den du gillar så blir det ju kontraproduktivt.

Tycker du om tan då? Den röda magen. Ariama har ju mycket tan och mina djur från ariama likaså. Jag har tre småttingar som är rödögda RY, ska bli kul att se hur de kommer utvecklas. Tyvärr var de hanar allihopa sist jag kollade men de är bara en vecka gamla så jag får kika igen och bekräfta det. Mamman och pappan kommer däremot få en kull till så det kommer kanske bli flera.

MvH  Tsunamis

Annons:
Vattnadal
2012-11-28 11:04
#21

Jag har massor av argente till salu, samt argente creme, i kh, lh och slh, kanske rent av skh. Främst honor, men även någon hane… Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-11-28 15:34
#22

Hej, Tsunamis! *vinkar lite*Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-11-28 15:51
#23

#22 Du vill ha rödögt du ja? Tungan ute tänkte på dig när jag såg dem i boet. Skickar bilder så fort de fått mer päls.

MvH  Tsunamis

Fornuddens
2012-11-28 18:16
#24

#21 Åh intressant! Har du hemsida så man kan få se dom? :) Nu blir tråden väldigt OT känner jag, förlåt.. Skäms

Edit: Hittade hemsidan men inget under till salu.. Om du är medlem på fb grupperna mouse eller svemus får du gärna lägga in bilder där, eller i en ny tråd här! :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Vattnadal
2012-11-28 19:25
#25

Jag är medlem på både mouse och svemus, samt här. Hemsidan är inte uppdaterad på flera år. Ska se hur fort jag kan fixa foton. Kan ta med möss till 08:a till Sthlms hundmässa, då jag ska stå i huskymontern där.

Jag lägger upp foton här och på svemus fejja, så fort det finns!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fornuddens
2012-11-28 19:27
#26

Skulle nämligen gärna vilja se de satinhonor du har till salu Vattnadal:)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



ariama
2012-11-29 08:19
#27

#20. Ja, de kan flytta samtidigt. Kull ett är född 8 nov och kull två 11 nov. Glad

Hej alla ni andra i "min" tråd Skrattande. OT går bra, för min del. Kyss

Annons:
ariama
2012-11-29 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

En (av flera) icke-satin RY-tjejer ur kull två, med mkt lovande ry-färg. Fotad idag (nyss).

ariama
2012-11-29 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

samma

ariama
2012-11-29 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Samma igen, fotad utan blixt. Den här nyansen på en så pass liten unge, är bra för ry. Fast jag har både gulare (men bara i satin) och mer bruna (i både satin och ickesatin), i den här kullen.

Tsunamis
2012-11-29 12:46
#31

Söta snuttan Kyss

MvH  Tsunamis

ariama
2012-12-11 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

3,5 vecka. Kanske Tsunamis´.

ariama
2012-12-11 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Fråga mig inte vilken av dem, bara. Jag kan inte skilja dem åt…

Jag väljer den bästa, på lördag morgon, eller fredag kväll kanske i lugn och ro.

Recessive yellow korthår.

ariama
2012-12-11 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fler av dessa kan flytta, om någon är intresserad! Gulfärgen kommer med åldern på RY (tjat, tjat).

Kanske tillhör denna Tsunami? (är en av de fem i närmare beskådan)

Annons:
ariama
2012-12-11 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Äh, jag vet inte hur gamla de är, de är födda den 11 november i alla fall.

En av dessa kullsystrar följer också med på resan. RY satin långhår.

ariama
2012-12-11 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sedan finns det ett sånt här troll också. Chocolate/tan långhår.

ariama
2012-12-11 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Samma troll.

Upp till toppen
Annons: